Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Undantag till hjälmtvånget

  1. #11

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Jag tycker nog att hjälmtvånget är bra, det ger inget utrymme för diskustion.
    Att den enskilde skall ta ansvar det är riktigt, men det är sammhälet som tar den stora smällen ekonomiskt. Samma sak med bilbältet. Det jag säger låter väldigt krasst men så är verkligheten.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  2. #12
    Medlem [Spanaren]s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    32

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    hehehehe undrar om religion kan skydda huvudet vid en krash? lol

    låt alla som vill, slippa ha hjälm. jag för min del behåller krukan på!
    The Internet interprets censorship as damage and routes around it.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm's omnejd
    Inlägg
    16

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Hade jag varit ägare av ett försäkringsbolag skulle jag inte betalt ut en krona till en olycksdrabbad som e för dum för sitt eget bästa o inte andvänder hjälm,rygg och fotbeklädnad.
    Förstår inte varför staten ska kunna tjäna pengar på folks dumhet..ex hjälm?
    Vill man riskera att få livshotande skador eller kanske sitta i rullstol resten av sitt liv
    tycker jag att folk kan få göra det...de e ju trots allt ett tecken på att de inte e mogna
    nog för att köra hoj ändå....eller?
    Detta gör redan vissa F-bolag genom att ta hutlösa premier för vissa Mc-modeller.
    På så sätt kan de välja bort de de ej vill ha som kunder.
    Ett helt lagligt sätt att neka någon samma rättighet som andra!

    Men varför vända sig hela vägen till kanada för att diskutera detta ämne?
    När vi redan har "våra egna" som hävdar liknande krav för att slippa hjälmtvånget.

    Vissa H A medlemmar har sökt dispens för att ej använda hjälm pga -om jag minns rätt- mjäll problem.
    Om de fick rätt minns jag ej, var ett 10tal år sedan jag hörde om det.

    Om någon vill köra utan hjälm får de för mig!
    *ironi*
    Får väl hoppas att alla de som väljer att skippa hjälmlagen/tvånget avlider kvickt vid eventuell olucka så de ej kostar oss andra så mycket
    " Skillnaden mellan geniet och dumheten
    är att geniet har sin begränsning."
    - Thorvald Gahlin

    På internet kommunicerar vi mestadels med text.
    Så om du skriver, och stavar som en individ utan kunskaper att formulera dig korrekt
    så kommer du troligtvis att bli betraktad som en individ man ej bör ta på för stort allvar

  4. #14
    LillArne
    Gäst

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Citat Ursprungligen postat av Ronin
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Hade jag varit ägare av ett försäkringsbolag skulle jag inte betalt ut en krona till en olycksdrabbad som e för dum för sitt eget bästa o inte andvänder hjälm,rygg och fotbeklädnad.
    Förstår inte varför staten ska kunna tjäna pengar på folks dumhet..ex hjälm?
    Vill man riskera att få livshotande skador eller kanske sitta i rullstol resten av sitt liv
    tycker jag att folk kan få göra det...de e ju trots allt ett tecken på att de inte e mogna
    nog för att köra hoj ändå....eller?
    Detta gör redan vissa F-bolag genom att ta hutlösa premier för vissa Mc-modeller.
    På så sätt kan de välja bort de de ej vill ha som kunder.
    Ett helt lagligt sätt att neka någon samma rättighet som andra!

    Men varför vända sig hela vägen till kanada för att diskutera detta ämne?
    När vi redan har "våra egna" som hävdar liknande krav för att slippa hjälmtvånget.

    Vissa H A medlemmar har sökt dispens för att ej använda hjälm pga -om jag minns rätt- mjäll problem.
    Om de fick rätt minns jag ej, var ett 10tal år sedan jag hörde om det.

    Om någon vill köra utan hjälm får de för mig!
    *ironi*
    Får väl hoppas att alla de som väljer att skippa hjälmlagen/tvånget avlider kvickt vid eventuell olucka så de ej kostar oss andra så mycket
    så de ej kostar oss andra så mycket
    Är det inte så det ska bli ???
    Jag har för mig att det har varit uppe i Riksdagen :-\
    Är inte så insatt men har en svag aning om att jag har hört och läst det.

  5. #15
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Men att försäkringbolagen tar hutlöst för vissa modeller har väl ändå inget med hjälmlagen att göra??
    E nog mest att det klassas som "sport" precis som med bilar har själv en vr6:a o ni kan tro att försäkringsbolagen e sviniga när de gäller vissa fordon..men dom har aldrig sagt något om att jag ska köra den med hjälm

  6. #16

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Det här är en intressant diskussion! Var drar man gränsen för vad staten ska reglera och vad som är upp till människor själva.

    Är man du nog att köra utan hjälm får man skylla sig själv gillar uppenbarligen inte staten som har lagstiftat för det. Men var ska man dra gränsen, borde det vara lag på övriga skydd också?

    tomahs900, vad menade du när du skrev att staten kan tjäna pengar på folks dumhet?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #17

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Försäkringsbolagen sätter priset efter vad skadorna kostar på just det fordon du kör. Har just detta märke/modell råkat ut för mer skador än andra så blir premien dyrare.
    På min "gubbmcförsäkring" kräver man full skyddsutrustning även hjälm, därmed får jag en billigare premie.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #18
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Pewa:
    Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..
    Visst de e ett "lagbrott" men hur stör det andra eller utsätter andra för fara som tex en p-bot som uppenbarligen utfärdats för att du ställt bilen på fel ställe eller stått för länge vilket stör andra billister...du kör för fort och utsätter allmänheten för fara.
    Jag utsätter ju inte någon annan än mig själv för fara genom att strunta i krukan...

    De e ju min åsikt, o jag skulle själv aldrig köra utan hjälm..el övriga skydd för den delen!
    Kör med alla mina cross-skydd,cross-stövlar o integralhjälm modell halvdyr.
    Dessutom kör min äldsta grabb cross så man måste va lite förebild oxå...

    Angående försäkringar så e de väl ganska olika beroende på bolag o var man bor...

  9. #19
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Pewa:
    Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..
    staten kanske tjänar 1800kr i bötesavgift men vem betalar alla sjukhuskostnader med högkostnadsskydd, sjukskrivning osv osv?

  10. #20

    SV: Undantag till hjälmtvånget

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Pewa:
    Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..
    Visst de e ett "lagbrott" men hur stör det andra eller utsätter andra för fara som tex en p-bot som uppenbarligen utfärdats för att du ställt bilen på fel ställe eller stått för länge vilket stör andra billister...du kör för fort och utsätter allmänheten för fara.
    Jag utsätter ju inte någon annan än mig själv för fara genom att strunta i krukan...

    De e ju min åsikt, o jag skulle själv aldrig köra utan hjälm..el övriga skydd för den delen!
    Kör med alla mina cross-skydd,cross-stövlar o integralhjälm modell halvdyr.
    Dessutom kör min äldsta grabb cross så man måste va lite förebild oxå...

    Angående försäkringar så e de väl ganska olika beroende på bolag o var man bor...
    Jag tror nog att det är bra med höga böter, om inte annat för våra ungdomar, vi har nog alla sett hur de bär sina hjälmar. Ömsom sitter de på huvudet som en mössa eller hänger hjämen på styret och lika ofta är inte remmen knäppt. Böter svider, i synnerhet när det är ont om dem.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •