Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: TKC80 - synpunkter?

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    TKC80 - synpunkter?

    På nya hojen satt det Metzeler Tourance, bakdäcket rök och blev utbytt till ett Scorpion (som fått sämre kritik men funkar fint på asfalten iaf). Däcken funkar oerhört illa på grus dock, höll på att ta en ofrivillig tur ut i snårskogen när jag kom i lite för rask takt längs en grusväg med passagerare bakpå, och jag funderar på att skaffa nått greppigare.

    Det däck som verkar mest lovordat för blandad grus/asfalt-körning är Continental TKC80, någon som har erfarenhet av detta, hur mycket sämre blir vägegenskaperna på asfalt jämfört med tourancedäck tex? Vibrationer? Livslängd?
    Senast redigerat av Molgan den 2008-07-13 klockan 18:40.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har sett många köra runt med TKC80 på grus. De verkar ha bra bett på gruset. På asfalt säger de som vet att de funkar också men bäst är de på gruset. Besök www.soe.se och kika där vad de säger som kör oftare utanför än på vägarna.

  3. #3
    Har också hört en del positivt om TKC80. Av det jag läst verkar det dock passa den som kör mer grus än asfalt, även om det funkar på båda.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Har också hört en del positivt om TKC80. Av det jag läst verkar det dock passa den som kör mer grus än asfalt, även om det funkar på båda.
    Mjo, och det blir ju mer mil på asfalt än grus. Men det är på grus man känner att det inte räcker till som det är nu, och då jag kör rätt så städat ligger jag inte direkt på gränsen av vad de nuvarande däcken klarar på asfalt heller. Kanske bäst att helt enkelt slå till, är det helt värdelöst på asfalt så kan man alltid byta tebax å bara köra TKC80 när det vankas långa grusäventyr.

  5. #5
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Mjo, och det blir ju mer mil på asfalt än grus. Men det är på grus man känner att det inte räcker till som det är nu, och då jag kör rätt så städat ligger jag inte direkt på gränsen av vad de nuvarande däcken klarar på asfalt heller. Kanske bäst att helt enkelt slå till, är det helt värdelöst på asfalt så kan man alltid byta tebax å bara köra TKC80 när det vankas långa grusäventyr.
    om du kör mer "utmanande" på grus och asfalt mer är transport tycker jag du ska slå till! snackade med en kompis som testat samma däck och han sa att de funkade bra på asfalt också så länge man inte pressar järnet i skarpa kurvor, men det är väl inte din hoj till för heller?

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av turbo Visa inlägg
    ..så länge man inte pressar järnet i skarpa kurvor, men det är väl inte din hoj till för heller?
    Nja, har försökt få knät i backen ett par gånger utan framgång.

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nja, har försökt få knät i backen ett par gånger utan framgång.
    Hm nu har jag i alla fall lyckats med det, skrapsår gör ont. ^^ Har äntligen fått på en uppsättning TKC80 och är grymt nöjd! Betydligt bättre på vägen än karoo/MT21-kombinationen jag körde med på norrlandsträffen och inte så mycket sämre offroad. Lite bångstyrigare i lera och sand men överlag det perfekta däcket för hojtypen. Körde ju tillome lite asfaltsbana i helgen och det funkade. =) Till skillnad mot Karoo släpper TKC80 mycket behagligare på grus vilket gör körning på sladd ett sant nöje. Enda direkta problemet är att hojen ormar sig rätt mycket över 150kmh, men det gör inget då jag beställt ett mindre framdrev och högfartstouring snart är ett minne blott.

  8. #8
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Som grusdäck är TKC80 väldigt bra till tunga äventyrshojar men på asfalt i hög tempo mindre bra, och slitstarka (för däcktypen) Sedan är det ett problem till med TKC80 och det är när det är vått och kallt = mycket lömska (hala)

    Till lättare offroad hojar är Michelins T63 bättre alternativ till grusåkning och lätt enduro.
    //Johan

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Som grusdäck är TKC80 väldigt bra till tunga äventyrshojar men på asfalt i hög tempo mindre bra, och slitstarka (för däcktypen) Sedan är det ett problem till med TKC80 och det är när det är vått och kallt = mycket lömska (hala)

    Till lättare offroad hojar är Michelins T63 bättre alternativ till grusåkning och lätt enduro.
    Ja som sagt dom är rätt slingriga i hög fart men beter sig städat i laglig fart, rullar mjukt och tyst och har bra bett i kurvorna. Känns som att framdäcket släpper lätt vid hård inbromsning rakt fram, stoppies är uteslutna för däcket kasar tidigt även på torr och fin asfalt.

    T63, ser ut å bita bättre i sand å lera. Hur funkar dom på asfalt? Ska kanske pröva ett par när jag lyckats slita ut de nuvarande (nån gång nästa år).

  10. #10
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    T63, ser ut å bita bättre i sand å lera. Hur funkar dom på asfalt? Ska kanske pröva ett par när jag lyckats slita ut de nuvarande (nån gång nästa år).
    Du kan jämföra dom med TKC 80 för jag märkte ingen skillnad mellan däcken när det gäller asfalt.

    Folk får säga vad dom vill om nabbadäck men jag tycker dom är värdelösa på asfalt Jag kör 20 % grus och då har jag valt asfaltsdäck och kommer inte att sätta på nabbadäck något mer. Köper hellre en träskmoppe som komplement till kvartstonnaren med nabbadäck!
    //Johan

Liknande ämnen

  1. Synpunkter på Honda Varadero
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •