Dags för Trajan för lite lek på vägarna i dag. Men nåt hände vid rödljuset. Tomgången sänktes och till slut tjuvstannade den. ”Va'??” tänkte jag och startade den. Hojen spottade och fräste och betedde sig förbaskat skumt till. ”Skit i förgasarna eller vad är det nu då??”, funderade jag och försökte få den att gå. Näe, den ville bara inte gå rent. Tur jag är vid en korsning och Statoil står precis bredvid, ska försöka hacka mig fram på 1:an och försöka lyckas rulla hojen in dit.
Sagt och gjort, jag lyckades ta mig in dit men så slår mig en tanke med dunder och brak: ”Dags att tanka kanske?”
Ha ha ha! Jag hade fått soppatorsk!!!

Sen kom nästa fundering: jag fick bara i 12 liter. ”Ska det inte vara en 16-literstank på den här…? Varför får jag bara i 12 och inte 16 liter??”.
Och sen ägnade jag heeela vägen ut mot Rosenhill med funderingen varför jag bara fått i 12 liter och inte en droppe till. Vilket huvudbry en söndag.
Jag hade förstås helt glömt bort reservtanken. Bara att vrida på vredet så hade den gått några mil till. Och då hade jag kunnat ta mig till JET-macken dit jag var på väg från början innan den började spotta och fräsa vid rödljuset vid fel mack. Om jag är så här förvirrad nu, hur ska jag då inte vara när jag är äldre? Kanske skulle lägga ner en adresslapp eller nåt, ha ha ha.

Sen körde Trajan ut på en kort tur bort till Rosenhill och bjöd mig på fika. Nu känns det bättre, det var väl nån släng av mc-abstinens jag drabbats av. Skulle precis åka så kom Johan T och sa hej. Trevligt att mötas, man har ju annars bara en avatar här på forumet men det är alltid trevligt att skaka hand också. Det var en väldigt fin BMW GS han köpt, ser jättefin ut och hade bara gått 400 mil. Vi pratade lite om ditt och datt och sen for jag hemåt.

Både på vägen ut och hem från Rosenhill stod en fotograf i diket och fotograferade. På hemvägen vinkade han prat-tecknet. Vet inte om han menade att han ville prata? Eller hade jag glömt på blinkersen? Jag for vidare hemåt i alla fall, molnen började torna upp sig på himlen, och det ska ju regna i kväll så det är väl lika bra att köra hem. Inte för att hojen inte skulle tåla lite vatten men... Jag vet hur det var en lördag i hällregnet förra helgen. Ska spana på sporthoj om en bild på Trajan dyker upp, det vore skoj att få se den köras och inte stå parkerad på varenda bild.

Vad jag gillar den här Trajan! Måste få säga det men det har väl inte undgått någon…?

Stannade till på Vegabaren, de har hemgjord mjukglass. Myyycket god.
Medan jag står och njuter av glassen ser jag två stycken slangar under hojen. De går ingenstans. ”Men vad är det här för slangar? Avluftning eller?” stod jag och funderade och försökte hitta om de ska sitta nånstans.
Kunde inte hitta nåt ställe, det var mitt under hojen och dit når man förstås in med ögonen när den står på sidostödet ja…
Den ena slangen såg ut att ha suttit nånstans, den andra kom från motorn och är tror jag, en avluftning.

Hemma tänkte jag montera på centralstödet jag köpt till hojen, tycker det är lite jobbigt att putta hojen uppåt och neråt när jag ska smörja kedjan. Nedåt är ingen konst men uppåt…! 230 kg och lite uppförslut, jag borde snart få muskler efter varje gång jag smort kedjan på Trajan.