Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 80

Ämne: Yamaha XT660Z Teneré

  1. #31
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Trevlig film!

    Börjar bli lite sugen själv att ge mig ut på gruset. KTM:en står nerplockad i väntan på lite nya delar och en service i form av lite ny syntetolja, filter, nya drev, kedja, ny bromsskiva och belägg bak. Har även lagt om mitt första däck på tjugo år. Gick skitsnabbt och enkelt. Ville minnas att det var betydligt besvärligare. Nu hade jag en ställning att montera hjulet i medan jag jobbade. Var mycket bättre än att krypa omkring på golvet...
    Tackar. =)

    Byta däck är nåt jag måste lära mig. Det sägs att det är som att byta på en cyckel fast 10 ggr jobbigare, börjar få slut mönster bak så jag får väl se hehe.

    Edit: Pimpade upp klippet lite:

    http://www.youtube.com/watch?v=BLF1zOqPM0M
    Senast redigerat av Molgan den 2009-07-01 klockan 02:41.

  2. #32
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Måste bara visa denna. En av medlemmarna på xt660.com håller på att modifiera sin tenere för att köra Heroes Legend, dvs den ursprungliga sträckan Paris-Dakar. Hon har tidigare kört kors och tvärs nordamerika med hojen i orginalskick och vart så nöjd med den att hon ville testa den "på riktigt".

    Det som först och främst ändrats är hjul och fjädring. Specialbeställda fälgar med 18" fälgdiameter bak utan ryckutjämnare, orginalfälgarna väger bly och 17-tumsfälg ger mindre bärighet och minskat utbud på däck.

    Fram sitter en USD White Power-gaffel, samma som används på många KTM. Enkel bromskiva istället för orginalets dubbla för att minska ofjädrade vikten. Bak sitter en Öhlinsdämpare.

    Motorn har orginalkam, hon kommer åka helt själv utan uppbackning så pålitlighet går före prestanda. Enda som gjorts är modifiering av luftburk och filter, katalysatorfritt avgassystem och en Power Commander. Dessutom är AIS (det som gör att enstånkor smäller och har sig) bortopererat.

    Sen är det förståss en massa småprylar, roadbooks, styrdämpare etc etc som ska till. Här är lite bilder, den är fortfarande bara halvfärdig men det viktigaste sitter på. Saknas plastdetaljer, hasplåt, barkbusters mm då den ska strippas för omlackning:







    Önskar man hade råd och kunskap, en riktig drömhoj.. Får hoppas att Yamaha skippar det där tramset med Super Teneré och bygger en racingvariant av 660'n istället. =)
    Senast redigerat av Molgan den 2009-08-23 klockan 13:25. Anledning: Syftningsfel =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #33
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Den där hojen var verkligen i min smak!

    Gillade verkligen XTZ:an när jag testade den i höstas. Kändes gedigen med undantag av det tramsiga avgassystemet. Så´nt går ju alltid att åtgärda...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #34
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kändes gedigen med undantag av det tramsiga avgassystemet. Så´nt går ju alltid att åtgärda...
    Ja, dax att sätta dit mitt slipon som ligger och skräpar, har fixat dB-killer nu så det är bara att skruva på.. Fast smäckdämparen som sitter orginal har en fördel; man kan spänna på mjuka packväskor mm utan problem då fejkdämparna på sidan inte blir varma.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    26
    Finns den här MCn som 125cc? Den är ju så grymt cool men jag hittar bara 660cc.

  6. #36
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
    Finns den här MCn som 125cc? Den är ju så grymt cool men jag hittar bara 660cc.
    Nej den finns bara som 660, WRen är väl den enda 125 offroaden Yamaha har. Lär ju komma en SuperTeneré snart men den är ju ännu större än 660n.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #37
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Måste bara visa denna..
    En liten update, så här ser den ut i dagsläget:



    Om än engelsmän har en lite annorlunda syn på det här med lack (men det är iaf de Svenska färgerna ) så blir jag grymt sugen att börja plocka isär min egen hoj och börja modda..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    En liten update, så här ser den ut i dagsläget:



    Om än engelsmän har en lite annorlunda syn på det här med lack (men det är iaf de Svenska färgerna ) så blir jag grymt sugen att börja plocka isär min egen hoj och börja modda..
    Jag gillar den, till och med lacken....!

    Förstår att det kliar lite i fingrarna! ;D
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nej den finns bara som 660, WRen är väl den enda 125 offroaden Yamaha har. Lär ju komma en SuperTeneré snart men den är ju ännu större än 660n.
    Skit då, är det 21år för en sån där då? Är 15 nu, så får väl vänta ett par år. Har ni några tips om andra snygga offroads 125or? Ska helst inte se ut precis som en vanlig cross, det jag gillade med teneré var ju att den såg lite annorlunda ut än dem andra offroads jag sett.

    Sökte på Yamaha Wren 125cc, kom bara upp en massa andra yamahas...

    Edit: Såg din lilla hojfilm. I'm in love...
    Senast redigerat av Nible den 2009-09-06 klockan 12:06.

  10. #40
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
    Skit då, är det 21år för en sån där då? Är 15 nu, så får väl vänta ett par år. Har ni några tips om andra snygga offroads 125or? Ska helst inte se ut precis som en vanlig cross, det jag gillade med teneré var ju att den såg lite annorlunda ut än dem andra offroads jag sett.

    Sökte på Yamaha Wren 125cc, kom bara upp en massa andra yamahas...

    Edit: Såg din lilla hojfilm. I'm in love...
    Ja tyvärr får du nog vänta, men man måste ju ha mål här i livet. Har lite dålig koll på 125or, men det finns en Varadero 125. Den är väl iofs en typisk stadshoj och ingen offroad direkt. Fanns ju en Aprilia Pegaso 125 för några år sen som var rätt trevlig, finns den fortfarande?

    Här på Yamahas hemsida kan dy se både 125R och 125X (motard), verkar vara trevliga hojar på pappret.

    Och jag är oxå in love, mer och mer ju mer jag kör den. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Min Teneré
    Av Grusbusen i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 18:04
  2. Xt660z vs Africa Twin ?
    Av LinusE i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 19:11
  3. Super Tenere vs. Africa Twin
    Av rolfmm i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 19:38
  4. startproblem med tenere 660 1992
    Av janeric.andersson@gmail.c i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:24
  5. instruktionsbok XTZ 750 Super Tenere
    Av Prutten i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •