Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 80

Ämne: Yamaha XT660Z Teneré

  1. #51
    Medlem Eriks avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Skoj, ytterligare en tenerist! Känner som du vg ABS, fast det är inte många gånger jag tänkt "nu skulle man ha haft ABS" då min går rätt mycke i skogen och bara gubbkörs så fort det är asfalt under hjulen.

    Enda jag gjort förutom drevning är att jag pillat på TPS'en. Det mest akuta just nu, efter att jag fått ihop hojen efter sommarens vurpor, är att få på handtagsvärmarna och dubbdäcken. Är runt 15-20 grader under nollan ute just nu och perfekt underlag för vinterbus. =)
    Inte ofta jag har behov av ABSen, men det skulle vara en skön trygghet att ha

    Hur gjorde du för att pilla på TPSen (lämna in eller gjorde du själv?)
    Berätta gärna mer om det då ligger på min "att göra"-lista
    Det viktigaste är väl: Hur påverkade det hojen? Går den bättre på låga varv? Någon enorm skillnad i soppaförbrukning?

    Har redan nu ställt på förspänningen bak (visste inte att den var justerbar förrän någon vecka sedan...) och sänkt hojen lite fram då jag tyckt att den varit lite för stabil nästan.
    Får se i vår hur hojen blir av det.

    På min "att göra"-lista finns även kedjerengöring och ett ljuddämparbygge.
    Bygget har jag plågat tenere-tråden på advrider.com, där jag sett att du varit aktiv, och även min egen projekttråd på fjollhoj.se

  2. #52
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Hur gjorde du för att pilla på TPSen (lämna in eller gjorde du själv?)
    Berätta gärna mer om det då ligger på min "att göra"-lista
    Det viktigaste är väl: Hur påverkade det hojen? Går den bättre på låga varv? Någon enorm skillnad i soppaförbrukning?
    Jag gjorde det själv, men att det blev bra handlade nog mer om tur än skicklighet. Det var meken på 100-milaservicen som visade var den satt, jag lossade de två skruvarna, vred plattan lite på känn medsols, provkörde och det blev bra. Jag är ett otekniskt geni så du bör nog höra med nån som faktiskt vet hur det funkar innan du mixtrar. =)



    Blev ingen gigantisk ökning i förbrukning, ligger strax över 0,5l/milen. Fick bättre gasrespons och lite mer tryck över hela registret men inte direkt så man flyger ur sadeln

    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Har redan nu ställt på förspänningen bak (visste inte att den var justerbar förrän någon vecka sedan...) och sänkt hojen lite fram då jag tyckt att den varit lite för stabil nästan.
    Får se i vår hur hojen blir av det.

    På min "att göra"-lista finns även kedjerengöring och ett ljuddämparbygge.
    Bygget har jag plågat tenere-tråden på advrider.com, där jag sett att du varit aktiv, och även min egen projekttråd på fjollhoj.se
    Byggde ihop en ljuddämpare, men den lät så horibelt högt att jag bytte tebax till orginal. Har haft en massa planer men det har slutat med en i stort sett orginal men nerdrevad hoj. Offroadsulor, dubbdäck, hög framskärm (då jag körde sönder orginalskärmen i vintras), risers och fatbar är allt som fastnat. Tycker det är så kul att köra att jag inte vill bränna min hojtid på skruvande. Nu har jag inte haft nån tid alls de senaste månaderna men snart åker dubbdäcken på och då ska jag även laga sidostödet, få på handtagsvärmarna som legat i garaget i 2 år samt montera chainguide så jag slipper fler spräckta motorblock.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #53
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nu har jag inte haft nån tid alls de senaste månaderna men snart åker dubbdäcken på och då ska jag även laga sidostödet, få på handtagsvärmarna som legat i garaget i 2 år samt montera chainguide så jag slipper fler spräckta motorblock.
    Nå´t liknande den här du tänkt dig? Verkar vara ett vettigt tillbehör.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #54
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Nå´t liknande den här du tänkt dig? Verkar vara ett vettigt tillbehör.
    Nej, nåt liiknande sitter redan där. Det jag menar är nåt liknande det här:



    Har fått ett gratis fäste tillverkat av en snubbe på xt660.com (gå med där Erik, supersajt för XTister) så jag ska bara fixa en KTM-guide å bulta på.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #55
    Medlem Eriks avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag gjorde det själv, men att det blev bra handlade nog mer om tur än skicklighet. Det var meken på 100-milaservicen som visade var den satt, jag lossade de två skruvarna, vred plattan lite på känn medsols, provkörde och det blev bra. Jag är ett otekniskt geni så du bör nog höra med nån som faktiskt vet hur det funkar innan du mixtrar. =)

    Blev ingen gigantisk ökning i förbrukning, ligger strax över 0,5l/milen. Fick bättre gasrespons och lite mer tryck över hela registret men inte direkt så man flyger ur sadeln


    Byggde ihop en ljuddämpare, men den lät så horibelt högt att jag bytte tebax till orginal. Har haft en massa planer men det har slutat med en i stort sett orginal men nerdrevad hoj. Offroadsulor, dubbdäck, hög framskärm (då jag körde sönder orginalskärmen i vintras), risers och fatbar är allt som fastnat. Tycker det är så kul att köra att jag inte vill bränna min hojtid på skruvande. Nu har jag inte haft nån tid alls de senaste månaderna men snart åker dubbdäcken på och då ska jag även laga sidostödet, få på handtagsvärmarna som legat i garaget i 2 år samt montera chainguide så jag slipper fler spräckta motorblock.
    Kul att göra av någon som testat lite!
    Jag har faktiskt köpt ett "verktyg" för att se vad jag pillar på när jag rör på TPSen
    Det blev 500 spänn billigare än om jag skulle lämna in för arbetet så det känns inte för idiotiskt dyrt.
    Fördelen är att jag kommer kunna se ursprungsvärdet så att jag kan justera tillbaka den om jag vill.
    Jag tycker hojen går taskigt på låga varv med förhållandevis mycket gas. Upplevde inte alls samma sak med polarens XR650R som har finjusterats i förgasaren. Blev det någon förbättring i det området med TPS-justeringen?

    Förhoppningsvis blir min ljuddämpare lagom högljudd, annars är det ju bara att byta till original igen.

    Jag köpte Teneren för att inte behöva skruva så mycket och den biten har ju fungerat bra, dock lite tråkig så här på vinterhalvåret för en som är för snål för att köpa dubbdäck.

    Vad för sulor har du på hojen?

    Handtagsvärmare monterade jag strax efter att jag köpte hojen, mycket mysigt måste jag säga.
    Har även ett 12V uttag för GPSen och det är lite trevligt det med (passar jävligt bra till hojens "look")


    Kanske ska kika lite på en chainguide-lösning jag med då, kan ju vara bra att ha.

  6. #56
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Molgan, hade du "drevskyddet" monterat när du spräckte blocket? Eller var det originalet i, som jag tror, plast? Kedjestyraren förhindrar väl inte att blocket spräcks vid eventuellt brusten kedja. Det är väl bara till för att kedjan inte ska kliva av drevet, eller tänker jag fel. Har börjat kolla seriöst på XTZ:an. Ska bli en ny grushoj till våren och det är ett av de starka alternativen, för att inte säga starkaste i dagsläget. Säljer av två hojar och ersätter med en. Där kommer Yamahan fint in i bilden. Läser på och kollar på nätet. Alltid bra att ta del av andras erfarenheter.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #57
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Jag har faktiskt köpt ett "verktyg" för att se vad jag pillar på när jag rör på TPSen
    Ah tufft, ska bli kul å höra hur mycket det kan ge, och om förbättringen jag kände kanske helt enkelt är placebo. =)

    Sulorna jag har nu är TKC80, andra paret. Första paret var jag rätt nöjd med, andra paret tog slut onödigt fort. Ska kolla T63 eller Karoo nästa par jag köper. TKC är lite otillräckliga i sand och lera så det skulle vara fint med nåt mer självränsande mönster. MT21 är ett alternativ.

    Dubbdäcken är endurodubbade, kommer inte ihåg märket. Fantastiska på snö och is men livsfarliga på vägen.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Molgan, hade du "drevskyddet" monterat när du spräckte blocket? Eller var det originalet i, som jag tror, plast? Kedjestyraren förhindrar väl inte att blocket spräcks vid eventuellt brusten kedja. Det är väl bara till för att kedjan inte ska kliva av drevet, eller tänker jag fel. Har börjat kolla seriöst på XTZ:an. Ska bli en ny grushoj till våren och det är ett av de starka alternativen, för att inte säga starkaste i dagsläget. Säljer av två hojar och ersätter med en. Där kommer Yamahan fint in i bilden. Läser på och kollar på nätet. Alltid bra att ta del av andras erfarenheter.
    Nej du har rätt, kedjestyraren förhindrar bara klivning vilket var vad som drabbade mig. Vad som spräckte blocket var nog mer momentet som blev när kedjan låste sig runt drevet mitt i gaspådraget än själva smällen, en sån där touratechpryl kan nog ha hjälpt (jag har plastvarianten) men jag är inte säker. Den kan inte göra skadan värre iallafall. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #58
    Medlem Eriks avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har börjat kolla seriöst på XTZ:an. Ska bli en ny grushoj till våren och det är ett av de starka alternativen, för att inte säga starkaste i dagsläget. Säljer av två hojar och ersätter med en. Där kommer Yamahan fint in i bilden. Läser på och kollar på nätet. Alltid bra att ta del av andras erfarenheter.
    Jag har haft min XT-Z i snart ett år och jag känner att det är en riktigt härlig hoj, har du inte provkört någon än kan jag rekommendera dig att göra det (även om jag köpte den utan att ha kört den).

    Jag är en person som gillar att köra på grus och lite större stigar och har inga större ambitioner på att vara snabbast. Det till trots så har jag hängt på folk ganska bra.
    Jag har kört både KNIX och storbana med SMC och det flyter på bra.
    När jag var ut med polarna på grusåkarhelg så hängde jag på dom förvånansvärt bra på gruset trots att dom hade betydligt lättare hojar och jag har ingen enorm gruserfarenhet så hojen får klassas som lättkörd

    Det som jag stör mig mest på är den lite taskiga gången på låga varv men det kanske åtgärdas av TPS- och CO-justering (vilket jag hoppas).

    De problem jag har haft är:
    - Länkagelagret var slut när jag köpte hojen (2225mil) men det gick på garantin
    - En gänginsats i en plastdetalj lossnade efter att jag försökt få loss skruven (den satt hårt nog för att dra av skallen istället för att lossa gängan), dock är skruven oväsentligt och hittills inte ersatt
    - Bromspedalen tyckte inte om att jag la hojen på den när jag "parkerade" (jag ramlade inte ) i skogen på den, så den böjde sig.

    Nu blev det ganska mycket text märker jag då jag är ganska duktig på att prata på om hojen, orkar du inte läsa så visst men du ska inte vara rädd att komma med frågor heller

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ah tufft, ska bli kul å höra hur mycket det kan ge, och om förbättringen jag kände kanske helt enkelt är placebo. =)

    Sulorna jag har nu är TKC80, andra paret. Första paret var jag rätt nöjd med, andra paret tog slut onödigt fort. Ska kolla T63 eller Karoo nästa par jag köper. TKC är lite otillräckliga i sand och lera så det skulle vara fint med nåt mer självränsande mönster. MT21 är ett alternativ.

    Dubbdäcken är endurodubbade, kommer inte ihåg märket. Fantastiska på snö och is men livsfarliga på vägen.
    Jag hoppas att jag upplever en förbättring, men jag ska samtidigt som jag justera TPSen kontrollera "CO-värdet" som ska fungera motsvarande en blandskruv (alltså mest med låga "trottelöppningar")

    Jag kör för närvarande med Sirac, de fungerar jättebra tycker jag då jag kör ganska mycket asfalt.
    Dock känner jag att de lämnar en del att önska när det blir lite lösare underlag (traktorspår eller lösgrus) så jag funderar på att köpa TKC80 bak och ett T63 fram (mest för att det är billigare än TKC)

    Vad fick du ge för dubbdäcken?

  9. #59
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nej du har rätt, kedjestyraren förhindrar bara klivning vilket var vad som drabbade mig. Vad som spräckte blocket var nog mer momentet som blev när kedjan låste sig runt drevet mitt i gaspådraget än själva smällen, en sån där touratechpryl kan nog ha hjälpt (jag har plastvarianten) men jag är inte säker. Den kan inte göra skadan värre iallafall. =)
    Har faktiskt aldrig hört om någon som drabbats av det som du gjort tidigare. Det jag har hört om är när kedjan gått av och kommit som ett piskrapp, med spräckt block som följd. Hade bland annat hänt den tidigare ägaren till min gamla TTR. Tror att både kedjestyrare och det andra skyddet är bra att ha för att undvika problem. Touratech har ju en hel del bra saker att komplettera med. En del av nöjet att hålla på och fixa och förbättra hojen efter egna önskemål.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #60
    Medlem Eriks avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    11
    http://equinox.homelinux.org/XT660Z/...1D300E1%29.pdf

    i kombination med

    http://www.lellesmcdelar.se/

    Edit: Sök på artikelnumret utan bindestrecken

    är smidigt om man vill kolla reservdelspriser och kanske även beställa själv smidigt (personligen har jag inte haft några större bekymmer med lelles postorder, men vissa har haft det vilket kan vara schysst att nämna, men som sagt har inte jag drabbats nå hårt)



    Jag passar även på att bjuda på ett par bilder med min hemmagjorda ljuddämpare


    Senast redigerat av Erik den 2011-01-31 klockan 10:02.

Liknande ämnen

  1. Min Teneré
    Av Grusbusen i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 18:04
  2. Xt660z vs Africa Twin ?
    Av LinusE i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 19:11
  3. Super Tenere vs. Africa Twin
    Av rolfmm i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 19:38
  4. startproblem med tenere 660 1992
    Av janeric.andersson@gmail.c i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:24
  5. instruktionsbok XTZ 750 Super Tenere
    Av Prutten i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •