Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fundering kring val av hjälm

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2022
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    1

    Fundering kring val av hjälm

    Hej, först vill jag säga att jag såklart sökt på diverse forum efter frågan jag vill ha svar på. Snarlika frågor har tagits upp, men har ändå inte fått svar helt och hållet på mina funderingar.

    EDIT: Nu hittade jag faktiskt en exakt likadan tråd, men lyckas inte hitta någonstans att ta bort mitt inlägg. Så det får leva vidare!

    Jag har just köpt min första hoj, och till den en ny hjälm - Shoei GT Air 2 Panorama. Problemet är att jag är mitt emellan medium (57-58) och large (59-60) där jag vill minnas att mitt huvudmått var cirka 58,5. Efter att ha velat fram och tillbaka valde jag till slut medium eftersom den satt tight, men utan att göra ont. Däremot är den så tight att jag ser lätt galen ut med hjälmen på, med kinder som nästan trycks upp i ögonhöjd, och ögon som nästan ser ut att tryckas utåt, haha. Large kändes väldigt bekväm, men fanns viss antydan till att den eventuellt gick att röra lite i sidled.

    Det sista jag vill göra är att köpa en hjälm för 7000:- för att sen inse att den förtar hela frihetskänslan med MC-åkning. Därför undrar jag om jag kan förvänta mig att den formar sig nämnvärt, alltså typ en halv storlek. Eller om någon har tips på märke som passar en ganska smal/avlång huvudform. Hos handlaren sa de att det går att byta till andra kuddar, men då antar jag att det tillkommer ytterligare kostnader.

    Tack!
    Senast redigerat av simonw den 2022-04-20 klockan 22:28.

  2. #2
    Klämmer det på en speciell pungt så tryck o gnugga med knogen så ger isoleringen med sig, hjälmen anpassar sig efter ett tag, en lös hjälm är farligt.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2
    Nolan bästa hjälmen för dom med lite ovalare huvud. Man trycker till baktill och kan man sticka in pekfingret vid pannan trångt bör det vara rätt.
    Senast redigerat av SAN den 2022-05-27 klockan 21:30.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 22:41
  2. Stylingtankar kring min Shadow
    Av Greven i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:47
  3. Fundering ang handledarskap
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 10:18
  4. Fundering.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 12:43
  5. Mx1-2007.. Tankar kring SM..
    Av TcAnders i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •