Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Krig mot extra avgifter!!

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Angry Krig mot extra avgifter!!

    Nu j*vlar är jag trött på att ständigt komma in i ett café, en restaurang, kiosk, butik etc och inte kunna betala med mitt VISA-kort bara för att summan understiger ett visst belopp!

    Enligt SEB som anlitar Euroline är det strängeligen förbjudet för handlarna att ta ut extra avgifter om beloppet understiger en viss summa. Jag ska kunna gå in i en kiosk och handla en liten kola för 50 öre och betala med kortet om jag vill, såna är reglerna.

    Handlarna däremot vill ha rån, de vill hantera pengar framför kortbetalning. De tycks ha bra försäkringsbolag med låg självrisk.
    De flesta vägrar ta emot betalning om jag viftar med mitt VISA-kort. På Rosenhills café i Grödinge tar de numera inte betalt om summan understiger 100 kr. Vilket innebär att jag då måste handla en j*kla massa för att summan ska gå över 100 kr.

    Ska jag som kund vara tvungen att handla mer? Ska jag vara mer utsatt för rånrisk bara för att jag är tvungen att gå runt med pengar i fickorna?

    Jag står på mig men jag börjar tröttna på att ideligen stå och berätta för dom att det gäller inte VISA-korten alla de där extra avgifterna. Jag frågar dessutom efter kvitto på den där extra avgiften och säger att jag ska be banken kräva tillbaka avgiften. Och även Skatteverket nämns i nåt andetag. Då tar de oftast inte extra betalt men att ständigt behöva stå och dra samma argument varje dag är tröttsamt.

    NOT: Det är BARA MasterCard och Maestro som kostar en extra avgift att handla för om summan understiger ett visst belopp, *inte* VISA!

    Vad tycker ni? Dags att fräsa ifrån? Hur gör ni? Går ni ut från kiosken, butiken, cafét och går nån annanstans eller står ni på er rätt?
    Senast redigerat av Nina den 2008-07-01 klockan 10:56.

  2. #2
    Medlem HRJs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Färlöv/Kristianstad
    Inlägg
    9
    jag använder inte kort hos små handlare
    Litar inte på de
    Medlem i SCRC, southern cruisers riding club. Chapter 076 sweden south

    VRS

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Angry

    jag håller med hrj i det fallet litar inte på småhandlare,det för jävligt att ta ut avgifter på kort

  4. #4
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    Snikna.

    Jag tycker att det är för jävligt att dom håller på som dom gör, men det är bara att stå på sig och inte ge vika för deras argument, antingen så tar dom betalt för det man handlar även om det är under 100 kr eller så går dom miste om det man hade tänkt att handla för.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Angry

    Och det är det jag krigar mot! Du ska inte betala extra (om du inte har MasterCard eller Meastro-kort).

  6. #6
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    När jag hade mitt företag så var det en avgift på tex American Express på 2,5 procent,vanliga bankkort var det ingen avgift på.Jag kunde och framför allt fick inte ta ut det av kunden.
    Tror inte det har ändrats.Det är bara giriga handlare som försöker ta ut den dyraste avgiften på allt!Be att få se på papper att det kostar dom ngt.
    För egen del orkar jag inte argumentera med dom utan har cash för typ fika o småutgifter.
    Tycker annars det är kanon med kort,man slipper hantera en massa mynt mm.
    Även när man e utomlands slipper man ha olika valutor vilket jag uppskattar.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Handlarna däremot vill ha rån, de vill hantera pengar framför kortbetalning.
    Framför allt gissar jag att många vill kunna mixtra med redovisningen. När såg du senast expediten i tobaksaffären stänga kassalådan helt efter att du betalt med kontanter? Detta är svårare att göra med kortbetalningar som registreras automatiskt.

    Ibland funderar jag på att be att få 10% rabatt i tobaksaffären genom att säga "Vi delar väl momsen lika". Har dock hållt mig i kragen hittills.

  8. #8
    Medlem HRJs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Färlöv/Kristianstad
    Inlägg
    9
    Sen har vi förmånen att betala en årsavgift till banken för korten
    Medlem i SCRC, southern cruisers riding club. Chapter 076 sweden south

    VRS

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av HRJ Visa inlägg
    Sen har vi förmånen att betala en årsavgift till banken för korten
    Men det är inte det jag hänger upp mig på utan det där att man ska ha 5:- eller 10:- extra för att jag ska få betala med mitt VISA-kort om beloppet är under 50:- eller 100:- när jag vet att VISA motsätter sig allt detta, när jag vet att detta bara gäller Maestro- eller MasterCardkort. De får egentligen inte heller ta betalt mer än vad avgiften faktiskt är, om avgiften är 1:- får de faktiskt inte ta 5:- eller 10:- i avgift om jag viftar med ett MasterCardkort.

    Det är fler och fler handlare, caféer, restauranger etc som börjat med detta. Några påstår de får mer jobb för att summan är under ett visst belopp. Pyttsan, det är precis samma och precis lika mycket jobb oavsett vad det står för siffror.

    Å andra sidan är det ganska kul att se ansiktsuttryckena på dom när man pratar om Skatteverket och redovisningar, ber att få den där extra avgiften på separat kvitto och att det ska stå serviceavgift på den och att man ska be banken kräva tillbaka den där pengen så jag får tillbaks den. Lite kul är det mitt i eländet trots allt, om bara fler kunde köra samma argument så slapp man kriga ensam.

    Eller är det dumt att simma mot strömmen? Kanske bättre att vara en död fisk och göra som alla andra? Vad tycker ni?

  10. #10
    Jag har faktiskt aldrig tänkt på att "service" avgiften itne står på kvittot. Ska börja kräva det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •