Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kört BSA M20

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Thumbs up Kört BSA M20

    I går byttes oljan i BSA:n och jag lärde mig kicka igång den. Vi hade bytt laddrelä, originalet hade slutat slå till och jag fick höra talas om ett elektroniskt laddrelä, då slipper man dom problemen. Iväg till Solberga till BAS Motor och köpte ett nytt för 995:-. Den går igång fint och nu funkar laddningen som den ska.

    Det är en viss teknik det där med att kicka. Jag lyckades få igång den men tyvärr hade min dotter som blev åsatt att filma stängt av kameran just när jag lyckades få igång den! Typiskt, jag som hade velat ha premiärstarten på film.

    Nåja, iväg kom jag men jag fick tänka till inför varje korsning, "Vänsterbroms, vääänsterbroms…” och likaså med det där med att växla: ”högerväxel, hööögerväxel… Och 1:an uppåt, UPPÅT”. Växlarna ligger tvärtemot vad man är van med alltså.

    Så det gäller att programmera hjärnan så man gör rätt med fötterna!

    Flera gånger fibblade jag med vänsterfoten på bromsen när jag skulle växla ner. Jag kom på vad jag sysslade med när jag inte fick pedalen uppåt. Gubben tyckte jag körde alldeles för långsamt mot korsningarna men inte att undra på det: jag var fullt upptagen med att programmera om hjärnan och tänka vad jag ska göra. På en modern hoj som jag är van med går allting på normal rutin och jag har kortare bromssträcka, allt sker per automatik utan att jag sitter och tänker ”Högerbroms, hööögerbroms!” och ”Växla med vänster fot nu”.

    Dessutom, strax före korsningar behöver jag ge tecken vart jag ska svänga eller om jag ska bromsa. Det sitter inga blinkers eller bromsljus på hojen så en arm blir upptagen med att visa vart jag ska eller om jag ska bromsa. Handtecken alltså!
    Man har inte direkt bråttom på en veteranhoj, speciellt inte när man kör den för första gången och aaaldrig förr kört en hoj som har högerväxel och vänsterbroms…

    Tycker mitt gamla skinn passar bra ihop med hojen. Eller vad tycker ni?
    http://www.youtube.com/watch?v=RGZD8gf4lgQ

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Låter helt livsfarligt. Ett tips är att hänga under hojen å köra, då hamnar broms och växel som de brukar och växlarna går åt rätt håll. Nackdelen är att du får bromsa uppåt och det blir långt till styret.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nä inte så farligt. Det gäller att vara tydlig och veta vad fötterna ska göra bara.

Liknande ämnen

  1. Har kört upp !
    Av LinusE i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 09:48
  2. Ta BE-kort?
    Av Motormannen i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 14:39
  3. Ta mc-kort?
    Av Kit i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •