Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Tre döda på två timmar

  1. #1

    Tre döda på två timmar



    Tre döda på två timmar
    Våren är här och för många har mc-säsongen dragit igång på allvar
    med allt skoj det innebär. Men man kan inte låta bli att se hur även
    olycksstatistiken drar igång, tidningarna rapporterar om kraschade
    hojar på löpande band.

    Senast olyckan var framme var i Göteborg igår.
    Det var den första riktiga vårturen och de båda vännerna, 22 och 29
    år gamla körde varsin motorcykel. De frontalkrockade samtidigt med
    bilen och hade inte en chans.

    Dödsolyckan inträffade efter ett backkrön på Härrydavägen, strax
    efter Landvetter öster om Göteborg. Klockan hade precis passerat 18
    och det var fortfarande ljust.

    En personbil hade precis påbörjat en vänstersväng. Ingen av förarna
    hann reagera
    , uppger en larmoperatör på polisens länskommunikations-
    central i Göteborg.

    Sammanlagt inträffade tre allvarliga mc-olyckor i går och tre unga män
    miste livet. Bara ett par timmar före Härryda-olyckan dog en 25-åring i
    en nästan exakt likadan olycka.

    Mc-föraren körde in i bilen, flög över den och in i en stolpe på andra
    sidan vägen. Han avled men hade inga synliga skador
    , säger Harry Forsell,
    inre befäl vid Södertörnspolisen.

    Vid den tredje mc-olyckan, i Lilla Edet norr om Göteborg, överlevde
    föraren. Han kom i 100–120 kilometer i timmen på Göteborgsvägen när
    en personbil körde ut från en tvärgata. Motorcykeln saknade registrerings-
    skyltar och själv hade 25-åringen inget mc-kort.

    Vid kollisionen flög han nära 20 meter och landade i en villaträdgård,
    säger Stefan Johannesson, inre befäl i Trollhättan.

    Källa: Aftonbladet
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Nilsson
    Gäst

    SV: Tre döda på två timmar

    de två första olyckorna e ju inget killarna kunnat göra något åt , men den sista e ju otroligt , hur f.n tänker en sån mäniska , hoppas han blev klokare av smällen

  3. #3

    SV: Tre döda på två timmar

    Det är för tragiskt. Dessutom lite extra tankeväckande då jag körde samma väg men andra hållet från Landvetter vid ungefär den tiden samma dag. Hade jag inte varit på jakt efter en sista slingrig väg innan hemfärden så hade jag antagligen hamnat mitt i räddningsarbetet.

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson
    de två första olyckorna e ju inget killarna kunnat göra något åt
    Där tror jag du har fel Nilsson, och jag befarar att det kan vara farligt att tänka så.

    Jag har inte lyckats hitta någon info om hur olyckan gick till - om någon var i fel körfält, solen i ögonen, andra faromoment som krävde uppmärksamhet m m. Men varje hojförare som är rädd om sitt skinn måste tänka och vara uppmärksamma åt alla medtrafikanter. En förare bör i princip kunna undvika alla olyckor som inte är av typen vettvilling som skall dräpa eller kanske en förlupen golfboll. Nu fungerar det ju inte så i praktiken eftersom ingen av oss är perfekt eller har kapacitet att hålla denna uppmärksamhet hela tiden.

    Jag tror det är farligt att tänka att en förare inte kunde göra något för att undvika en olycka. De flesta av oss gör en hel massa saker för att göra detta under en normal körtur - tittar, blinkar, håller avstånd, anpassar hastighet efter väglag och trafik etc. Alla gör vi det i olika grad och olika mycket vid olika tillfällen. Lite mer, oftare och mer relevant så tror jag att olycksfrekvensen skulle gå ner.

  4. #4

    SV: Tre döda på två timmar

    Omständigheterna framgår inte av artikelen. Men principen för säkerhet är att betrakta alla medtrafikanter som idioter, dessa kan göra vad som helst när som helst.
    En starkt bidragande olycksorsak är hastigheten, oftast på mc, men även på bilar.
    I övrigt skriver jag under på Gnistis inlägg.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  5. #5
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Tre döda på två timmar

    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad
    Omständigheterna framgår inte av artikelen. Men principen för säkerhet är att betrakta alla medtrafikanter som idioter, dessa kan göra vad som helst när som helst.
    En starkt bidragande olycksorsak är hastigheten, oftast på mc, men även på bilar.
    I övrigt skriver jag under på Gnistis inlägg.
    Håller med dig...såg du drar i en case om dagarna...stor?
    Själv drar man en ec-210...

  6. #6
    Nilsson
    Gäst

    SV: Tre döda på två timmar

    tycker nog ni ska läsa hela artickelen det står ju att de körde in i en bil som påböjade en vänster sväng , och om de kör ut framför dej så nära så finns det inte mycket du kan göra , om du inte är extremt proffsig , och det jag menar e att en normal mäniska blir överraskad och där med blir reaktionstiden längre med en panik som följd , finns som jag tycker bara ett sätt att få bort dessa olyckor , bygg bort väntersvängar , om det sen e cirkulationsplats eller något annat spelar ingen roll ,

  7. #7

    SV: Tre döda på två timmar

    Artikeln lämnar lite frågetecken, hade bilisten fritt där han kunde överblicka? hur lång var siktsträckan? i vilken hastighet körde motorcyklarna?
    Var inställningen "vi har rätt han skall stanna"
    Tror inte att bilisten såg dom komma på 50 meters håll och svängde mitt framför dom.
    I alla fall är det tragiskt, vi får nog inte veta sanningen.
    Fortfarande gäller att betrakta alla andra trafikanter som idioter.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #8

    SV: Tre döda på två timmar

    Det är väl inte så mycket ide att spekulera i hur saker och ting gick till i just denna olycka eftersom vi inte har något vidare med kött på benen, och det kan ju inte få tillbaka dessa två människors liv.

    Men kanske det finns något att lära för att göra några av oss säkrare i fortsättningen? Såhär står det på gt.se:

    "Hur gick olyckan till?
    – Bilen har påbörjat en vänstersväng – i samma stund kommer de andra farande över att backkrön, säger Bobby Lohse, inre befäl vid polisen i Mölndal.
    "

    På den beskrivningen låter det för mig som om bilen börjat svänga med klar sikt fram till backens krön. Om inget mötande fordon kan skådas på den korta siktsträckan så kan man knappast begära mer av bilisten, utom möjligen att utföra svängen så snabbt som möjligt.

    Kommer man då från andra hållet mot ett backkrön så bör man anpassa hastigheten, placeringen etc efter den tillgängliga siktsträckan och gärna spä på med fantasier om vad som kan dölja sig bakom, t ex en omkörning med mötande fordon i ens eget körfält. Det är detta jag menar med att man ofta kan förhindra att situationen uppstår genom sitt beteende.

    Jag håller helt med Nilsson om att när man väl har kommit över krönet och plötsligt står inför det faktum att här kör en bil rakt emot mig, då har man nog inte mycket att säga till om. Så vad vi kan påverka är att minimera risken för att hamna i den situationen.

    Hur platsen i fråga ser ut vet jag inte, men det låter ju på beskrivningen som om det var en olämplig placering av avfarten till den korsande vägen, speciellt vid vänstersväng som du var inne på Nilsson.

    Jag skulle önska att utredningar från sådana här olyckor publicerades så att vi andra kunde ta lärdom av dem. Det kanske de redan gör - någon som vet om det går att få tag på?

  9. #9
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Tre döda på två timmar

    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren
    Det är väl inte så mycket ide att spekulera i hur saker och ting gick till i just denna olycka eftersom vi inte har något vidare med kött på benen, och det kan ju inte få tillbaka dessa två människors liv.

    Men kanske det finns något att lära för att göra några av oss säkrare i fortsättningen? Såhär står det på gt.se:

    "Hur gick olyckan till?
    – Bilen har påbörjat en vänstersväng – i samma stund kommer de andra farande över att backkrön, säger Bobby Lohse, inre befäl vid polisen i Mölndal.
    "

    På den beskrivningen låter det för mig som om bilen börjat svänga med klar sikt fram till backens krön. Om inget mötande fordon kan skådas på den korta siktsträckan så kan man knappast begära mer av bilisten, utom möjligen att utföra svängen så snabbt som möjligt.

    Kommer man då från andra hållet mot ett backkrön så bör man anpassa hastigheten, placeringen etc efter den tillgängliga siktsträckan och gärna spä på med fantasier om vad som kan dölja sig bakom, t ex en omkörning med mötande fordon i ens eget körfält. Det är detta jag menar med att man ofta kan förhindra att situationen uppstår genom sitt beteende.

    Jag håller helt med Nilsson om att när man väl har kommit över krönet och plötsligt står inför det faktum att här kör en bil rakt emot mig, då har man nog inte mycket att säga till om. Så vad vi kan påverka är att minimera risken för att hamna i den situationen.

    Hur platsen i fråga ser ut vet jag inte, men det låter ju på beskrivningen som om det var en olämplig placering av avfarten till den korsande vägen, speciellt vid vänstersväng som du var inne på Nilsson.

    Jag skulle önska att utredningar från sådana här olyckor publicerades så att vi andra kunde ta lärdom av dem. Det kanske de redan gör - någon som vet om det går att få tag på?
    Håller med om att man SKA anpassa hastigheten innan en backe med noll sikt men har även för mig att man fick lära sig när man tog kortet att en vänstersväng innan en backe bör undvikas både för bil o mc...vid skymd sikt e de bättre att förstätta rakt fram
    vända o komma tillbaka för en högersväng...visst Ingen gör detta inte jag,inte du..ingen.
    Men vi har alla fått lära oss det...

  10. #10

    SV: Tre döda på två timmar

    Vi kan nog lämna ämnet.
    Jag fick en tanke om att starta en ny tråd som går ut på att när vi har råkar ut för olycka eller insident, redovisa hur det kunde hända och även vad vi lärde oss genom händelsen.
    Det skulle kunna förhindra att andra hamnar i samma situation och därigenom kan vi köra säkrare.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

Liknande ämnen

  1. Actionkameran Drift Ghost X, batteritid på upp till 8 timmar!
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 20:50
  2. Nära ögat (eller varför man alltid kollar döda vinkeln)
    Av Grusbusen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 22:42
  3. Ladda nytt batteri - Tar det > 24 timmar?
    Av nauska i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:37
  4. Tv gäller några timmar framöver.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 14:59
  5. Grusväg under 7 timmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •