Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Garage

  1. #1
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    Garage

    Imorgon kommer mitt garage att vara färdigisolerat...fan va gött...
    Någon som vet någon bra färg att måla betonggolv med?
    Testade biltemas men blev riktigt besviken på resultatet...
    Har sett någonsorts "flagor" på industrigolv som verkar rätt balla.
    Någon som vet hur de funkar? O om man köper de i vanlig färghandel?

  2. #2
    Nilsson
    Gäst

    SV: Garage

    ja det är en sorts epoxyfärg jag har den i mitt , man målar först med en färg sen strör man ut flagor och sist rollar man över dem , men lacken håller lika bra utan flagorna , det finns ett problem och det är att epoxylacken behöver merän 12+grader , jag köpte min färg på mobilia i malmö

  3. #3
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Garage

    så flagorna e bara för syns skull? Trodde de va en sorts slitskydd?
    Men de ser rätt coolt ut oxå...12+ ska jag förhoppningsvis få därute nu när de blir isolerat
    annars har de gått galet nånstans...
    Epoxyfärg? Luckta ganska skarpt eller? 2-komp?
    Blev de dyrt..biltema tog 500 för 10kvm stog de på burken men räckte knappt till hälften
    o e fortfarande flammigt o skulle behöva målas en gång till >

    Leta lite på nätet o såg slipat betonggolv som sen va klarlackat...j...ligt snyggt!!
    Kanske slipar det istället...

  4. #4
    Nilsson
    Gäst

    SV: Garage

    jag kan ju inte påstå att det luktar gott jag det e 2komp, jag ska kolla senare hur mycket en burk ska räcka till , har för mej att det är 4m2 på en liter

  5. #5

    SV: Garage

    Jag skall berätta om en tabbe jag gjorde för en herrans massa år sedan. Garaget var nystädat och fint o rent, så jag blåste till stan och köpte golvfärg. Målade golvet det blev bra, kom på att det hade lackats industrigolv på jobbet så jag tiggde några liter, det köptes på 200liters fat så det gick bra. Jag tänkte en skyddande lack skulle vara fint och gick till verket med roller tog det inte lång tid. Nöjd stod jag och tittade på det blanka golvet, gick in och drack kaffe. När jad kom ut i gen hade det hänt, i stora flager hade färgen lossnat det såg ut som fan och inget kunde jag göra bara vänta tiils skiten torkat. Det är säkert 20 år sedan jag gjorde tabben och golvet ser ut lika dant med fläckar med färg här och var. Jag skiter i golvet det får vara.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    SV: Garage

    Jag skall måla om källargolven hemma. Kollade pris på Marmoflor som den heter.
    Det blev ingen Marmoflorfärg, det blev Klinker isället, mycket billigare.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  7. #7
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Garage

    kom någon fram till vad flagorna är till för?

  8. #8
    Nilsson
    Gäst

    SV: Garage

    då de ligger under lacken så är det bara för ögat de finns ju i många olika färger

  9. #9
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    SV: Garage

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    kom någon fram till vad flagorna är till för?
    Det stämmer inte riktigt som Nilsson säger.
    Grundskikt, dekorativt förstärkningsskikt slutligen slitskiktet. Ju mer flingor desto starkare alltså, så står det i instruktionerna.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #10
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    SV: Garage

    Hej hopp det här är något jag jobbar med ibland eftersom mitt företag bland annat målar/belägger golv. Mest industrigolv men garagegolv är bara en enklare variant.

    Ovanstående stämmer, flingorna är ett inte obetydligt slitageskydd även om topplacken är vad som ligger överst.

    Har själv mitt garage behandlat med "Marmofloor" och det ångrar jag bittert idag. Dels håller det inte för dubbdäck (men vilka normalmålade golv gör det) men framförallt, småprylar som hamnar på golvet är det nästan omöjligt att hitta tackvare flingorna. Får alltid krypa och känna med händerna eller alternativt lägga på hårt släpljus med strålkastare.
    Dessutom är det ett dyrt material som luktar mer än illa under appliceringen.

    Mitt råd blir en behandling med en lösningsmedelsfri epoxi och om man applicerar den i ett ganska tjockt skikt får man ett mycket hållbart snyggt och lättstädat golv utan att trilla av pinn under behandlingen. Luktar inte annat än lite svagt av plast och alkohol eftersom det förtunnas med en alkohol.
    Självutjämnade om man målar tjockfilm, alltså döljs mindre skavanker (porer och andra håligheter)i betongen.
    Nackdelar finns, relativt dyrt, ganska svårjobbat eftersom man har begränsad tid på sig att få ut det på golvet (kort potlife) och det blir inte som att rolla vanlig färg utan ett mellanting mellan rollning och spackling. Kräver en golvtemperatur av minst 10-15 grader för att härda.

    Kostar med konsumentpriser troligen ca hundringen per m2 (förtunnad grund och ett täckskikt) men här kan det vara stora variationer pga. hur skicklig målaren är.

    MVH Karl B.



Liknande ämnen

  1. Mc-garage /kollektiv
    Av gachupin i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-01-30, 22:37
  2. Garage
    Av Markus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 16:58
  3. Gemensamt garage?
    Av baseman i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 22:28
  4. Garage Linköping
    Av Greven i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 21:12
  5. Garage-yra
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •