Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Eco-driving och motorcyklar

  1. #1

    Eco-driving och motorcyklar


    Bilden kommer från gr33ni.com

    Eco-driving och motorcyklar, går det ihop?
    Jag skulle önska att jag kunde svara ja på den här frågan men för mig väger alltid
    varvtalet och accet mer än hur många km jag kommer på varje liter soppa. Det är
    enklare med bilen men så fort jag sätter mig på hojen är det som att allt vad
    eco-driving heter är bortblåst. Jag erkänner, det är jävligt kul att gasa!

    Med dagens miljö-tänk ska alla dra sitt strå till stacken och underlätta för moder
    natur. Det läggs mycket fokus på bilar men knappt någonting på motorcyklar.

    • Vad finns att göra för oss som gillar att köra hoj?
    • Hur pass miljömedvetna är ni i er körning?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Ett sätt är att "hoppa" 2 växlar i taget. Från 1an till 3an osv
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Nja, jag fick lära mig på trafikskolan att man inte ska hoppa över växlarna på en mc för lådan kan hamna i friläget rätt vad det är. Jag har lyckats med detta, få i friläget mellan 5:ans och 6:e växeln och det var just på grund av att jag hoppade över växlar. Man får växla snabbt och dra in kopplingen ganska omgående, man bara känner efter att kopplingen drar och så in med nästa växel ungefär.

    Eco-driving på mc handlar om att få in högsta växeln på låg fart så fort som möjligt, men tragla igenom alla växlarna. Det fick jag lära mig.

  4. #4
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Nu i denna tid är det inga problem att ecoköra kalla vägbanor med grus gör att handleden får vara mjuk

  5. #5
    LillArne
    Gäst

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Man kör custom då är det eco-driving ;D

  6. #6

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Citat Ursprungligen postat av LillArne
    Man kör custom då är det eco-driving ;D
    Nej det beror på hur du använder gasrullen. Min tidigare hoj Dradstar 1100, kunde gå på 0,4-0,5 om jag körde försiktigt och lungt, om tex. frugan körde med, anars om jag åkte själv så kunde det gå åt upp till 0,7l/mil. Skall det vara roligt så kostar det mera. Det är väl inte hela sanningen utan lite hur det känns för dagen i bland vill jag gasa och ibland ta det lungt.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    jag kör bara mc som nöje och det kanske är lite omoraliskt men kör jag långt ifrån miljövänligt. å andra sidan drar hojen mindre bensin än min bil ändå så det känns inte så farligt

  8. #8

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    jag kör bara mc som nöje och det kanske är lite omoraliskt men kör jag långt ifrån miljövänligt. å andra sidan drar hojen mindre bensin än min bil ändå så det känns inte så farligt
    Lite andra tankar om miljön. Fotboll, åka bil till träning och match. Samma ishockey. Ridning mm. Vi får inte glömma alla charterresor. Vi åker bil till fjällen för att åka skidor. Vi åker till våra sommarstugor bara för att kippa gäset. Allt detta gör vi för vårt höga nöje, så var fasen gör det i det stora hela om vi åker lite hoj för vår glädjes skull.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  9. #9

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Det är svårt låta bli dra på... men efter att ha provkört hojen på tomgång och utan tank, med en tratt kopplad på slangen till förgasarna så tänker jag litet mer på miljön och ekonomin. Bensinen fullständigt sögs in i en virvel och försvann när jag gasade litet extra. Inte konstigt jag tyckt min hoj drar mycket (ca 0,8 dl/mil). Kommer säkert ned på 0,6 dl/mil om jag kör lugnt.
    När jag tänker på miljön försöker jag ligga på ca 3000 varv.
    Proud member of GSX1400.se

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Eco-driving och motorcyklar

    Intressant Vallejos! Jag försöker också tänka på miljön när jag kör men det är väldigt svårt, det går bra om jag ska åka långa sträckor men inte annars.

Liknande ämnen

  1. Motorcyklar i skottlinjen
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 05:57
  2. Program på TV om motorcyklar
    Av Nible i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 12:21
  3. PLUS ikväll om motorcyklar!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 23:34
  4. Vajerräcken och motorcyklar
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 18:11
  5. Framtidens motorcyklar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •