Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Försäkring och försäljning?

  1. #1

    Försäkring och försäljning?

    Någon som vet om ens försäkring automatiskt upphör när hojen byter ägare eller måste man ringa in?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    LillArne
    Gäst

    SV: Försäkring och försäljning?

    Bäst är nog att ringa in och berätta när du har sålt hojen. ;D
    Jag gjorde själv så

  3. #3

    SV: Försäkring och försäljning?

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Någon som vet om ens försäkring automatiskt upphör när hojen byter ägare eller måste man ringa in?
    Visst gör den det, det går en info från bilregistret till försäkringsbolaget.
    Man behöver inte göra något alls, bara vänta på att det kommer en återbetalning på försäkringspremien, om det finns ngt kvar.
    8)
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

  4. #4

    SV: Försäkring och försäljning?

    De har dock inte alltid så bråttom. Mig tog det ca 6 veckor att få utbetalningskortet från If har jag för mig, och inget meddelande fick jag innan. Jag blev otålig och ringde, och de sade att försäkringen var avslutad sedan rätt datum och att pengarna snart skulle komma.

  5. #5

    SV: Försäkring och försäljning?

    Tack för infon!

    Hur funkar det rent praktiskt, kör köparen runt på säljarens försäkring tills dess att vägverket hunnir regga ägarbytet?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #6

    SV: Försäkring och försäljning?

    Så har jag gjort båda gångerna: Köpte hojen en dag, körde hem den på förra ägarens försäkring, ringde/webbade in egen försäkring nästa dag. Föregående ägare hade inga problem med det.

    När jag sålde min så hämtades den på kärra men under min försäkring. Jag var noga med att posta ägarbytespapprena omedelbart för att stå som ägare så kort stund som möjligt medan fordonet var utom min kontroll.

    Som ny ägare vill man teckna försäkring så fort som möjligt; står hojen påställd men oförsäkrad några dagar har jag för mig att man får betala ohemult dyrt i efterskott. Dessutom har många försäkringar högre självrisk om fordonet körts av annan än medlem i ägarens hushåll.

  7. #7

    SV: Försäkring och försäljning?

    Det är inga problem med att fixa ägarbytet retroaktivt. Det är tryggt att veta.

  8. #8

    SV: Försäkring och försäljning?

    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren
    Jag var noga med att posta ägarbytespapprena omedelbart för att stå som ägare så kort stund som möjligt medan fordonet var utom min kontroll.

    Som ny ägare vill man teckna försäkring så fort som möjligt; står hojen påställd men oförsäkrad några dagar har jag för mig att man får betala ohemult dyrt i efterskott. Dessutom har många försäkringar högre självrisk om fordonet körts av annan än medlem i ägarens hushåll.
    Precis.
    Ägarbytet innebär att du skall anmäla det omedelbart, låt ingen köra på din försäkring mer än undantagsvis.
    Sker köpet en helgdag kan man anmäla ägarbytet på måndagens datum, inte längre.
    Har man ett inreggat men oförsäkrat fordon kommer det snart en saftig räkning från trafikförsäkringsföreningen (eller nått sånt) och de debiterar per dag någon hundring eller så alltså 700/vecka eller ca 3000 per månad...
    Kan bli ganska dyrt om man missar att försäkra.
    Självrisken kan öka och sedan gör premien det också om du "lånat ut" din hoj till någon som faktiskt köpt den.
    8)
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

  9. #9

    SV: Försäkring och försäljning?

    Någon som vet om man kan försäkra i förskott?

    Säg att jag vet att jag ska köpa ny hoj till helgen, kan jag fixa försäkring på den nån dag innan så att den är försäkrad och klar vid köpet.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162

    SV: Försäkring och försäljning?

    Kommer jag bara ihåg rätt så kan du inte försäkra fördon som någon annan äger. Det är bara vänta att du skriver på ägarbyte papper.

Liknande ämnen

  1. Mc försäkring
    Av engström67 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 09:17
  2. Låg mc-försäljning
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:16
  3. Etik och moral vid försäljning
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 01:38
  4. Försäkring
    Av honda500 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 11:21
  5. försäkring
    Av engström67 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •