Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 71 till 80 av 80

Ämne: Yamaha XT660Z Teneré

  1. #71
    Medlem Eriks avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jag fattar ingenting. Borde ju bli tvärsom...en lägre premie i stället. Du är ju både äldre, har mer erfarenhet och en högre behörighet. Varför ska det straffas?

    Ring och fråga vad dom menar, det verkar ju heltokigt: Dom märker ju själva när du fyller 21, det ska du väl inte behöva tala om för dom? Vore intressant att veta vilken förklaring dom har till detta!
    Det handlar väl mest om att dom räknar med att man plockar bort strypningen då, tyvärr.
    För då blir det den vanliga basförsäkringen istället för den som kallas mellanklass.

    Oturligt nog är jag för ung för att ha deras offroadförsäkring

  2. #72
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det kan dom väl inte förutsätta att du gör, tänk om du fortsätter att köra strypt?

    Kolla du vad dom menar!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #73
    Har ni bojs mätt soppaförbrukningen i vanlig touringtempo?

  4. #74
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Har ni bojs mätt soppaförbrukningen i vanlig touringtempo?
    0,4 l/mil orginal, så runt 50 mil på en tank. förbrukningen är rätt så konstant oavsett om man puttrar på landsväg eller tokkör i skogen av nån anledning.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #75
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    0,4 l/mil orginal, så runt 50 mil på en tank. förbrukningen är rätt så konstant oavsett om man puttrar på landsväg eller tokkör i skogen av nån anledning.
    Okej tack, lite törstig om man jämför mot KTM 690 orna. Dock så är det ju en helt annan hoj.
    Har ju varit lite sugen på en XT 660Z sen första inlägget kom här och har haft lite kontakt med Burlins i Skellefteå(ska byta in en bil).
    Dom har en ny 09:a och en begad 09:a. Har fått ett rimligt mellanpris(fast, klart det är åt helvete iallafall ) mot den nya som var nettoprissatt. Känns bara lite meningslöst, hur man än vrider o vänder så är den ju tre årsmodeller gammal när man tar ut den.

    Färgerna på dom är fel för min smak. Skickade nu en förfrågan i morse till dom en förfrågan mot den begade o mot en ny med abs.

    Vifåvälase....

  6. #76
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Måste bara visa denna. En av medlemmarna på xt660.com håller på att modifiera sin tenere för att köra Heroes Legend, dvs den ursprungliga sträckan Paris-Dakar. Hon har tidigare kört kors och tvärs nordamerika med hojen i orginalskick och vart så nöjd med den att hon ville testa den "på riktigt".

    Det som först och främst ändrats är hjul och fjädring. Specialbeställda fälgar med 18" fälgdiameter bak utan ryckutjämnare, orginalfälgarna väger bly och 17-tumsfälg ger mindre bärighet och minskat utbud på däck.

    Fram sitter en USD White Power-gaffel, samma som används på många KTM. Enkel bromskiva istället för orginalets dubbla för att minska ofjädrade vikten. Bak sitter en Öhlinsdämpare.

    Motorn har orginalkam, hon kommer åka helt själv utan uppbackning så pålitlighet går före prestanda. Enda som gjorts är modifiering av luftburk och filter, katalysatorfritt avgassystem och en Power Commander. Dessutom är AIS (det som gör att enstånkor smäller och har sig) bortopererat.

    Sen är det förståss en massa småprylar, roadbooks, styrdämpare etc etc som ska till. Här är lite bilder, den är fortfarande bara halvfärdig men det viktigaste sitter på. Saknas plastdetaljer, hasplåt, barkbusters mm då den ska strippas för omlackning:







    Önskar man hade råd och kunskap, en riktig drömhoj.. Får hoppas att Yamaha skippar det där tramset med Super Teneré och bygger en racingvariant av 660'n istället. =)
    Är det någon som vet vad denna medlem heter på XT660.com ?
    Hade innerligen velat se fler bilder utav denna monster hoj. Riktigt riktigt snyggt moddat!

  7. #77
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av crazytok Visa inlägg
    Är det någon som vet vad denna medlem heter på XT660.com ?
    Hade innerligen velat se fler bilder utav denna monster hoj. Riktigt riktigt snyggt moddat!
    JMo, tror hon har samma nick på advrider.com. Finns mycket bilder från både tävling och själva bygget, även på hojen när hon äventyrade i nordamerika innan hon totalmoddade den.

    Här i Sahara:

    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #78
    Medlem klantbos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    19
    Ny på forumet och ny ägare till en Tenere -09 som bara gått 700mil.

    Moddar
    Powercommander III
    MTC avgas
    öppnad luftburk

    Jag kör på t63 bak och mt21 fram, funkar bra på grus. Hur är era hojar över 110km/h min vibrerar rätt skapligt, vet inte om det har med däcken att göra. Eller är det bara jag som är ovan med stånka efter sporthoj och sist en superenduro. Var ett par år sedan jag hade en mindre offroad så det ska bli intressant och se hur den står sig på långresa. Men du Molgan trivdes på långfärd med din va?

  9. #79
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Early design prototyping:
    "Everything we do to find ways of exploring an idea and its context through external representations."



    Har prototypat lite. Även om jag kör den perfektaste hojen så finns det saker som inte är helt perfekt. Turbulensen tex. Så här ser hojen ut nu, ful som stryk:



    Och i närbild:



    Jag byggde på rutan med en flärp för att se om det hjälpte mot hjälmskaket, men inte mycket. Främsta orsaken till turbulensen är öppningen fram i kåpan där luft pressas upp förbi gaffelkronan. Silvertejpade för så mycket som gick och halleluja! Jag såg vägen framför mig skarpt! Nu gjorde även flärpen uppe på rutan skillnad, så det är guldvingeklass på vindskyddet nu.

    Nu ska jag bara fixa till det här så att det ser vettigt ut, kapa till en skiva i lexan eller plexi som ersätter silvertejpen nertill. Måste jobba snabbt annars blir fullösningen kanske permanent om jag känner mig rätt..
    Senast redigerat av Molgan den 2012-07-04 klockan 23:47.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #80
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Och hur gick det sen?
    Never ever look back you're not going in that direction!

Liknande ämnen

  1. Min Teneré
    Av Grusbusen i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 18:04
  2. Xt660z vs Africa Twin ?
    Av LinusE i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 19:11
  3. Super Tenere vs. Africa Twin
    Av rolfmm i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 19:38
  4. startproblem med tenere 660 1992
    Av janeric.andersson@gmail.c i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:24
  5. instruktionsbok XTZ 750 Super Tenere
    Av Prutten i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •