Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 80

Ämne: Yamaha XT660Z Teneré

  1. #21
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jo en bekants bekant har en 800GS hottad med riktiga grusdäck, grymt fin hoj. Menade inte att GS'arna är dåliga hojar bara att 1200cc är lite för traktorstort för att kännas Teneré. Typ.

  2. #22
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jo en bekants bekant har en 800GS hottad med riktiga grusdäck, grymt fin hoj. Menade inte att GS'arna är dåliga hojar bara att 1200cc är lite för traktorstort för att kännas Teneré. Typ.
    Nej, men jag tror att en 800 cc är lagom, i alla fall för mig. Jag tycker också att 1200 cc är lite stort på en grushoj. Men jag undrar om jag kan sitta på en 800 för den är ganska hög, det blir nog bara tårna som når ner. Och så väger den betydligt mer än en 650 GS som ligger på 175 kg torrvikt.

  3. #23
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Vikten ska nog inte vara nåt problem, torr/tankad för din 650 är 176/191kg, 178/209kg för 800GS så skillnaden är försumbar med tanke på att tyngdpunkten är lägre på 800'an. Sitthöjden ökar 10cm dock så det är väl mer problematiskt.. =/
    Senast redigerat av Molgan den 2008-07-07 klockan 10:14.

  4. #24
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Vikten ska nog inte vara nåt problem, torr/tankad för din 650 är 176/191kg, 178/209kg för 800GS så skillnaden är försumbar med tanke på att tyngdpunkten är lägre på 800'an. Sitthöjden ökar 10cm dock så det är väl mer problematiskt.. =/
    Skilde det så lite i vikt?? Hmmm, då kanske jag kan ratta en 800 men det är förstås sitthöjden som bromsar. Min 650 är bra på så vis att jag får ner hela foten på marken så på en 800 lär jag nog få tåvifta.

  5. #25
    Intressant läsning Molgan! Kul att du är nöjd med hojen, har själv märkt att mycket hänger på vägarna.. min hoj känns mycket roligare om vägarna är de "rätta".

    Dakar nästa?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #26
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Dakar nästa?
    Måste utforska norden först, sen kanske man letar sig söderut.

    Om ni fluktar i senaste nummret av BIKE (#8.2008 ) så finns där en intressant duell mellan Tenerén och 800GS. Dom undersöker vilken av hojarna dom skulle kunna tänka sig att ta längst från civilisationen, och valet föll på Tenerén. GS'en piskade naturligtvis Teneréns bakdel på de större grusvägarna med sin större motor, men i övrigt slog Tenerén GS'en på punkt efter punkt. Kul.

  7. #27
    Medlem caspetters avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lappland
    Inlägg
    6

    Köp den i Gällivare!

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Har inte ens hunnit köra upp och är redan sugen på att byta hoj. =) Det slog mej häromdan att en gammal 800 kanske inte är det bästa för en som inte gillar att skruva dagligen, och det vankas förmodligen styrlagerbyte och topprenovering i en snar framtid. Var inne på Yamaha och vart hårt sugen på en Teneré, så jag funderar på att byta ut brunte mot en dylik. Är det nån som hunnit skaffa sig en uppfattning om tenerén? Tror den skulle passa mig perfekt, inget landsvägslok direkt men verkar gå att mysa på grusvägar med, och nån längre resa då och då kanske.



    Test Fastbikes
    Hej!
    Jag har just beställt en XT660Z Tenere i på Yamaha-hallen i Gällivare. Jag får en fabriksny´08 från centrallagret för 65.500kr! Om man kikar på blocket så ligger de bra mycket högre...även begagnade! Jag kört Africa Twin tidigare men den är lite tung för mina äventyr så jag tror den kommer bli perfekt=)

  8. #28
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av caspetter Visa inlägg
    Hej!
    Jag har just beställt en XT660Z Tenere i på Yamaha-hallen i Gällivare. Jag får en fabriksny´08 från centrallagret för 65.500kr! Om man kikar på blocket så ligger de bra mycket högre...även begagnade! Jag kört Africa Twin tidigare men den är lite tung för mina äventyr så jag tror den kommer bli perfekt=)
    Bra pris och bra val av hoj! Fick min för 69.900, 09orna är ju på väg så läge att göra klipp.

    caspetter, var du måhända med på Norrlandsträffen i somras?..

    Flyttade inläggen om ev. offroadäventyr till en egen tråd i Träffar & körningar-delen, länk här: Offroadäventyr i norr /Pewa
    Senast redigerat av pewa den 2008-11-27 klockan 15:16.

  9. #29
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Var ute idag och testade om det gick att filma med min Coolpix stillbildskamera. Har inget kamerafäste så jag tryckte ner stativet i urringningen. Iallafall, tog bara en sväng runt stan och testade lite så det är inget spektakulärt, men det kanske kan va skoj för nån å se varför en teneré funkar så bra i norrland. =)

    http://www.youtube.com/watch?v=BLF1zOqPM0M

    (HQ & helskärm för den som faktiskt vill se nåt..)
    Senast redigerat av Molgan den 2009-07-01 klockan 02:40.

  10. #30
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Trevlig film!

    Börjar bli lite sugen själv att ge mig ut på gruset. KTM:en står nerplockad i väntan på lite nya delar och en service i form av lite ny syntetolja, filter, nya drev, kedja, ny bromsskiva och belägg bak. Har även lagt om mitt första däck på tjugo år. Gick skitsnabbt och enkelt. Ville minnas att det var betydligt besvärligare. Nu hade jag en ställning att montera hjulet i medan jag jobbade. Var mycket bättre än att krypa omkring på golvet...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Min Teneré
    Av Grusbusen i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 18:04
  2. Xt660z vs Africa Twin ?
    Av LinusE i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 19:11
  3. Super Tenere vs. Africa Twin
    Av rolfmm i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 19:38
  4. startproblem med tenere 660 1992
    Av janeric.andersson@gmail.c i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:24
  5. instruktionsbok XTZ 750 Super Tenere
    Av Prutten i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •