Katarina med flera God morgon jag är ledig idag

Nu är det så här med importstoppet av Rekluse så vitt jag vet för jag har inte direktinsyn i affären.

04 gick det bra att handla Rekluse via nätet direkt från USA vilket jag gjorde och anledningen var naturligtvis priset. Här hemma kostade paketet drygt 5000 skr. Över nätet kom jag undan med 2800 spänn.
När jag lite senare försökte handla tillbehör av en lokal återförsäljare fick jag svaret att EMX (gen.agent) minsann inte säljer reservdelar till utrustningar som han inte sålt. Tja vad säger man, skit påre kanske
Då kontaktade jag på nytt min dealer i staterna men si nu var alla amerikanska firmor förbjudna att sälja Rekluse till Europa och så är det fortfarande och samstämmiga uppgifter pekar på att det var vår svenske gen.agent som låg bakom. Sant eller falskt, vem vet men faktum är att det inte går att handla Rekluse över nätet, inte ens reservdelar. Har pratat med många firmor i USA men ingen exporterar Rekluse.
Nu satt ju jag illa till och det slutade med att jag med hjälp av en skicklig och god vän (Håkan Hammarstedt, P.G. Lundmarks chef mek) tillverkade den utrustning jag behövde.
Synd för det är schyssta grejor men å andra sidan var det ganska kul att fundera ut en egen lösning och sedan få den tillverkad.

Är övertygad om att tiden kommer att sänka den här typen av monopol för det finns alltid andra lösningar som tex. bulvanhandel eller andra fabrikat och konsekvensen för EMX är sannolikt att han missar många affärer. OK det finns en aspekt till och det är det svenska skattesystemet som lägger moms och tull på allt från staterna men detta är kanske fel forum för den diskussionen.

God morgon nu är det dags för SM-jobb // Karl B.