Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Krig mot extra avgifter!!

  1. #11
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Men det är inte det jag hänger upp mig på utan det där att man ska ha 5:- eller 10:- extra för att jag ska få betala med mitt VISA-kort om beloppet är under 50:- eller 100:- när jag vet att VISA motsätter sig allt detta, när jag vet att detta bara gäller Maestro- eller MasterCardkort. De får egentligen inte heller ta betalt mer än vad avgiften faktiskt är, om avgiften är 1:- får de faktiskt inte ta 5:- eller 10:- i avgift om jag viftar med ett MasterCardkort.

    Det är fler och fler handlare, caféer, restauranger etc som börjat med detta. Några påstår de får mer jobb för att summan är under ett visst belopp. Pyttsan, det är precis samma och precis lika mycket jobb oavsett vad det står för siffror.

    Å andra sidan är det ganska kul att se ansiktsuttryckena på dom när man pratar om Skatteverket och redovisningar, ber att få den där extra avgiften på separat kvitto och att det ska stå serviceavgift på den och att man ska be banken kräva tillbaka den där pengen så jag får tillbaks den. Lite kul är det mitt i eländet trots allt, om bara fler kunde köra samma argument så slapp man kriga ensam.

    Eller är det dumt att simma mot strömmen? Kanske bättre att vara en död fisk och göra som alla andra? Vad tycker ni?
    Det är bekvämt att vara en död fisk och göra som alla andra, men vill man han en förändring så måste man ofta simma mot strömmen. kan vara obehagligt men nödvändigt.

  2. #12
    Detta är som -katten på råttan och råttan på repet.....-
    Det är olika avgifter för handlaren på olika kort, bankkort kostar 1:- oavsett belopp, övriga kostar 3:- för att du drar kortet + 2% på beloppet.
    En ask cig som numera har dålig marginal (3.50) betalas med kort som kostar handlaren
    3:- + 2% = 3.90 och då har jag inte räknat in telefonsamtalet som kopplar upp terminalen.
    Skall man då göra så att man reglerar förlusten genom att höja priset på andra varor och låta de som betalar kontant betala en del av vad banken tar av handlaren för korthanteringen?
    En annan fråga är varför skall banken ha betalt från 2 håll när kunden betalar banken för att få kortet?
    Genom att låta kunden betala det som handlaren får betala till banken så hoppas man att kunderna riktar sin ilska mot banken och får en förändring till stånd.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  3. #13
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Själv har även jag ett litet "krig" betalar ej heller någon extra avgift . Har gått ifrån varorna på bandet mer än en gång pga att dem "tvunget" skulle ta ut avgiften , som det r_vhål man är får dem själva lägga tillbaks varorna på sin plats medan jag uppsöker en annan butik.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mm, men prissättningen utgår ifrån vad det kostar att driva allt (företagsekonomi). Prissättningen gör man efter man räknat vad terminalens strömförbrukning, telefonuppringningar mot banken och pappersremsan den ska skriva ut på samt färgen därtill plus personalen som står bakom disken och sköter om terminalen blir förutom lokalhyra, el, vatten, slitage på lokaler, försäkringar och andra kostnader som finns.

    Personligen får jag uppfattningen att många handlare inte har en aning om vad det kostar att driva stället, man myglar och det går säkert inte bra för dom. Bara en tidsfråga tills det blir revision i kioskerna, caféerna, restaurangerna m fl.

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Själv har även jag ett litet "krig" betalar ej heller någon extra avgift . Har gått ifrån varorna på bandet mer än en gång pga att dem "tvunget" skulle ta ut avgiften , som det r_vhål man är får dem själva lägga tillbaks varorna på sin plats medan jag uppsöker en annan butik.
    Ja så skulle jag också göra, bara lämna allt och gå till en annan butik.

    Med VISA ska jag inte betala nån extra avgift bara för att det understiger nån 50- eller 100-lapp. Jag ska kunna köpa en kola för bara 50 öre och det ska inte vara nån extra avgift för det. Det är VISAS egna regler och det är det jag propsar på om.

    Jag har SEB, deras terminal jobbar mot Euroline. Euroline stänger av butiker m fl som trots VISAS egna regler och Eurolines policy ändå tar extra betalt för att det understiger en viss summa. Jag kommer ringa dom direkt när det tjafsas om extra avgifter och uppge terminalnr och butik.
    Hur många kunder försvinner inte då när man får sin terminal avstängd och folk måste springa till bankomaten? De springer nog till nästa butik där de kan betala med kort utan problem.

  6. #16
    Den här blir nog en lång tråd
    Företagsekonomiskt är det så att om du kan knyta en kostnad till en tjänst eller vara så är det där du skall belasta kostnaden.
    T ex grönsaker har stort svinn (rutten frukt) och personalkrävande = högre marginal 40-60%.
    En annan vara som inte har slutdatum är inte personalkrävande = lägre marginal (30%)
    Nu har vi två sorters kunder, kort och kontant. Om vi nu ökar marginalen med 1% för att balansera upp bankkostnaden för korten, kommer då kontantkunderna att kräva kassarabatt därför att de får betala för något de inte fått, nämligen kredit?

    Resultatet av detta är nu att många inte tar kort även stora företag. Hela Danmark har i många år legat i strid med bankerna om just dessa avgifter på korten, resultatet är att man måste betala med kontanter även på stora varuhus. Att försöka betala med ett svenskt kort är forfarande omöjligt.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  7. #17
    Tillägg: sprithandlarna i Hälsingör har stora marginaler så där kan du betala med kort, även svenska
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #18
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Vill minnas att banken tog 5 kr per köptillfälle av mig (firman)men om man var kund i banken fick jag tillbaka det beloppet.(Kund i banken e man till nästan 100%)Alltså det är bara en myt att det kostar handlaren ngt.Isåfall skall handlaren omförhandla med banken och inte straffa kunden!Har de satt upp en betalterminal så har de också accepterat villkoren för kunden att det skall vara avgiftsfritt!Däremot e de fritt fram för handlaren att ta ut i stort sett vilka priser som helst på varan.
    Undantaget American express o ngt kreditkort(2,5 % i avgift)Såg för ett tag sedan att bl a American Express blev kraftigt kritiserade av ngn branschorganisation för denna avgift som ansågs alldeles för hög.
    Har sett rena skräckexemplen i affärer på avgifter från 5 kr till 75 kr per köptillfälle.

    Istället besparar man handlaren en massa spring till banken med pengapåsar eftersom allt hamnar direkt på deras konto snyggt o prydligt + att rånrisken minimeras.
    Kunden skall under inga som helst omständigheter betala ngn avgift!Isåfall lämna varorna o gå till en seriös handlare!

    Om nu handlaren fortfarande proppsar på att det kostar skall han självklart ta bort terminalen och vad händer då,vara utan affärer med kunderna eller fakturera och med den osäkerheten det innebär.
    Betalterminaler är o skall vara ett hjälpmedel!!

  9. #19
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Måste ju tillägga där Hasse att det är ingen kredit,handlaren får pengarna snabbt som blixten!

  10. #20
    Rätt de kommer dagen efter.
    Men kunden behöver inte betala förrän i slutet av månaden. Den krediten får handlaren betala i form av % på det handlade beloppet.
    Tilläggas kan att det gäller inte Bankkort som kostar handlaren 1:- utan %påslag. Bankkort belastar kundens konto omedelbart vid köp.
    Handlarna är förgrymmade på de sk kreditkorten med % betalning, bankkorten tror jag ingen har något emot.
    Det värsta jag varit med om är när en tysk betalade med tyskt kreditkort, han hade hyrt en husvagn hela sommaren och skulle betala 16.000:- den betalningen kostade mig 450:- i avgift till banken.
    Året därpå hade hyran stiget med 500:- gissa vem som betalade bankavgiften
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •