Visa resultat för omröstning: Vad kör ni med för bensin?

Antal röster
111. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 95 oktan

    85 76,58%
  • 98 oktan

    17 15,32%
  • V-Power(99 oktan)

    9 8,11%
  • Annat(Etanol, el osv.)

    0 0%
Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 87

Ämne: Vad kör ni med för bensin?

  1. #41
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    oktan talet har väl inte med sprit inblandningen att göra,oktanen var knackningsmotståndet om jag minns rätt var det något med cetanvärde.De maskiner som är högvarviga och med hög kompression behöver nog 98 oktan och så min frus harley annars står den och hostar länge efter hon stängt av den med nyckeln

  2. #42
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    oktan talet har väl inte med sprit inblandningen att göra,oktanen var knackningsmotståndet om jag minns rätt var det något med cetanvärde.De maskiner som är högvarviga och med hög kompression behöver nog 98 oktan och så min frus harley annars står den och hostar länge efter hon stängt av den med nyckeln
    cetantal är för diesel.
    Smc Medlem

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Jaha ännu en tråd om Etanol...
    För det första SKA man undvika etanol OM det nånstans i bränslesystemet finns gummislangar eller gummipackningar som inte tål etanol... de löses upp av etanolen i sinom tid.
    Även en annan sak har vissa bilar problem men och det är att spridarna rostar, etanolen drar nämligen åt sig vatten.
    Fördelar med etanol är högre oktantal och att när man trimmar en motor och optimerar den för etanol så kan man plocka ur fler hästar, men man får då även en högre förbrukning.
    Det är ett annat blandningsförhållande mellan etanol / luft än bensin / luft och därav en högre förbrukning.
    MEN jag tankar tex i min Chrysler (Town & Contry) 50% 95 och 50% E85 under sommaren och troligen går den på en för fet blandning från början för jag har samma förbrukning på ren 95 som 50/50 etanol/95.
    Så om man börjar tanka ren etanol eller som jag blanda så ska man vara väldigt klar över att motorn kan ta skada om man inte ändrar blandningsförhållandet då man riskerar att motorn går på en för tunn blandning utan förändringar och då blir det alldeles för varmt i förbränningsrummet med ev motorras (brända ventiler / kolvar)
    Senast redigerat av Freda den 2011-08-14 klockan 22:48.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    oktan talet har väl inte med sprit inblandningen att göra,oktanen var knackningsmotståndet om jag minns rätt var det något med cetanvärde.De maskiner som är högvarviga och med hög kompression behöver nog 98 oktan och så min frus harley annars står den och hostar länge efter hon stängt av den med nyckeln
    Ja oktan = hur hög kompression blandningen klarar innan den självantänder = Hög kompression med dåligt bränsle (låg oktan) så knackar motorn för att bränslet tänder när kolven är på väg upp.
    (viss förtändning ska det vara men inte alldeles för tidigt)

  5. #45
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Frågan gällde BENSIN 95oktan eller BENSIN 98oktan. Vet att man ej ska köra på E85.

  6. #46
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Frågan gällde BENSIN 95oktan eller BENSIN 98oktan. Vet att man ej ska köra på E85.
    Bra rutet, tråden började definitivt spåra ur åt E85-hållet...

    Jag vet inte om den mår bättre, men jag tycker att jag märker en skillnad på min TMax (500 cc, 40 hk, förgasare, effektsystem). Bättre gasrespons, friskare mellanregister och något mer varvvillig med 98 än 95. Kalla det inbillning den som vill, men jag "känner skillnaden i gashanden".

    På min trajja däremot märker jag inte skillnaden på samma sätt (865 cc, 70 hk, effektsystem, insprutning).

    Däremot påstår ju många att 98 är av högre kvalitet, så det blir ofta 98/VPower av det skälet. Om nu hojen drar runt 0,5 l så spelar prisskillnaden ingen roll i min värld. Den merkostnaden är ju fjuttig om man jämför med service, däck, försäkring, kapitalkostnad.

    Och dessutom är det ju nöjeskörning det handlar om (till 80-90 % i mitt fall).

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Mår alla hojar bättre av att man kör på 98oktan istället för 95?
    Har hört detta från flera håll.
    Vad tycker ni?
    Jo jag vet vad tråden ursprungligen handlar om MEN! 95 oktan bensin går inte att få tag på UTAN etanol och dessutom kommer 95 ersättas med E10 som är 95 med 10% etanol istället för 5% som nu så diskussionen går inte att genomföra utan att ta hänsyn till detta.

    Flera tillverkare rekommenderar att gå över till att köra på 98 när E10 kommer och troligen är detta för att det finns gummipackningar/gummislangar som inte tål etanol i den koncentrationen.

    För att svara på ditt ursprungliga inlägg så mår inte hojen "bättre" av 98 om den inte behöver det. Att 98 rekommenderas har enbart med kompressionsförhållandet i motorn att göra för att en motor med hög kompression inte ska knacka med motorskada som följd.

  8. #48
    Hej svejs!
    Oktan antalet anger hur lättantändligt bränslet är, alltså är 98 oktan mera "sprätt"på än 95 oktan,men detta visste väl dom flesta
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Viragomannen Visa inlägg
    Hej svejs!
    Oktan antalet anger hur lättantändligt bränslet är, alltså är 98 oktan mera "sprätt"på än 95 oktan,men detta visste väl dom flesta
    Du menar då alltså att 98 är mera lättantändligt då eller?

    I så fall tänkte du nog fel för 95 är mera lättantändligt än 98 eftersom det självantänder vid en lägre kompression än vad 98 gör....
    Men ju högre kompression du kan ha desto mera energi tar du tillvara på ur bränslet.
    (mycket energi går till spillo i värmeutveckling)

  10. #50
    Jag säger det en gång till ju högre oktantal ju mer lättantändligt är bränslet detta är då det som står i teori böckerna för mc kortet.

    Sedan hur nu detta påverkar motorn och körning det är utanför mina kunskaper
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

Liknande ämnen

  1. Trycker ut bensin
    Av nordarn i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-09-07, 20:07
  2. Bensin stabilisator
    Av jtr i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 02:48
  3. Bensin i Motor
    Av Easy Rider i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 14:01
  4. Läcker bensin
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 00:41
  5. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •