Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Choken sitter fast Honda cb650c -81

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2023
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3

    Question Choken sitter fast Honda cb650c -81

    Hej

    Har tagit över farsans gamla hoj som stått still i typ 10 år. Lämnade den på service och fick tillbaka den tiptop. Dock kunde jag inte dra ut choken häromdagen när jag skulle starta den. Någon som har en ide om vad som kan vara fel…. Har tummen mitt i handen men skulle vilja veta om det kan vara nåt som är relativt enkelt att fixa.

    Med förhoppning om svar

    /urban

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kan ju vara så enkelt att det är vajern som rostad/ärjat fast så prova spruta wd-40.
    Är det ett handtag som du drar ut från förgasaren så kan det ju vara samma där , kolla vart det går och prova smörja upp det.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2023
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kan ju vara så enkelt att det är vajern som rostad/ärjat fast så prova spruta wd-40.
    Är det ett handtag som du drar ut från förgasaren så kan det ju vara samma där , kolla vart det går och prova smörja upp det.

    Halloj! Tack för svaret. Tror dock inte det är så enkelt dock. Den var väldigt trög i höstas och ville gärna åka ner igen efter att jag dragit upp den. Då verkade det som att nåt drog tillbaka den på nåt vis… mkt märkligt. Det är inte en spak utan det är en knapp som sitter uppe vid styret som ska dras rakt uppåt.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Då finns det en returfjäder nere vid förgasaren och du har en vajer från förgasaren till handtaget.
    Vill nog säga att vajern är kass sedan du inte kan dra upp spaken eller att reglaget kärvar nere vid förgasaren så plocka isär och rengör och smörja upp är nog det som gäller.
    Vad är det för en hoj , lättare att hitta en sprängskiss som man kan visa dig vart grejorna finns som du skl titta på.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2023
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Då finns det en returfjäder nere vid förgasaren och du har en vajer från förgasaren till handtaget.
    Vill nog säga att vajern är kass sedan du inte kan dra upp spaken eller att reglaget kärvar nere vid förgasaren så plocka isär och rengör och smörja upp är nog det som gäller.
    Vad är det för en hoj , lättare att hitta en sprängskiss som man kan visa dig vart grejorna finns som du skl titta på.
    Hej igen!

    Det är en Honda cb650c från 1981. Sprängskiss? Tror jag fattar vad det är….Jag var nere där och petade med skruvmejseln och den delen som går till förgasarna eller vart den nu går den var rörlig, så då är det kanske vajern som du säger men att den kan fastna i sitt hölje så in i helv..e det anade jag inte.

    /urban

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om det kommit in fukt kan den ju rosta fast i höljet om det är metall på insidan eller precis i varje ände har du ju ett ändstycke av metall.
    har vajern flisat upp sig kan det ju bli tvärstopp med.
    Bra att höra att det rör sig nere vid förgasaren i allafall.
    Själv höjde och flyttade styret lite mot mig så vajern till choken blev för kort så jag improviserade lite.
    Borrade ett lite hål i festet på förgasaren och satte dit en nyckelring som jag får dra ut vid start istället

Liknande ämnen

  1. Sitter i ryggmärgen ??
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 19:52
  2. Halvljus fungerar, fast på heljus
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 17:53
  3. Sitter du bekvämt??
    Av jaka i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 10:11
  4. Sitter och njuter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 18:47
  5. Blåste fartkameran - åkte fast
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •