Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Undantag till hjälmtvånget

  1. #21
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Pewa:
    Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..
    staten kanske tjänar 1800kr i bötesavgift men vem betalar alla sjukhuskostnader med högkostnadsskydd, sjukskrivning osv osv?
    Du kanske aven hamnar pa sjukhus med hjalm och samma kostnader,de har vi alla betalat in genom aren.Bar sjalv hjalm men inbillar mig inte att den haller mig borta fran sjukhusvistelse.

  2. #22
    Nilsson
    Gäst

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    finns ingen som tjänar på andras sjukhusvård , kostnaderna tas från annat håll bara

  3. #23
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Alla har ju sin åsikt...
    Men ren fakta e ändå att de e ett hyckleri!!

    Om du drar skallen i asfalten i över 10km/t riskerar du att få bestående skador;eller hur?
    att mc förare enligt lag skall tvingas att ha hjälm för att skydda sig för skador måste väl innebära hjälmlag för alla som färdas på "skadliga"hastigheten 10km/t...cyklister,skateboard,kickboard,rollerblades,el-scoter....
    Dubbelmoral?Hyckleri?

    Angående sjukvårdskostnader...de kostnader vi har i sverige på skador pga att
    någon kört utan hjälm e ganska små jämnfört med andra "utgifter" för skattebetalarna.

  4. #24

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Alla har ju sin åsikt...
    Men ren fakta e ändå att de e ett hyckleri!!

    Om du drar skallen i asfalten i över 10km/t riskerar du att få bestående skador;eller hur?
    att mc förare enligt lag skall tvingas att ha hjälm för att skydda sig för skador måste väl innebära hjälmlag för alla som färdas på "skadliga"hastigheten 10km/t...cyklister,skateboard,kickboard,rollerblades,el-scoter....
    Dubbelmoral?Hyckleri?

    Angående sjukvårdskostnader...de kostnader vi har i sverige på skador pga att
    någon kört utan hjälm e ganska små jämnfört med andra "utgifter" för skattebetalarna.

    Som jag sa tidigare många fattar inte faran, ungdomar är helt odödliga. "Det händer inte mig". Lag på cyckelhjälm gäller för barn, men vi vuxna har altid någon bortförklaring. Jag själv har ingen hjälm jag ser det för krabbigt och när det är kyligt vill jag h en riktig mössa. Enda möjligheten att vi skall använda hjälm är en lag om ens då.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  5. #25

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Liten uppdatering:

    Enligt Canada.com har domaren James Blacklock skrivit ett uttalande som säger att Mr- Badesha's tro inte berättigar honom att undvika hjälmtvånget. Han har nu 30 dagar på sig att betala böterna men ett ev. överklagande kan vara på väg.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #26
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Man kan kanske saga i detta fallet att rattvisan segrar till slut??
    Vad hade blivit nasta,kanske gubbe med kjol som blaser upp mitt i trafiken o med de faror det medfor?Vem vill se det?Mojligtvis det ar forlatande om det ar en tjej??

  7. #27

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Instämmer.. lagar är ju till för alla och det håller inte om man ska börja göra undantag hit och dit.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •