Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "De kallar mig MC-faran"

  1. #1

    "De kallar mig MC-faran"

    Det blir inga probem, du använder ju cykeln varje gång du tar dig hit

    Detta var min MC-lärares svar på hur svårt han trodde det skulle bli för mig att lära mig köra MC.

    Dimman låg tät över Karlskogas gator när jag begav mig till trafikskolan. Jag skulle för första gången i mitt blott 18-åriga liv köra MC. Den 15/5, en onsdag. Den 26/4 klarade jag bilkörkortet, men mina tankar var sedan länge inställd på MC. Där stod jag nu, iklädd ett kliande gore-tex ställ och obekväma stövlar. Allt kändes ändå som en dröm. Jag hoppade på hojen och blev skjutsad till en avlägsen parkering.

    Sätt dig på, gosse

    Det var en Yamaha Virago 535, såklart strypt till 25kw. Jag vet att den inte alls är stor jämfört med många andra järnhästar, men i mina ögon var detta en best. Läraren förklarade vilka de olika instrumenten var, vad de hette och innebar. Såklart började jag med motorstopp, typiskt. Nämnas ska att jag en gång lånat en EU-Moped och kört den i ca 2 min och den var ju automat, så jag hade ingen tidigare erfarenhet av växlade 2-hjuliga motorfordon.

    Självklart fick jag rull på hojen efter en stund och försvann iväg på parkering. Framför mig låg ett avlångt dike. Jag visste var frambromsen satt och jag trodde mig veta hur jag skulle uppträda när jag svängde, men icke sa nicke. Som en blådåre gasade jag på, och det tillsyntes avlånga diket blev bara kortare och kortare och kom allt närmre. Jag svängde med hela styret men inget hände, och jag kände mig hjälplös. Lyckligtvis kom jag åt frambromsen jämt innan diket och motorn dog. Puh!
    Läraren skrattade så han skrek och mumlade något om att han bordet tagit fram stödhjul.

    Efter en liten stund fick jag snits på balansen och kunde komma upp i hela 40 km/h, det kändes som 200 kan jag tala om. Sedan hände inte mycket mer än att jag fick köra runt varv efter varv och lära mig balansen och hur man svänger. Jag fick skjuts tillbaks till trafikskolan och beställde ytterligare en lektion. Han avslutade vårat samtal med att skämta för alla på trafikskolan med "Han såg ut som en skadeskjuten albatross" när någon frågade hur det hade gått.

    For the record: Han skämtade inte.
    12 Juni uppskrivning

  2. #2

    SV: "De kallar mig MC-faran"

    Haha Du har ju en ärlig lärare iaf!

    Minns min första mc-lektion, jag var hyffsat värdelös. Ändå hade jag kört både moppe och lite cross innan.. Men det är bara att köra på, du kommer INTE ångra dig när du glider fram längs nån kurvig landsväg i sommar 8)
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #3
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: "De kallar mig MC-faran"

    hehehe, roligaste jag lästa på länge!

    ge det lite tid bara så kommer du bli en perfekt hojförare!

  4. #4

    SV: "De kallar mig MC-faran"

    Gör du några framsteg?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: "De kallar mig MC-faran"

    Ha ha ha! Precis så där kan det vara vid första bekantskapen med en hoj. Kul historia, hoppas du delar med dig av fler.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 08:55
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •