Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: överdriven bensintillförsel/läckage

  1. #1

    överdriven bensintillförsel/läckage

    Nu när våren har böjat närma sig så tog jag mig själv i kragen och satte i gång med lite mek. Min Suzuki GSX R1100 dammades av..

    Nytt för i år:

    *batteri (yuasa)
    *gaswire
    *hastighetswire (kul att se hur snabbt man kör)
    *flottörnålar

    Nu till saken..
    Visste redan i höstas att batteriet behövde bytas ut.. orginalbatteri som säkert suttit i den sedan 1987 :s
    Innan start så byttes det olja och smördes och fixades. Hm, luktar inte oljan bensin!?
    Ohh nej tänkte jag. Då hade det på något underligt sett smugit sig in racerbränsle i motorn.
    Bytte olja ett par omgångar så nu är det kalasfint igen!

    Men det som förbryllade mig var att den inte startade så lätt samt att bensinen i oljan måste ha kommit någonstans ifrån..

    Rengjorde förgasarna, bytte membran, smörjde även lite här och där i alla tänkbara skrymslen och vrår.

    Sedan när jag slog på bensinkranen så märkte jag att det rann bensin ur förgasarna.
    Kan det kanske vara aktuellt med ett byte av flottörnålarna tänkte jag. beställde hem 4st nya och monterade dit i går.

    Tråkigt nog läckte det fortfarande. Aja, det får gå då tänkte jag.. jag måste ju iaf få igång den.

    Efter några om och men så gick den igång med förgasarsynkningssatsen monterad. Ojämnt som satan gick den, en aning varierande tomgång ?-4,500rpm (min varvräknare börjar vid 3000rpm) varför vet jag inte ännu.

    När den var igång så läckte det fortfarande bensin ur förgasarna, om än inte lika mycket som innan..

    Är det någon som har en blekaste aning om vad som kan tänkas vara fel på mina 4 mikuni-förgasare?

    Tackar och bockar, i tron om att någon hjälpsam själ har några "heta" tips

  2. #2
    Nilsson
    Gäst

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    det kan vara så att flottören ej stänger då får du förmycket bensin i förgasarna och det måste då ta vägen någonstans men jag kan ej förstå hur det kommer in i oljan , rinner det lika mycket från alla förgasarna ?

  3. #3

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    Demontera förgasaren, vänd upp och ner på den, lyssna att flotören faller ner och stänger nålventilen, blås i bensinintaget och kolla att det är spärrat.
    Hade detta problem på en båtmotor, det var flottören som fastnade i flottörhusväggen.
    Lossa skruvarna i locket, justera lite, spänn skruvarna och kolla igen, fortsätt tills att du hör att flotören rör sig fritt.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  4. #4

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    Bensinen i oljan kan bero på en flödande förgasare.
    Den överflödiga bensinen rinner förbi kolvringarna och ner i vevhuset.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  5. #5

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    Med nya flottörnålar borde det problemet/fenomenet varit borta. Kan inte för allt i världen begripa det. När flottören flyttar sig så trycker den på flottörnålen som då sedan "stänger" flödet av bensin. jag har haft ur och testat själva flottörerna tidigare och de verkar vara OK.

    Anågende bensin i olja så är min hypotes att kranen inte stängdes av när jag senast använde hojen. Då har det samlats lite pölar ovan motorn för att sedan tränga sig genom packningarna!?

  6. #6

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad
    Bensinen i oljan kan bero på en flödande förgasare.
    Den överflödiga bensinen rinner förbi kolvringarna och ner i vevhuset.
    Det kan mycket väl stämma!

  7. #7

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad
    Demontera förgasaren, vänd upp och ner på den, lyssna att flotören faller ner och stänger nålventilen, blås i bensinintaget och kolla att det är spärrat.
    Hade detta problem på en båtmotor, det var flottören som fastnade i flottörhusväggen.
    Lossa skruvarna i locket, justera lite, spänn skruvarna och kolla igen, fortsätt tills att du hör att flotören rör sig fritt.

    Ja det är ju smidigt att testa. det får vara för i dag, åter till verkstaden i morgon. Om än inte så pigga men Glada ;D

  8. #8
    Nilsson
    Gäst

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    jag hade samma problem med min gammla honda , jag hade förgasarna på tvätt och renovering men när jag provade starta hojen så rann soppa rakt igenom förgasarna då hade flottörerna hängt sog och jobbade ej mot nålen jag knackade lite på flottörhusen och sen har det fungerat fick en förklaring att flottören kan hänga sig när det varit tomt i huset :

  9. #9
    Nilsson
    Gäst

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    jag köpte något spary som man ska spraya i insuget och det ska tydligen rena förgasarna , detta köpte jag på mchuset

  10. #10

    SV: överdriven bensintillförsel/läckage

    Rätt, Nilsson även det kan hända. Men eftersom han bytt nålarna så kan den inte ha fastnat av stilleståndet.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

Liknande ämnen

  1. Läckage vid bränslekran
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-03, 19:09
  2. Läckage runt ventil
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 09:44
  3. Bensintillförsel - Suzuki GSF600 Bandit
    Av Soppan67 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 07:45
  4. Vurpat, olje läckage, rökiga avgaser!
    Av Snart i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 18:53
  5. Läckage i packboxen
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •