Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Försäljningen av motorcyklar minskar

  1. #1

    Försäljningen av motorcyklar minskar



    Försäljningen av motorcyklar minskar
    Försäljningen har hittills under året minskat med hela 22% till 10.340
    nyregistrerade motorcyklar. Enligt Moped- och motorcykelbranschens
    riksförbund (McRF) är det en svagare konjuktur som ligger bakom.
    Den kraftiga nedgången kan dock delvis förklaras av nya regler kring
    utsläpp som trädde i kraft vid årsskiftet och som gjort att en del till-
    verkare varit tvungna att förändra vissa av sina modeller.

    Man kan se en minsking bland nästan samtliga större märken. Honda
    och Ducati är de som tappat mest medan BMW, Aprilia och KTM stått
    sig bättre.

    Antalet motorcyklar i trafik uppgick i slutet av juli till cirka 300 000.


    Utförligare statistik för varje märke hittar ni här(excel-fil): nyreg_mc_juli_2008.xls
    Senast redigerat av pewa den 2008-08-16 klockan 22:18.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Marknaden har väl blivit mättad med customhojar som står som garageprydnader runt om i landet. Tror begagnatmarknaden kommer att gynna köparna ett tag. Intressant oxå att försäljningen dalar samtidigt som antalet hojar i trafik är större än nånsin samt att olyckorna minskar.

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Varje boom vi haft har någon gång nått sin kulmen och avklingat. Den nuvarande hypen har varat osedvanligt länge.
    Denna gång blir det sannolikt en kombination av vikande konjunktur + att "inne-faktorn" är slut för denna gång och alltså ett rejält dyk.
    Kvar blir, som vanligt, de som har ett genuint mc-intresse oavsett typ av båge. Brukar i första hand vara commuter- och touringfolket som håller fast vid sin hobby.

    Det mindre lustiga är överskottet av beg-mc som brukar bli följden - blir nog repris på den sena 50-talet och tidiga 60-talet med en hel hög mc som får ställas undan i väntan på bättre tider eftersom de inte kan säljas till rimligt pris.
    Detta accentueras av ägarnas extrema omvårdnad av ögonstenen, de låga miltalen/år samt den otroliga kvalitén på dagens mc - närapå drömmen om evigt liv.... Faktum är ju att du kan ta en 30 år gammal mc, byta olja och utan bekymmer dra iväg på en långresa. Tänk tanken att du 1980 skulle ha valt en 50-talare för samma prestation - snacka om hållbara grejer nowadays!

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Om jag lyckas sälja DR'en innan priserna dalar och sen köper en gathoj efter så kan jag ju tjäna en hacka på raset. Jag skulle ha blivit aktiefifflare helt klart..

  5. #5
    Jag pratade med en av ägarana till VeronaMotor i Ljungby om detta, och de hade minsat sin försäljning med ca 25% men det var lungt, för sevicen hade ökat betydligt så de hade inte gått back som jag förtod det. Inne i hallen står det inte så många customhojar som det brukar så tränden har nog vänt. Vi är flera i klubben som bytt hojtyp nu senast en kompis som bytt från Volocia till en FJR1300, det var ett reält byte det.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Jag läste nyss detta i DN:

    Mc-försäljningen ned 22 procent

    Fem frågor till Anders Sarbäcken, styrelseordförande i Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.

    Uppdaterad: 5 september 2008, 9:15

    Motorcykelförsäljningen fortsätter att sjunka under 2008 och hittills i år är nedgången 21,7 procent jämfört med samma period i fjol. Har försäljningen nått botten nu?

    – Den 1 januari i år infördes hårdare avgaskrav och en del modeller som inte skulle kunna ha klarat dessa krav registrerades i slutet av förra året, vilket påverkar årets statistik. Jag tror att nedgången egentligen är runt 10 procent och jag hoppas att botten är nådd.

    Av alla fordonstyper, vilken går sämst?

    – Det som har minskat mest är customcyklar, så kallade glidare, de som är mer amerikanskbaserade.

    Om försäljningen fortsätter nedåt, blir det rea på motorcyklar då?

    – Ja, så kan det vara, naturligtvis. Det finns många sätt att erbjuda bättre pris, genom olika paketlösningar eller tillbehör på köpet.

    Hur kan det komma sig att försäljningen har minskat kraftigt men att antalet motorcyklar i trafik är i princip detsamma som förra året?
    – Oftast byter man motorcykel oftare än bil och det finns de som byter motorcykel varje år. Det betyder att om en stor del av dessa behåller sin motorcykel ytterligare ett år så syns det i statistiken.

    Har du märkt en skillnad på köparna genom åren?
    – Under en tioårsperiod har man sett att det har varit allt fler som köper motorcykel för andra gången i livet. Många 40-talister som uppfyller en motorcykeldröm på nytt.

  7. #7
    Att just customcyklarna skulle dala är ingen överraskning, vet många som slog till på en i början av 2000-talet utan först ta reda på om MC var något för dem. En gammal dög inte, nej en ny skulle det vara så nu finns det otaliga hojar i jättefint skick som bara gått runt 1000 mil, alltså i princip nya. Lär nog dröja innan de är utslitna.

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jo en stor del av "boomen" kan tillskrivas 40-talister som uppfyller nån slags ungdomsdröm, easy rider eller nåt. Har pratat en del med återfallsknuttar på glidarhojar och min bild är att om de inte byter till nåt modernare så blir hojen mycket stående. Har inget emot glidare, men det är ju faktiskt inga bra nybörjarhojar.

    Å välkommen Diversion, gött med lite norrlänningar här bland alla sydstatare! =)

    Edit: Hittade en bild då du står å laddar på BKK, la den i mitt album.
    Senast redigerat av Molgan den 2008-09-08 klockan 23:15.

  9. #9
    Haha, tackar Molgan. Vi får hoppas att det när bilderna kommer upp på Drive Centers server så finns det några av våran grupp när vi kajkar runt.
    Senast redigerat av Diversion den 2008-09-12 klockan 11:46. Anledning: La upp de bilder jag tog i albumet

  10. #10
    Stundande vinter och lågkonjunktur på motorcyklar, läge att fynda med andra ord?

    Nu har jag en fin pärla stående i garaget redan men för alla som är sugen på hojen kanske det kan vara läge nu. Såg för övrigt att Suzuki sänker nypriserna på nästan samtliga modeller nu inför hösten.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Bensinsnåla motorcyklar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 22:06
  2. hur minskar vi olyckorna?
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 20:47
  3. Framtidens motorcyklar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 11:11
  4. Motorcyklar och förhållanden
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 13:39
  5. Försäljningen av fyrhjulingar ökar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •