Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Krig mot extra avgifter!!

  1. #21
    Amercan Express hade för några år sedan en avgift på 6% därför var de bojkottade i hela sverige.
    De vanligaste % talen i dag är 2% på icke bankkort.
    Tydingesjön är ett tydligt exempel på de som slängt ut terminalen. Fråga Sven varför han inte tar kort.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  2. #22
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad Visa inlägg
    Rätt de kommer dagen efter.
    Men kunden behöver inte betala förrän i slutet av månaden. Den krediten får handlaren betala i form av % på det handlade beloppet.
    Inte helt rätt heller dem flesta har kanske KONTO kort och inte KREDIT kort , som för min del dras summan från mitt konto samtidigt som jag tryckte godkänn så där är inga % på mig iaf.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #23
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Ja det är betydligt justare att slänga ut terminalen om det nu kostar så förgrymmat mycket.
    Vad många handlare talar tyst om är att när de sätter in en betalterminal e att de oftast får en rejäl omsättningsökning.
    Sen är det ju självklart skillnad på bransch o bransch.Om man går i kiosken o handlar för 50 kr med ett American Express eller kreditkort och de får betala den fasta avgiften eller man handlar för 10-tusentals kronor hos en byggfirma eller liknande.

    Testade idag för skojs skull eftersom vi har denna diskussion,skulle handla en korv med bröd och fick ett pris o när kortet kom fram skulle han genast räkna om.
    Påslag 2 kr??Varför då frågade jag,jo det kostade honom över 10 kr i avgifter??Han förklarade detta med sådan inlevelse så jag ett tag såg hans svältande barn framför mig.
    Ja men sa jag då skall du väl ha dessa pengar annars blir det ju förlust?
    Det är inga problem för mig om jag får ett separat kvitto med företagets namn o organisationsnummer så går jag till banken imorgon o får tillbaka pengarna.
    Näe det blev inget påslag!

  4. #24
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Visst måste det ha varit kul att se den minen.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  5. #25
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Ja att bara påstå att det kostar honom över 10 kr men att han för att vara "hygglig" bara tar ut 2 kr??Självklart hade han hellre tagit ut 15 kr om det vore ngn sanning i det.

    Sen om ni tänkt på det alla de här "skyltarna" som man ser emellanåt varför är dom hemmagjorda?Vore det sanktionerat från banker och kortbolag vore det fina skyltar med logotype och annat.

    När man pratar marginaler så finns det väl ingen bransch som har sämre marginaler än en bensinstation och där har jag aldrig varit med om att de begär en avgift om jag tankar 10 lit bensin till gräsklipparen.

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nu börjar vi komma nån vart vad jag menar med denna tråd.
    Och börjar man argumentera emot och begära separat kvitto så blir det inget påslag, de vill helt enkelt inte redovisa detta. Det skiter jag i, det är deras bekymmer när Skatteverket ska kolla allt men man ska inte lura kunden (du och jag samt alla andra som betalar med kort) att det kostar dom extra, det är det jag vill ha bort. För vår del innebär det prishöjningar, det är ett satt pris men vi ska betala mer när vi står i kassan.

    Vissa verkar ha satt detta i system, t ex en thairestaurang en mil bort. De tar inte emot betalning under 100 kr med kort, men alla maträtter kostar runt 70 kr. Då måste man alltså handla TVÅ rätter om man inte vill springa ända långt bort till bankomaten. Och en handtextad skylt javisst.

  7. #27
    ;D;D;D nu börjar det likna nåt.
    Peter har rätt med hans kort, det är säkert ett Bankkort, det kostar handlaren 1:- oavsett belopp.
    Tag fram era kort och läs, står ordet "Bankkort" någonstans fram eller baksidan, då kostar det 1:- att dra. Om det inte står "Bankkort" så är det ett kort som handlaren betalar extra för att dra.
    En gång när jag köpte ett släp för 24.000:- slog handlaren ifån sig och ville inte ha betalt med kort, när jag garanterat att det bara kostade 1:- så gick det bra.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mmm, men återigen — företagsekonomi. Alla kostnader ska man ha räknat med, så den där kronan det kostar dom ska redan ha räknats in i alla kostnader för att driva stället. Det är inget man som kund ska stå och betala extra utöver redan satta priser!

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Har skickat frågan till de större bankerna och så här svarade de angående dessa extra avgifter.

    Svar från Handelsbanken:

    Det är inte tillåtet att ta ut extra avgift vid kortköp som understiger vissa belopp. Banken tar ingen extra avgift från företag som har kortinlösen.

    Svar från SEB:
    Vissa köpställen tar ut en avgift (ofta 3-5 kronor) för att acceptera betalning med kort. Denna avgift anser vi SEB Kort och Euroline, SEB Korts inlösenbolag, är ett brott mot de avtal som ingåtts mellan inlösenbolaget och inköpsstället.
    Om det skulle komma till vår kännedom att en inlösenkund bryter mot ingånget avtal och tar ut en sådan här avgift, kan Euroline i värsta fall säga upp avtalet.

    Från Swedbank:
    VISA tillåter inte att säljföretag tar ut en extra avgift när kunder väljer att betala med sitt VISA kort. Det är däremot tillåtet vid betalning med MasterCard eller Maestro. Avgiften får då inte vara större än vad det kostar dem att ta emot kortet. Kunden måste även informeras, innan betalning, att extra avgift tillkommer.

    Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.

    Vill du anmäla ett säljföretag för att ha tagit ut en extra avgift eller nekat betalning med kort kan du få hjälp med detta på ditt lokala bankkontor.

  10. #30
    Rätt, så står det i avtalet.
    Men jag har aldrig blivet utslängd, att kunderna använder kortet är viktigt ( läs lönsamt) för banken därför ser man mellan fingrarna med avgifterna.
    Det som mest stör handlarna är %-talet. Alla bankkort för 1:- är inget problem, handlarna vet inte skillnaden mellan korten därför drar man alla över en kam.
    När det gäller storföretagen såsom ICA, IKEA, m.fl. så har dom en annan förhandlingspossition och jag är säker på att de inte betalar några % på beloppen, om det vore så då skulle ICA betala flera 100.000:- per dag i avgifter, dessa avtal är väl bevarade hemligheter.
    Så problemet ligger hos småföretagen som inte har mycket att förhandla om.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •