Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hoj för lÃ¥ng (201 cm) förare?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Valbo
    Inlägg
    2

    Hoj för lång (201 cm) förare?

    För några veckor sedan kunde jag aldrig gissa att jag skulle göra ett inlägg på ett MC-forum, men sedan dess har jag "blivit frälst" (hälsade på en kompis som nyss köpt Harley). 41 år gammal har jag därför bestämt mig för att ta MC-kort och köpa motorcykel. Har länge tänkt köpa snöskoter, men säsongen är ju sp förbaskat kort här i Gästrikland.

    Jag har börjat dregla över olika MC-modeller på nätet, men är orolig för hur bra/dåligt de skulle passa en reslig man som mig. Den kategori jag främst tittar på är cruisers. Gillar t ex Indian Chief Dark horse och Harley Breakout och Fatbob - så ni får lite koll på vilken stil jag är ute efter.

    Har ganska långt till närmaste återförsäljare, så vilket av märkena tror ni är bäst för en 201 centimeter lång, och 130 kg tung, nyfrälst MC-fantast? Ergonomin är viktig men vill ju helst inte se ut som en gorilla som cyklar på en trehjuling heller.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Dallas den 2021-04-21 klockan 11:12. Anledning: Konstiga symboler ersatte Å, Ä och Ö?

  2. #2
    Lita inte bara på vad som är snyggt prova o känn efter, hanterbarheten är olika för olika stilar, pass även på benvinkeln, fel vinkel frestar på knäna. Själv köpte jag kustomhojar först men ryggen klarade inte av dem så det blev en Varadero, efter lite anpassning sitter jag helt rak i ryggen bra vinkel på styret. Vi kunde lätt åka två, så prova innan du bestämmer dig o lycka till.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tjena Dallas

    Har själv inte stor erfarenhet av den storlek av hojar du nämner, men jag välkomnar dig ändå till forumet och hoppas att någon annan kan flika in med bra tips.

    Tror dock allmänt att du kollar på rätt typ av hojar med tanke på din längd och vikt. Jag är själv 1.82 och väger runt 80kg - jag hade en gång en Kawasaki EN500 men den var i minsta laget även ifall den såklart drog mig runt på vägarna ändå. Efter det hade jag en Kawasaki Drifter 800 som kändes rätt lagom för mig, men kanske hade varit lite i lägsta laget för dig; både i faktiskt höjd från marken och motormässigt.

    Nu har jag en 96:a Yamaha Virago 1100 på väg in som jag bara provkört två gånger så där kan jag inte säga så mycket än.

    Så, ja...det här inlägget kanske inte hjälpte dig något alls, men välkommen till forumet ändå

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Valbo
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Lita inte bara på vad som är snyggt prova o känn efter, hanterbarheten är olika för olika stilar, pass även på benvinkeln, fel vinkel frestar på knäna. Själv köpte jag kustomhojar först men ryggen klarade inte av dem så det blev en Varadero, efter lite anpassning sitter jag helt rak i ryggen bra vinkel på styret. Vi kunde lätt åka två, så prova innan du bestämmer dig o lycka till.
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Tjena Dallas

    Har själv inte stor erfarenhet av den storlek av hojar du nämner, men jag välkomnar dig ändå till forumet och hoppas att någon annan kan flika in med bra tips.

    Tror dock allmänt att du kollar på rätt typ av hojar med tanke på din längd och vikt. Jag är själv 1.82 och väger runt 80kg - jag hade en gång en Kawasaki EN500 men den var i minsta laget även ifall den såklart drog mig runt på vägarna ändå. Efter det hade jag en Kawasaki Drifter 800 som kändes rätt lagom för mig, men kanske hade varit lite i lägsta laget för dig; både i faktiskt höjd från marken och motormässigt.

    Nu har jag en 96:a Yamaha Virago 1100 på väg in som jag bara provkört två gånger så där kan jag inte säga så mycket än.

    Så, ja...det här inlägget kanske inte hjälpte dig något alls, men välkommen till forumet ändå
    Tack ska ni ha! :-)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Jag och storebror (både 2m) kör
    jag custom nu men knäna är inte jätte glada över det, så måste fixa framflyttade fotpinnar.
    Storebror körde vardera innan, fortfarande hans favorit hoj. Han kör BMW GS nu. Liknande modell som också fungerar för långa.
    Jag körde Honda Cb ett tag. Fungerade OK med längden.
    Vill man ha custom så är det nog ett måste med framflyttade fotpinnar som gäller.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •