Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tappat sugen lite grann men…

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Tappat sugen lite grann men…

    Annat i fokus, kul att följa grupper på Facebook och så men själva suget verkar inte riktigt finnas där, i alla fall inte för sedvanlig mc-körning på sommarväglag. Men det är ju bara januari än och snart kommer våren, kanske man får lust sen ändå.

    Däremot har det varit lite sug på att köra hoj på vintern.
    Det är så förbaskat roligt! Den som inte provat missar något. I alla fall den som skulle vilja prova, det rekommenderar jag verkligen.
    På Facebook följer jag en grupp för mc-förare som kör på vintern. Det postas idel dubbade hjul, bilder på väglag och platser och ju mer snö desto roligare. Känner så igen mig där.

    För flera år sen körde jag i Dalarna, det var -18° C utomhus på morgonen. De bet i kinderna kan jag lova! Höga snövallar som nådde hela vägen upp till skylten, och inget saltande på vägarna där inte. Så vackert där uppåt.

    Det första jag gjorde första vintern där uppe var att flyga över styret. Vi hade haft genomgång kvällen innan vad man helst inte ska göra och det är att sätta ner ytterskidan i böjen. Vad gjorde jag? Satte ner ytterskidan när jag fick sladd i en böj. Sa bara tjong! så for jag över styret och landade en bit bort. Själv var jag fortfarande i körningen under flygturen och fattade inte att jag hade vurpat förrän jag landar på högersidan och slår hjälmen på isen.

    – Va'? Har jag ramlat av hojen?? Och där borta står den i snödrivan..?

    Bara att resa på sig, sopa av och hoppa upp och köra igen. På kvällen ser jag att hjälmen gick visst sönder lite grann. Resterande vecka var jag blå längs höger sida och jäkligt öm i kroppen, någon vidare sömn fick jag inte men jag var med ut och körde alla dar ändå.
    Hjälmen skänktes senare till en mopedskola som ett lärande exempel på vad som kan ske. Jag besökte ibland mopedskolan på hoj, och jo jag levde än trots hjälmens bravader på isen.

    Sen kom förstås våren, den förstörde allt det roliga jag hade med vinterkörning och jag grämde mig för det. Ännu värre var att jag var tvungen att genomlida en hel sommar också. Lite gladare blev jag på hösten för snart skulle vintern komma. Gärna med mycket snö också. Jag t o m hade funderingar på att köpa en mindre kåk uppe i Norrbotten nånstans, helst med mycket snö bara för att kunna fortsätta med vinterkörningar för här inom 08 är det oftast skralt med snö.

    Och vintern kom, jag var glad för det och ytterligare en vecka i Dalarna. Den gången var det ena skidan som knölades till i ett vägräcke. Vi satt på en räfflad väg som hade skrapats på isen. Greppet var si så där, hojen hade sitt liv under mig men jag hade kontroll på den. Tyckte jag men plötsligt låg jag på ena skidan och bara gled i 70 blås. Dessutom hade hojen börjat vända på sig åt fel färdriktning.

    Jag såg vägräcket komma emot mig och jag behövde få upp hojen på hjulen så jag kunde väja men allt var förgäves så jag dunsade in i vägräcket i 70 blås. Sa bara pang! så studsade både jag och hoj till och vips var jag på båda hjulen och vänd åt rätt färdriktning. Vilken sabla tur, jag trodde skidan skulle fastna i en pinne som håller vägräcket och sen göra en till flygtur i luften.

    Trots detta så är vinterkörning bland det roligaste man kan göra på en hoj.

    Jag måste kika igenom Husqvarnan, sist när jag körde den från A till B så stannade den nånstans mittemellan på berömda slingerbulten. Den ville inte starta igen så det blev skamkärra sista biten. Jag tror jag vet varför den la av, jag ska prova lite saker och se. Den har gjort så förut och då rengjordes hela bränslesystemet och så var det bra sen. Men bränslesystemet är rent nu så det är något annat jag behöver kika på.

    Allt gott.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Skåne, utanför Sjöbo
    Inlägg
    22
    Haha, så härligt med lite rolig midvinters hojläsning.

    Det kan vara svårt att hålla humöret uppe under denna mörka årstid vi går igenom, men suget kommer som ett brev på posten så fort det blir lite ljusare. Du verkar vara en fartfylld person, en annan är en sävlig skåning. Men i min ungdom för över trettio år sedan körde jag året runt, men i Skåne är det oftast barmark på vintern.

    Jag kan dåligt bärga mig för att få komma ut på vägarna med hojen.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Suget kommer snart åter är jag säker på så var inte orolig.
    Har inte haft suget själv direkt , tråkit väder och mycket annat i livet som händer.
    Har nya kopplingslameller liggande som skal bytas , rätt enkelt och snabbt jobb men jag orkar inte nu , kom mig ner i garaget och laddade batteriet förra veckan så ett lite steg i rätt riktning
    Blir väl panik att fixa allt i mars/april när det börjar bli värmare ute och suget kommer

Liknande ämnen

  1. Sugen på en VN 800
    Av rakarör i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 14:51
  2. Tappat lusten
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 11:03
  3. Sugen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 08:04
  4. tappat gnistan
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 16:54
  5. Hoj-sugen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •