Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Plus- eller minusjord??

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162

    SV: Plus- eller minusjord??

    Min BSA C11 -52 har + jord. Om jag har fattat rätt så det spelar inget roll vilken batteri du köper, bara det är 6V. Gamla BSA var oftast + jordade. Då kopplar man bara + polen till jord. Vissa har ändrat detta senare till minus jord och det funkar lika bra.

    http://www.britishonly.com/pdf/bsa/s...sheetno808.pdf
    http://www.draganfly.co.uk/data/pdf/plugs_points.pdf

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Plus- eller minusjord??

    Aha, tack för svar Sepe. Lika bra att kolla upp allt, den har blivit totalrenoverad två gånger och jag vet inte om man ändrat från plus till minus.

  3. #13

    SV: Plus- eller minusjord??

    Citat Ursprungligen postat av Hamre
    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad
    Om det varit en bil så hade den varit +jordad, men inte säker på mc, förmodligen gäller samma. Bilarna (Engelska) bytte till -jord på 50-talet
    Det stämmer inte riktigt Hasse, jag hade en BMC från 1970 den var plusjordad.
    Ja, det kan stämma, börjar bli senil. Iaf var 40-talare +jordade :
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  4. #14

    SV: Plus- eller minusjord??

    Citat Ursprungligen postat av Sepe
    Vissa har ändrat detta senare till minus jord och det funkar lika bra.
    Det går att vända polariteten, kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att generatorn tvingar batteriet att byta polaritet, jag är tveksam till att det fungerar lika bra.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  5. #15

    SV: Plus- eller minusjord??

    Att koppla batteriet avigt får till följd att något går sönder, låt oss hoppas att det blir batteriet och det kan ske med en smäll med syra överallt.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Plus- eller minusjord??

    Jag tror man menar med vända polariteten är att man måste bygga om inuti laddrelän med mera för att det ska fungera, annars tror jag nog att batteriet kan smälla.

    Jag måste få fråga om en HD Servicar, en -54 tror jag det är, där går batterierna på löpande band bara man kopplar in dom. Vi vet inte vad det är för fel men de töms på nolltid och dör. Jag kikade i en handbok om såna här HD Servicars, där sitter det nåt slags lindning som jord inuti generatorn (?), jag tyckte det såg ut så i alla fall men jag kan ha fel.

    Min spontana känsla med det var att man kan ha satt kablarna fel och kortsluter batteriet direkt. Det är inte min svärfar som renoverat den, han köpte den halvklar och förmodligen har förre ägaren satt grejerna fel så det blir kortis på hojen.

    Det vi vet är att den s.k. renoverade motorn hade två olika toppar (!) grabben satt dit och lådan som skulle vara renoverad inte alls var okej utan den fick man plocka isär och renovera och lägga saker på rätt plats. Nu är vi framme vid elen som dödar batterier direkt de kopplas in. Måste vara fel polaritet nånstans eller hur, men var?

  7. #17

    SV: Plus- eller minusjord??

    Hur ser generatorn ut? sitter den i svänghjulet eller är den separat?
    Kan du kicka igång den eller putta(föra) igång den, utan batteri, så kan du mäta polariteten. Kan du plocka bort generatorn och köra den (åt rätt håll) med en borrmakin så kan du konstatera det den vägen.
    De äldre likstömsgeneratorerna har permanenta magneter och går igång automatiskt när de roterar. De nyare växelströmsgeneratorerna har elektromagneter och kräver inkommande ström för att börja ladda.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162

    SV: Plus- eller minusjord??

    Äldre typ av generatorer kan tappa polaritet så dom laddar inte. Då ska man "väcka" den.
    Samma gäller även HD.
    Det är inte svårt att göra, skickar länk till bra sida var ni kan ladda ner manualer.

    Denna första, kolla längst ner på manualen "Generator Polarity"
    http://www.britishonly.com/pdf/lucas/sectionL2partA.pdf

    http://www.britishonly.com/tech/manuals/workshop.asp
    http://www.britishonly.com/tech/manuals/sb519.asp

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Plus- eller minusjord??

    Tack för länkar och alla tips, det enda att göra egentligen är att riva ner och kolla allt innan man stoppar dit nåt batteri.

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det är minusjord på hojen, hittade ett elschema innanför verktygsluckan och den visar minusjord.

Liknande ämnen

  1. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  2. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  3. Bugg eller?
    Av MEHall i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 15:17
  4. Småförkylda eller....
    Av on2wheel i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:08
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •