Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Hur säker är din mc-hjälm?

  1. #11
    hjälm är en färskvara och bör bytas minst vart 5 år

  2. #12
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Köpte min hjälm 1991!Har nog åkt i backen 50 ggr?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Det där som vissa brukar säga att hjälmen tappar sin funktion efter att ha blivit tappad i marken en gång eller fått sig en skråma, finns det någon sanning i det?

  4. #14
    nja det e ju så att det kan bli sprickor och dessa ser man ju inte och det är då tillverkaren säger att hållbarhetsprovet ej stämmer, minns att förr fick man ju inte sätta klistermärken på hjälmen för det gjorde glasfibern sämre , men jag tror inte det finns bevisat någonstans

  5. #15
    Medlem [Spanaren]s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    32
    man kan ju inte köpa en hjälm bara för att den fått många stjärnor. måste ju passa huvudformen och sitta bra på skallen hehe annars är den ju ändå värdelös.

    har fram till idag bara hittat 2 hjälmtillverkare som passar min bula på axlarna: KBC & Nolan
    The Internet interprets censorship as damage and routes around it.

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, Nolan får jag slåss med. Jag håller som bäst på att anpassa min integralhjälm med min skalle. Den klämmer rejält i pannan men det blir bättre och bättre ju mer jag använder den. I början tappade jag känslan helt över hela pannan, numera är det en liten fläck så det blir bättre!

  7. #17
    Jag köpte Caberg Justisimo den passar jättebra och mycket bra med de lättmanövrerade solglasen, men hjälmen väsnas så alltid öronproppar. Caberg fans inte med testet men märket är ju erkänt så aldeles kass är den säkert inte. Hittar jag inget bättre tills nästa hjälm så får det bli samma en gång till trots oljudet.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    nja det e ju så att det kan bli sprickor och dessa ser man ju inte och det är då tillverkaren säger att hållbarhetsprovet ej stämmer, minns att förr fick man ju inte sätta klistermärken på hjälmen för det gjorde glasfibern sämre , men jag tror inte det finns bevisat någonstans
    Jag har också hört vissa nämna det där med klistermärken men det låter för otroligt. Sprickor är svåra att se men ett litet fall tycker man den borde klara, hur många har inte hängt hjälmen på styret som sen fallit ner? Vem tänker ens tanken att köpa ny då?

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det är så att vissa hjälmar är tillverkade av ett material inte tål klistermärken, för klistret i sig försvagar materialet. Ett försvagat material kan lättare spricka vid en smäll och då skyddar hjälmen mindre bra. Jag minns inte om det är glasfiber som tål klistermärken eller om det är Kevlar eller vilket material det var nu. Jag ska leta på nätet och återkommer om jag hittar info.

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hittar ingen närmare info VILKA hjälmar som tål klistermärken och motivlack men PLASTHJÄLM tål inte sånt för plasten blir försvagad och då uppfyller inte hjälmen tillverkarens garantier.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 19:39
  2. Fan vad det händer saker.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 22:33
  3. Saker man lär minnas
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 14:16
  4. Saker jag avskyr
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 21:59
  5. Man kan aldrig vara nog säker..
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •