Tekniken har rullat på sen 17 år. När jag fick mina hörapparater för 17 år sen fick jag marknadens då bästa apparater, de heter Siemens och de gjorde mycket bra produkter. De var små på den tiden, dolda bakom öronen.

Ljudet som kommer in är mer mekaniskt, långt ifrån normalt ljud men de hjälper. Varför jag haft svårt att bli kompis med dom här är för att jag hör när jag tuggar ganska rejält. Det blir väldigt mycket ljud i öronen när jag äter. Pratar jag låter jag som jag satt i en tunna. De förstärker också ljud som jag redan hör normalt på, som hela bas- och diskantregistret. Nyckelskrammel och fågelkvitter blir ännu starkare i mina öron och jag behöver ingen ytterligare hjälp i bas- och diskantregistret. Det är förbaskat svårt att vänja sig vid dom, även nu fast jag tycker det är skönt att höra bättre.

I dag finns ett par andra mycket mindre modeller. Kan man göra mindre hörapparater? Yes, det kan man.

Vivatone är första hörapparaten i världen med öppen hörkanal som gör att användaren slipper behovet av stora hörselproppar i örat, och det skapar ett naturligt ljud utan eko.

Vill Du ha hörapparater som inte syns på öronen?
Vill Du kunna delta i alla vardagens situationer utan att "sticka ut"?
Känns Din hörapparat stor och klumpig bakom örat?
Kan Du knappt prata i telefon eller ha mössa på dig eftersom din hörapprat börjar tjuta då?
Tycker Du att din egen röst låter ekande och onaturlig?
Känner Du för att ta av dig hörapparaten när Du äter för att tuggandet hörs för högt?
Känner Du dig instängd med hörapparaten på?
Tycker Du att det är besvärligt att ha hörapparaten på i restaurang- eller bullrig miljö för att bakgrundsbruset förstärks mer än talet?

Vivatone heter de, små och släpper in normalt ljud man redan hör bra på. De förstärker de register man hör sämre på. Man slipper sina gjutna proppar man fått. Jag ska nog ta och prova ett par och se.