Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 42

Ämne: alltid större motorer på glidare..

  1. #1
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    alltid större motorer på glidare..

    varför har glidare oftast större motorer än andra hojar? krävs det mer kraft för att de är tyngre eller vill ni bara att det ska höras när ni kommer? :P

  2. #2
    Nilsson
    Gäst

    SV: alltid större motorer på glidare..

    det är inte så konstigt , mycket kubik och lite hästar ger ett jäkla vrid , och sen hörs de ju mer ;D ;D

  3. #3

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Provkörde Suzukis Intruder 800.. 800cc är ju rätt okey för en sporthoj men på den där hojen kändes det som alldeles för lite att åka med. Visst, vridet var rätt bra men jag saknade accet.

    Glidare snålar inte på vikten och det måste väl kompenseras med fetare motor 8)
    Men när det börjar gå över 2000cc? Varför?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Nilsson
    Gäst

    SV: alltid större motorer på glidare..

    jag har ju min intruder 1400 med men den ska säljas då jag tycker den skakar och känns som att den går ojämt men den har bara gått 450 mil och är som den ska , nä då kör jag hellre med Kawan

  5. #5
    Jåke
    Gäst

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    varför har glidare oftast större motorer än andra hojar? krävs det mer kraft för att de är tyngre eller vill ni bara att det ska höras när ni kommer? :P
    Nej, det är helt enkelt kubiksiffran i sig som är grejen. Det där med "mer vrid" och annat är rent försäljarsnack. Effekt är ett resultat av utfört arbete per tidsenhet (varv/minut), det gäller även effekt på låga varv så kallat "vrid".

    Sen låter naturligtvis många kubik bättre än få kubik med rätt minimering av ljuddämpningen ;D

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson
    det är inte så konstigt , mycket kubik och lite hästar ger ett jäkla vrid , och sen hörs de ju mer ;D ;D
    Aha, det förklarar varför jag bara har 39 hkr i min. På trafikskolan har jag en 80-hästars Suzuki och trodde i min enfald att 39 hkr borde vara ganska slött, bara halva mängden hästkrafter men den imponerade rejält och kändes relativt pigg. Tror nog sånt beror på kamduration, lyft, kompression bla bla bla…

  7. #7

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Kanske jag är ute på djupt vatten men är det inte lite en status-grej också att åka runt på en 1800cc? 8)
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #8
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Kanske jag är ute på djupt vatten men är det inte lite en status-grej också att åka runt på en 1800cc? 8)
    Det tror jag nog att det har blivit, men jag tror också att det är en viss känsla.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  9. #9

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    varför har glidare oftast större motorer än andra hojar? krävs det mer kraft för att de är tyngre eller vill ni bara att det ska höras när ni kommer? :P
    På den försumbart lilla marknaden Sverige är det så. Mycket kubik gäller även försäljningen av sporthojar.

    Men nere i Europa är det tvärtom, det är de mindre hojarna som säljer mest. T.ex. var Yamaha 535 Virago länge den mest sålda hojen.

    Vi kanske har mindre *piiiiip* i Sverige? ;D

  10. #10

    SV: alltid större motorer på glidare..

    Jag vet inte om vi har mindre *piiiiiiiip* än andra män i andra länder, däremot är det inte ovanligt "nere" i Europa att skatten på fordon är direkt avhängig på motorns storlek räknat i cc oavsett styrka räknad i effekt.
    För många är tvåhjulingar ett mkt smidigt sätt att transportera sig i städer och då är ju en stor, tung hoj ganska jobbig att hantera jämfört med en skoter t ex
    Men ta en sväng på de franska, tyska, belgiska eller italienska landsvägarna så nog finns det hyffsat stora (komfortabla) maskiner där också.
    För övrigt tror jag att det är mer ett transportfordon än ett hobbyfordon generellt sett, detta med 2 hjulingar, "nere" i Europa.
    8) Printer
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

Liknande ämnen

  1. Tips från er som kan något om motorer
    Av Mad Makks i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 19:40
  2. Vanligt med flagnande färg på BMW GS-motorer?
    Av goldfish i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 10:09
  3. Vad tar ni alltid med er när ni kör?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •