Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Att ta motorcykelkörkort!

  1. #11
    om man har körkort för bil (klass B) och funderar på att utöka spektrat till MC, vad behöver man göra? måste man göra om hela teoriprovet från grunden? man har ju liksom redan gjort ett teoriprov :/

  2. #12
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Japp, du måste göra ett teoriprov för mc.
    KTM 950SM

  3. #13
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av stick Visa inlägg
    om man har körkort för bil (klass B) och funderar på att utöka spektrat till MC, vad behöver man göra? måste man göra om hela teoriprovet från grunden? man har ju liksom redan gjort ett teoriprov :/
    Du kommer också behöva genomföra båda riskutbildningarna (R1 teoretisk och R2 praktisk).

  4. #14
    attan :/ jag får börja spara ihop lite pengar för det i sådana fall men vad säger ni om "rekomenderad åöder" för att ta körkortet?

  5. #15
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av stick Visa inlägg
    ...
    men vad säger ni om "rekomenderad åöder" för att ta körkortet?
    Vet inte helt vad du avser med frågan... Men...

    Som relativt nybliven 30-åring så kan jag nog lugnt konstatera att jag nog lever tack vare att jag inte tog A-kort som 18-åring. Med tanke på att hornen ibland växer till sig trots att jag nu bör ha "mognat" så undrar jag hur det skulle ha sett ut för 12 år sedan.

    Ska man luta sig mot lite fakta så kan man säga att riskmedvetandet inte utvecklats till fullo innan 25 års ålder.

    Vad tycker du själv är en rekommenderad ålder för dig då? =)

  6. #16
    Tjaa eftersom jag skulle vilja ta obegränsad effekt (eller är detta onödigt?) och jag antagligen måste spara undan lite pengar så kommr jag nog inte att ta det förnns om sex eller sju år...dessutom känner jag att det kan vara en bra idé att se till att tanken nite bara är en impuls men tyckte att det var bra att börja kolla runt lite

  7. #17
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Om du har åldern inne för att ta obegränsad effekt så är det absolut det du ska ta, finns inget skäl alls till att inte ta obegränsat tycker jag!

    Vidare, det finns ju en aspekt som gör att man "borde" ta kortet så fort man bara kan och det är att när man senare i framtiden ska ge sig på att försäkra sin pärla så tas antalet år man haft lappen in i beräkningen. I det hänseendet så får jag som tog B-kortet för lite mer än två år sedan och A-kortet för en månad sedan lida, trots att jag är över 30.

    Dessutom så blir det knappast varken billigare eller enklare att ta kortet i framtiden.

  8. #18
    jaha! jamen mitt problem kommer helt klart att vara kostnaden (har preceis tagit studenten så pengarna flödar inte jämnt :/ ) och dessutom har jag ingen som jag kan köra privat med eftersom det helt enkelt inte finns någon jag känner som har mc

  9. #19
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Det är bara att spara järnet och ta lappen så fort som möjligt.

  10. #20
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Har du någon erfarenhet av att köra två hjuling? Moppe, cross eller liknande? I så fall försök kolla om du inte har någon som har kortet och kan vara handledare! Någon ytlig bekant, polares farsa eller någon annan. För har du motoriken att kunna koppla, bromsa och växla så har du ½ klart! Då är det "bara" vanan och erfarenheten som saknas och det är något du får genom att öva. Så kan du så kör privat några gånger, dra ner och kör 1-2 körningar på trafikskolan så du får veta vad du behöver bättre. Sen gör du det på en privat parkering någonstans, drar ner och kör 1 lektion igen och kollar vad dom säger. Osv tills du är klar för uppkörning.

    Visst kostar det som nybliven hojåkare. Det är hojen, diverse skydd, försäkringar osv men tro mig. I stället för dom där ölen på krogen så är det sååååååå mycket mer värt att lägga undan ett par hundra varje månad till hojen. Det är en värld utan dess like och du kommer absolut inte ångra dig! Och givetvis, kör på obegränsat så slipper du fundera på vad du får och inte får köra!

    Lycka till och hoppas vi ses på vägarna inom kort
    RIDERS STOCKHOLM

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •