Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Mecktips Yamaha xj650 4ko

  1. #1

    Mecktips Yamaha xj650 4ko

    Jag har en xj650 som jag försöker fixa! Jag har fått ingång den men det har nästan ingen tomgång fast jag har Choken på Max? Jag har pillat på skruven men det händer inget, får ingen tomgång. Det blev såhär efter jag rengjorde förgasarna, nå tips ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Plockade du isär förgasarna helt?
    På mina förgasare kan den som man justerar tomgången med skruvas av för långt så den lossar , gå av och då kan man inte justera nått.
    Har du skruvat ut luftskruvarna i rätt läge?
    Justerad/kollat flottörerna till rätt höjd?
    Fått synkat förgasarna? Min hade ungefär samma problem för 2 år sen efter rengörning , haft av toppen samtidigt så jag trodde jag hade gjort nått fel med kamkedja eller nått så illa gick den.

  3. #3
    Tja!
    Jag plocka isär hela,
    Jag skruva in pilotjet o den andra lilla men inte i nå läge utan tills det tog stop?
    Jag har en justeringsskruv utanför förgasaren men det verkar inte hjälpa när jag skruvar i den?
    Jag har inte kollat nivån på flottören, kan det bli så att det kommer in luft där?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    01.JPG
    Såhär ser det ut på mina förgasare :
    Gul är flottören , borde vara bra med tanke på att den går bättre med choke , tänkte först om dom inte tätar riktigt så flödar den över och motorn får för mycket bensin men den går bättre på choken så då borde det utesluta dom.
    Vit är blandningsskruven som sitter utanpå och den borde du sätta i samma läge som innan ifall du rört den.
    Röd är högfart , kommer efter ca 4000rpm så dom borde vara bra.
    Grön är lågfart , den påverkar hojen under 4000rpm ish så dom påverkar tomgången ifall dom är skitna/täta.
    En annan grej är ju om tomgångsskruven inte tar med tanke på att det hjälper inte skruva på den , vet ej riktigt hur den sitter på din.
    På min sitter den fast i mitten mellan alla 4 och en tjock vajer med ratt man vrider på som kommer ut på sidan.
    Kan vara synkningen som är helt ute ur synk , som sagt min gick nästan inte alls innan jag fick synkat den.
    Jag har synkningsverktyg och bor i Göteborg ifall det är hyfsad nära om du känner för att vi kan göra ett försök

    Står lite här om du skrollar ner till ingen tomgång : http://www.braigasen.com/tomgang.htm

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    01.JPG
    Såhär ser det ut på mina förgasare :
    Gul är flottören , borde vara bra med tanke på att den går bättre med choke , tänkte först om dom inte tätar riktigt så flödar den över och motorn får för mycket bensin men den går bättre på choken så då borde det utesluta dom.
    Vit är blandningsskruven som sitter utanpå och den borde du sätta i samma läge som innan ifall du rört den.
    Röd är högfart , kommer efter ca 4000rpm så dom borde vara bra.
    Grön är lågfart , den påverkar hojen under 4000rpm ish så dom påverkar tomgången ifall dom är skitna/täta.
    En annan grej är ju om tomgångsskruven inte tar med tanke på att det hjälper inte skruva på den , vet ej riktigt hur den sitter på din.
    På min sitter den fast i mitten mellan alla 4 och en tjock vajer med ratt man vrider på som kommer ut på sidan.
    Kan vara synkningen som är helt ute ur synk , som sagt min gick nästan inte alls innan jag fick synkat den.
    Jag har synkningsverktyg och bor i Göteborg ifall det är hyfsad nära om du känner för att vi kan göra ett försök

    Står lite här om du skrollar ner till ingen tomgång : http://www.braigasen.com/tomgang.htm
    Schyst av dig, när jag har på choken för fullt så går den bara upp till 1000 varv? Utan choke dör den. För o få den o mer upp i varv måste jag gasa med handgasen. Jag har öppnat tändstiften dom är kolsvarta o torra så den får för fet blandning.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hur gick den innan du gjorde rent förgasarna?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Hur gick den innan du gjorde rent förgasarna?
    Innan gick den bättre än den gör nu faktiskt, men ska väl synka skiten o kolla flottören, lagfart och högfart munstycken har dom en viss inställning ? Eller är det skruva i tills det tar stopp ?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kolat efter vakuumläckor?
    spruta lite startgas runt insug mm när hojen går för att se om det ändrar sig.
    Undrar om du skruvat på blandskruvarna som sitter utanpå?
    Munstycken skal bara skruvas fast men inte för hårt med tanke på att dom är mjuka så lätt att dra dom för hårt.

    Undrar om du skruvat på blandskruvarna?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kolat efter vakuumläckor?
    spruta lite startgas runt insug mm när hojen går för att se om det ändrar sig.
    Undrar om du skruvat på blandskruvarna som sitter utanpå?
    Munstycken skal bara skruvas fast men inte för hårt med tanke på att dom är mjuka så lätt att dra dom för hårt.

    Undrar om du skruvat på blandskruvarna?
    Jag har kollat efter läcker med startgas ingen högre tomgång så det är tätt,
    Jag skruvade in låg o högfart rätt hårt? Påverkar det nå?
    Tillbränsle bladningen ligger skruvarna utan på dom har jag inte rört,
    När man ställer in flottören, hur vet man vartifrån man ska mäta ? Ska vara 17,5 mm har jag hittat på nätet

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    carbfloatlevel (1).jpg
    Luta förgasaren tills du ser att flottörnålen stannar mot förgasaren , inte så du ser att den lilla knappen på toppen börjar tryckas ihop.
    Sedan håller du förgasarna så eller lägger dom på en handduk i rätt läge , sedan mäter du ifrån förgasaren kant där flottörhusets skruvas fast och till toppen på flottören.
    Sen är det bara till att kolla så alla 4 ligger på samma höjd och så nära som 17,5mm som du kan komma.

    Finns ett sett att kolla flottörhöjden på utan skruva ur förgasarna , genomskinlig slang på tappningsskruven under förgasaren så ser du nivån i förgasaren.
    Borde stå vart nivån skal ligga där med , står så i min värkstadsbok.

    Kolla här om du kan hitta service manualen eller workshop manual , ladda hem gratis utan registrering i PDF format
    https://www.manualslib.com/

    Justera höjden : https://www.youtube.com/watch?v=Qk5_wTJbTHQ

    Kolla höjden med förgasarna på hojen : https://www.youtube.com/watch?v=yI9_NBcpzo4

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •