Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Håkan "Carla" Carlqvist

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    Håkan "Carla" Carlqvist

    Någon som kommer ihåg honom? Motocrosstjärnan!

    Hittade en notis på aftonbladet:



    Uppdatering: Hetsporre som tog motocross till folkhemmet.
    Största meriter: VM-segrare i 250 och 500-klasserna, fick Svenska Dagbladets bragdmedalj 1983.

    Han svor, fräste, segrade, bröt kroppens alla ben, vann igen, svor igen. Svensk sportpublik hade aldrig upplevt något som Håkan ”Carla” Carlqvist. T o m vresiga skidlegender tycktes lågmälda jämfört med glasmästaren och motocrossgeniet från Skälby i västra Stockholm. Och som det svenska folket älskade ”Carla”. Priset för folkets kärlek blev dock högt. Redan 1977 varnade läkarna honom, han skulle bli tidigt rullstolsbunden om han inte slutade. Först 1989 lydde han rådet, därtill nödd och tvungen eftersom kroppen sa ifrån. Den stora ironin var att den värsta skadan då inte inträffat, den råkade han ut för under en TV3-inspelning 1997.

    ”Carla” 2007: På 1990-talet flyttade Carlqvist till värmen på franska rivieran, till trakterna av Marseille, för att slippa ifrån den värsta ledvärken. Därifrån jobbar han vidare med egen företagsamhet i branschen, rätt gissat, motocross-utrustning.

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Visst kommer jag ihåg Carla, honom glömmer man inte i första taget.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Tyvärr så levde jag inte under hans tid som mästare, men det låter som en riktigt grym förare.. Häftigt med en svensk i toppen.. Undrar hur länge vi får vänta innan nästa svensk kliver upp.. Ska vi behöva vänta ända tills jag når dit? Ojoj..

    // Anders

  4. #4

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Citat Ursprungligen postat av TcAnders
    Tyvärr så levde jag inte under hans tid som mästare, men det låter som en riktigt grym förare.. Häftigt med en svensk i toppen.. Undrar hur länge vi får vänta innan nästa svensk kliver upp.. Ska vi behöva vänta ända tills jag når dit? Ojoj..

    // Anders
    Det hänger på dig, visste du inte det?

    Känner igen ansiktet men jag hade nog inte kunna placera det. Sen när jag läste texten som kommer jag ihåg att jag sett han på tv i olika sammanhang.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Carla är skön, fler som han! ;D

  6. #6

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Citat Ursprungligen postat av pewa


    Det hänger på dig, visste du inte det?

    Känner igen ansiktet men jag hade nog inte kunna placera det. Sen när jag läste texten som kommer jag ihåg att jag sett han på tv i olika sammanhang.
    Haha, jag ska göra så gott jag kan!

  7. #7
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Den stora ironin var att den värsta skadan då inte inträffat, den råkade han ut för under en TV3-inspelning 1997.
    var det de här preem superstars? minnas att dem tävlade på en strand i olika grenar, lite hinderbana och sånt.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Håkan "Carla" Carlqvist

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Den stora ironin var att den värsta skadan då inte inträffat, den råkade han ut för under en TV3-inspelning 1997.
    var det de här preem superstars? minnas att dem tävlade på en strand i olika grenar, lite hinderbana och sånt.
    Haha, det känner jag igen!! De tävlade på en strand i södra sverige, Frank Andersson var också med. Men jag kommer inte ihåg att just Carla va med.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •