Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dragstar droppar bensin från förgasaren

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3

    Dragstar droppar bensin från förgasaren

    Hej!
    Har en dragstar 650 som efter att ha stått under vintern läckte/droppar bensin mellan insug och förgasare. Den gick jättefint innan vintern. Endast när jag startar hojen och vridit kranen till on.

    Köpte nya insugsgummin då de gamla var torra och hade sprickor. Skickade efter så det var inte original. Hade lite strul med att få till passformen, toleransen på vinklarna var kanske inte perfekt.. när ena förgasaren hamnade rätt åkte den andra ur.
    Efter lite om och men tyckte jag att det hamnade rätt, monterade ihop hojen men felet kvarstår. Passade även på att kolla att flottören rörde sig lätt dvs att det inte bara var den som hängt upp sig.
    De på körskolan tyckte jag skulle prova byta bränslekran/pump, att det kunde vara vacuumavstängningen som inte fungerade.

    Jag tänkte testa spruta startgas för att se om det är tätt mellan insug och förgasare,dvs inget tjuvluft(låter fortfarande fint, inga smällar eller så)

    Kan man kolla om vacuumavstängningen fungerar som den ska på något sätt? (har bara hittat videor hur man kollar att det kommer bensin, här är problemet att det kommer hela tiden)

    Är detta rätt väg att gå för felsökning? Någon som har något annat tips?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kolla så flottörventilerna stänger när bensinen nått rätt nivå i flottörhuset , låter som den flödar över.
    Har du 2 slangar som går till bensinkranen ?
    Vilka lägen har du på bensinkranen? Vakuumstyrd har : res - pri - on.
    Får du bensin fungerar vakuumstyrningen , går den sönder får du bara bensin på pri läget.
    Personligen tror jag inte det är fel på vakuum till kranen för då skulle du inte få bensin alls så mina tankar går till flottörnålarna fortfarande.
    Enkelt test att testa dom på är att ta ut förgasarna och blås i bensinslangen samtidigt som du vänder på förgasarna , tätat flottörnålarna som dom skal så skal du inte klara blåsa.
    Been there done that
    Men det är viktigt att dom stänger i rätt läge med så kolla det.
    Liten video på hur du kollar och justerar https://www.youtube.com/watch?v=g6y32Gw5HK4

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3
    Tack för svar!

    Jag hade 3lägen, on, off & res.
    Då kan jag nog utesluta problem där iallafall.

    Har monterat bort förgasaren och när jag håller förgasaren i den position den har monterad går det att blåsa, när ja välter dessa så är det omöjligt. Så då borde jag kunna utesluta att flottörnålen fastnat/kärvar.

    Ska kolla genom videon när mina 1åringar ger mig 15min över ;D funderar på om man kan lämna in endast förgasaren på service. Kändes krångligt att transportera hela hojen när jag har ett stort garage att hållas i. Dyrt dessutom..

    Kan det vara så enkelt att det helt enkelt inte är tätt mellan insugsgummina och förgasaren..då den låter fint känns det inte som att problemet är där..

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Tycker hojen borde gå som skit om du har falskluft där men nu har du ju uteslutit förgasarna så prova få det tätt mellan förgasarna och insug.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3
    Tack så mycket för snabba tips iallafall! Är helt nybörjare på det här med att skruva.

Liknande ämnen

  1. På utflykt i förgasaren.
    Av Gurrag i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-06-16, 18:20
  2. ställa in förgasaren på honda black widow?
    Av avgas86 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-09-26, 08:48
  3. Slang lossnat, droppar bensin
    Av Jago i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-09-12, 07:04
  4. Hjälp att bestycka förgasaren
    Av RoKy i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 11:50
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •