Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Läckande förgasare.

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Läckande förgasare.

    Jag är ett otekniskt geni som aldrig sett insidan på en förgasare och behöver lite råd. Idag när jag kom hem upptäckte jag att det rann bensin från en av förgasarnas skvallerrör. DR'en är encylindrig med 2 förgasare, låg- och högfarts tror jag dom kallas, och det är den vänstra förgasaren som bråkar. Motorn går precis som den ska och jag märkte inget underligt under körning, men nu fann jag att gashandtaget inte går tillbaka som det ska. Kanske ska tillägga att hojen spenderade några ögonblick liggande på sidan tidigare idag.. =) Vad tror ni det beror på (läkaget alltså, inte vurpan), och bör en amatör sätta skruvmejseln i en förgasare överhuvudtaget?

    Hittade en sprängskiss.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #2
    Nilsson
    Gäst

    SV: Läckande förgasare.

    detta kan hända efter att en hoj legat ner och e inget att bry sig om , det e soppa som rinner igenom när den ligger ner , alltså inget att göra något åt det ska vara så sen tror jag inte den e encylindrig utan två

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Läckande förgasare.

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson
    detta kan hända efter att en hoj legat ner och e inget att bry sig om , det e soppa som rinner igenom när den ligger ner , alltså inget att göra något åt det ska vara så sen tror jag inte den e encylindrig utan två
    Jo den är encylindrig. Trodde oxå att soppadrället var pga att den legat, men det bara tilltog och efter en timme "forsade" det soppa. Nu så börjar det rinna så fort jag slår på bränslekranen. Ska ta mod till mig och plocka lös eländet imorrn, måste väl vara nån flottör eller nålventil som hakat upp sig på någe vis.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4

    SV: Läckande förgasare.

    Gör så det är bättre att veta än att gissa. :
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  5. #5
    Nilsson
    Gäst

    SV: Läckande förgasare.

    ja det e klart att en flottör kan ha hängt sig

  6. #6

    SV: Läckande förgasare.

    Hade exakt samma problem på min yz250, så fort man vred på soppakranen rann bensinen "rakt igenom".

    Visade sig att nålen som ska stänga till när flottören flyter upp hade fått nå skit på sig och inte gjorde sitt jobb.. löstes med en enkel rengöring av förgasaren.

    Finns mer info i följande tråd: Crossen flödar?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Läckande förgasare.

    Tackar, är nog en rengöring som behövs. Strippade hojen och konstaterade först och främst att det är en mäktig enstånka (synd att 24l-tanken döljer det mesta) med dubbla förgasare och dubbla tändstift. Sen noterade jag att dom verkligen gjort sitt bästa för att bygga in förgasarna. För att få loss dom måste jag ta bort luftburken, och för att få bort den måste jag ta bort batteri och batterihållare. Dessutom sitter förgasarna ihop på nåt mystiskt sätt. Då jag inte har garage, verktyg eller nån aning om vad jag håller på med så ska jag nog överlåta det här på nån som vet hur man gör. ;D
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Läckande förgasare.

    Rengjorde flottörhus med innehåll, slapp montera lös förgasarna och nu funkar allt finemang.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9

    SV: Läckande förgasare.

    Härligt!

    Det där såg annars mer svårmekat ut än crossen, tyckte det var tight där med luftburk osv. GÅr oftast ganska lätt att få loss grejerna men svårare att sätta ihop

    För att återgår till ämnet snackade jag med en kille som kör en del cross, han sa att läckande förgasare nästan alltid beror på skit och allt som krävs är en rengöring då och då
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Läckande förgasare.

    Jo, och när jag kollade runt på nätet så var inkontinenta förgasare tydligen ett vanligt problem med dessa hojar. Ska ta en kunnig person till hjälp och göra en ordentlig översyn på gasare och topp. Ska ju sälja den nu, men idag när jag fick igång den så blev det lite inspirerad grus och kurv-körning. Fantastisk motor med ett underbart stånk, men känns lite strypt. Är sugen på att se hur den går om man öppnar andningsvägarna och ställer den lite fetare.. :

    Angående rengöring: Jag tog spillbensinslatten som blev samt en liten pensel och tvättade med, finns det bättre sätt att få rent grejerna?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Förgasare
    Av Evert i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 21:08
  2. Täta läckande slipon
    Av aladdin i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 12:44
  3. Förgasare
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 11:56
  4. Läckande tank
    Av Ron i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 22:53
  5. läckande framgaffel
    Av intruder 1500 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •