Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Första stegen…

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Första stegen…

    Jag heter Katarina, är 41 år, känner mig som 25 men jag ser ut som sjutton.

    Jag hittade på lite väl sent på hösten 2006 att jag skulle ta körkort för motorcykel. I januari steg jag in på trafikskolan och gjorde alla proven i rask takt, sedan iväg till Vägverket och fick godkänt på kunskapsprovet också.
    I februari är jag återigen inne på trafikskolan och ska köpa lektioner, receptionisten nämnde i ett av sina andetag att det är väldigt många medelålders elever nu på skolan, att de verkar ha hamnat i nån medelålders kris, ”här ska tas motorcykelkort och förhoppningsvis känna sig som en 20-åring igen” mumlades det bakom disken.
    — Medelålders? Jag? Men jag är ju inte så gammal...? tänkte jag och kände inte ens igen mig heller.

    I så fall är detta en av de mer trevligare medelålders kriser jag genomgår
    för så här kul trodde jag inte det var att köra hoj!
    ;D

    Det första jag får göra är att bekanta mig med hojen, jag har inte ens kört en moppe innan, bara betraktat dem på avstånd med yngre förmågor sittandes på dom. Den första lektionen var start & stopp längs en raksträcka. Nöta starta och stanna, starta och stanna, starta och stanna... När modet började växa fick jag växla upp, så lycklig jag blev när jag körde på TVÅANS växel! Wow, och fort gick det…!

    Tyckte jag alltså.

    Ytterligare en liten stund senare fick jag växla upp till trean. Jippie! JAG KÖR PÅ 3:AN!!! ;D
    Nu växte jag så det knakade, smilbanden for upp runt örontrakterna och så lång jag blev, nådde nästan ända upp till himlen där. Under färden på 3:e växeln upptäcker jag något jag inte haft en närmare tanke på förut — fartvinden. Det lät runt hjälmen och det var något helt nytt, inget man hör i en bil direkt eller ens tänker på.

    Hemma hade jag inget annat att prata om än att jag kört på 3:e växeln. Det gick ruskigt fort också, att jag kom upp i hiskeliga farter som 40 km i timmen. Jag förstår att min man tyckte jag var jobbig som inte hade nåt annat att prata om för tillfället, han lät mig hållas för tids nog skulle jag säkert sluta prata om hojar och hejdundrande raketfarter på hela 40 km i timmen. I varje fall skulle samtalen bli kortare tids nog. Stackar'n vad han fick stå ut med i början. :-)

  2. #2

    Re: Första stegen…

    Här har du en till som också ska försöka få mc-kort i år. Till mig sa de att det var många tjejer som skulel ta mc-kort i år. Tjejer i min ålder, dvs väldigt nära 40.
    Det är så jäkla kul men betydligt klurigare än jag trodde.
    Dessa banor....... Hur långt har du kommit med körkortet?
    Nu får MammaMu köra mc utan handledare! Lovely!!!

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Första stegen…

    Jag är i slutet av utbildningen och nära en uppkörning så jag kommer lägga in fler inlägg och veva fram filmen till nutid. Jag tänkte lägga in allt som en följetong steg för steg. ;D

    Konbanor är faktiskt ganska kul men jag har ett problem, jag är resultatinriktad så det jag kräver av mig själv är att inte en enda fot får sättas ner. Eftersom instruktören klarar det galant och kan stå still länge med mig bakpå så har jag siktet inställt på att klara samma sak. Fast dit är förstås vägen lång, han har ju kört sen han fick ta kortet -78 eller när han sa det var och har övat en massa genom åren på det. Jag vet att jag inte klarar samma saker lika bra som han gör och blir frustrerad när jag saker inte går som jag vill, ”kan han så ska jag också kunna”...

    Jag kom på med moppen att om man ställer framhjulet snett så kan man stå still längre än ställa det rakt fram och balansera. Men det var en gång när jag övade hårda inbromsningar och stod still jättelänge under flera sekunder, då blev jag jätteglad och log brett, tyvärr såg inte han det just då..!

    En annan sak med konbanor, tänk inte på att instruktören tittar för då kör man på konorna eller nåt man inte ska göra.

  4. #4

    SV: Första stegen…

    jag som också håller på med sista delen innan uppkörning känner igen mig till 100%
    Sambon hemma har sagt till mig att:" det är ju en j-la tur att du har öron på sidan av huvudet annars hade ju hela ansiktet ramlat bak över nacken, så som du ler just nu" och det var efter första gången jag växlade till 2:an

  5. #5

    SV: Första stegen…

    Hur många gånger har ni kört? Jag har kört 7 gånger och känner mig inte redo att köra upp. Får försöka träna på både låg- och högfartsbanorna men har lite svårt att hitta tiden.......

    Det där med att man blir "stressad" av att läraren tittar kan jag skriva under på. Hur kopplar man bort det? ha ha ;D
    Nu får MammaMu köra mc utan handledare! Lovely!!!

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Första stegen…

    Oj, hur många lektioner?? Tror nog det rör sig om 10-12 lektioner hittills? Men det jag lärt mig mycket på är just de dagar när jag avverkat en hel del mil, nu senast bortåt 50 mil under en dag.

  7. #7

    SV: Första stegen…

    Har varit ute och kört ganska länge nu ikväll och det känns kanonbra faktiskt. Var och tränade på högfartsbanan - och det gick bra eller betydligt bättre än förra gången. Är nog på G nu!!!!

    Känner mig såååå ivrig, vill ha kortet NU!!!
    Nu får MammaMu köra mc utan handledare! Lovely!!!

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Första stegen…

    Citat Ursprungligen postat av mammamu
    Har varit ute och kört ganska länge nu ikväll och det känns kanonbra faktiskt. Var och tränade på högfartsbanan - och det gick bra eller betydligt bättre än förra gången. Är nog på G nu!!!!

    Känner mig såååå ivrig, vill ha kortet NU!!!
    He he, jo precis så ivrig känner man sig. ;D Har du fått nån tid för uppkörning än?

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  3. Första lektionen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:20
  4. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •