Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Hur är det att köra trike?

  1. #11

    SV: Hur är det att köra trike?

    Försäkringspremien kan säker variera kraftigt mellan bolagen, men en "standardtrike" torde ligga runt 1,200-1,500:- per år för en halvförsäkring.
    Vissa bolag säljer bara trafikdelen och vissa bolag tillåter inte att du tillgodoräknar dig "skadefria år" från andra försäkringar (bil).

    När jag ringde runt för några år sedan. så varierade trafikdelen mellan 1,300:- och 3,500:-/år mellan bolagen. Vissa bolag var över huvud taget inte inrtresserade att försäkra Trikar t.ex. Bilsport & MC. :P

    Eftersom jag hade en hel del försäkringar samlat i ett bolag, kunde jag efter mycket tjöt och viss mån hot, få till en hygglig halvförsäkring.

    Vanligtvis så är Triken reggad som MC och då gäller de regler som finns för Mc. Men den kan även reggas som bil och då skall det finnas ett bälte på triken men då behöver man inte använda hjälm (men den vill väl alla använda ändå :-\)

    Har man en 2-hjuling som måttstock, så är triken lite "stelare", man kan inte hantera den som om den var en 2-hjulig.

    Edit:
    Fått en reaktion från en läsare att nuför tiden gäller hjälmtvång oavsett hur Triken är reggad.

    Någon som med säker vet ?

    Var rädd om dig, kör Trike

  2. #12

    SV: Hur är det att köra trike?

    Trike blir alltså nån slags gråzon mellan mc och bil, dock förstår jag inte varför försäkringsbolag inte skullje vilja försäkra en trike men gärna försäkrar motorcyklar..

    I USA verkar Trikes vara betydligt vanligare än här. Jag var i L.A för nått år sen och där såg jag flera större gäng som åkte runt på trikes, ofta med nått litet släp bakom, även en lite husvagn i vissa fall
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #13

    SV: Hur är det att köra trike?

    De flesta Trikes som rullar i Sverige är nog "hemmabyggen" och jag antar att det kostar stora pengar att reparera något där det inte finns reservdelar att tillgå på "hyllan".
    Men samma bekymmer, borde alla 2-hjuliga specialbyggen också drabbas av.

    I Tyskland borde det också finnas en hel del Trike som rullar, de har minst två tillverkare där, Bomm och Rewaco som bl.a. levererar till skandinavien och båda har Svenska återförsäljare, http://www.trike-center.se/ och http://www.bikeport.se/
    Var rädd om dig, kör Trike

Liknande ämnen

  1. Trike
    Av Cyberkatta i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 23:25
  2. trike ztr
    Av elvedin i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 16:17
  3. ZTR trike
    Av miniDULTEN i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 14:18
  4. trike
    Av v-twin i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 18:55
  5. Trike
    Av Kanten i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •