Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: När påbörjar du MC-säsongen?

  1. #1
    Medlem dunzs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18

    När påbörjar du MC-säsongen?

    Det blir min andra säsong i år bara, tog kortet sent(35), blivit så dyrt. Förra året började jag den 14e april

    res.jpg


    Som ni ser på bilden var det ganska kyligt, men jag fick några glada vinkningar och hälsningar med helljusblink från bilister .


    Jag är så förbannat sugen på att köra hoj nu att jag håller på att dö, tror jag. Kan man köra i mars, eller är det dumdristigt?
    Februari, nu när det är minusgrader och is överallt känns inte realistiskt. Ja, jag vet att man kan ha uppvärmda kläder och grejer, men det är inte kylan jag är orolig för, utan att drutta i kull, såklart.

    Hur gör ni andra? Är det ett visst datum som gäller? En viss helgdag? En viss händelse, typ gruset sopas dän?

  2. #2
    Bara det inte är halka funkar det. Montera värmehandtag o köp vettiga kläder sen är det bara att åka.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem dunzs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Ja, så är det. Det är halkan jag är mest orolig för. Kan ju finnas svart-is i skuggiga partier och sådär, speciellt nu när det varit kyligt ett tag, då är vägen fortfarande kall, och kanske isig, fast det inte syns. Vill inte drutta på ändan, då kan ju hojen bli repig!

  4. #4
    Hojen har du väll försäkrad men ditt eget liv o hälsa är svårare, så chansa inte om du är osäker. Åka kan du göra sedan när väglaget är tryggare.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2023-02-10 klockan 11:23.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Skåne, utanför Sjöbo
    Inlägg
    22
    Så fort man inte fryser ihjäl på kuppen och det känns tryggt att köra, är det bara att börja rulla ut på vägen. Dom är väldigt glada för att i vintertid grusa på vägarna i Skåneland och det är förrädiskt att komma ut i rullgrusen, så man får vara försiktig med gasen.

  6. #6
    Medlem dunzs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Jag bor i Uppland, så än så länge är det snö här, men jag hoppas på att det ser bra ut i mars... men förmodligen blir det väl april som tidigast

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Skåne, utanför Sjöbo
    Inlägg
    22
    Det är ett avlångt land vi bor i, det är föga överraskande betydligt mildare i Skåne.. Jag är en fegis, så länge det är minusgrader så är inte jag ute på vägarna. Vi får hoppas på att du får en tidig vår, så du får komma ut och njuta på hojen!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Pga ålder och sjukdom vill jag ha närmare 15c innan jag åker , kört i snö och hagel förr i tiden och det är inte lika njutbart som torr och fin asfalt med lite värme

  9. #9
    Medlem dunzs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Nej, det är det inte. Jag kör inte om det regnar ens, för det är mest jobbigt, och inte så kul

Liknande ämnen

  1. Första säsongen på mc
    Av Con i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-16, 09:03
  2. MC-säsongen är här - ta det lugnt!
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-30, 22:08
  3. Säsongen kan börja :D
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 16:44
  4. Säsongen 2009
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •