Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Är 6000mil mycket för en custom?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Är 6000mil mycket för en custom?

    Tja

    Jag har haft 3st olika hojar, varav ingen hade gått mer än 4000 mil som högst när jag köpte dem. Sen har jag haft två bilar - en entusiastbil (typ) med 8000 mil på mätaren och nu en bruksbil som jag köpte med cirka 3000 rullade mil.

    Nu sneglar jag på en Virago 1100. Jag tror det är en 96:a eller däromkring. Kruxet är att den har rullat 6000 mil. För en bil är 6000 mil ingenting men hur är det på motorcykelfronten egentligen? Jag vet att det finns större touring-hojar som lätt kan nå 10 000 och fortfarande snurra, men jag blir ändå lite osäker.

    Vågar man ge sig på en "långmilare"?

  2. #2
    Allt beror ju på hur den är skött egentligen. Tror du måste antingen ha egen erfarenhet eller ta hjälp av någon som kan lyssna ordentligt och känna in helhetsintrycket på hojen.
    Generellt sett så är det bra hojar och 4000 mil bör inte vara något problem!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tackar för input, uppskattat. Den har alltså gått 6000 mil, men jag känner mig osäker eftersom inga av mina andra ens var i närheten av att ha rullat ens 4000...

    Jag provkörde Viragon och jag tyckte att den kändes bra - åtminstone för sin ålder. Med det sagt så har jag för lite erfarenhet, känner jag. Min MC-scooter var som en limousine, min EN500 var nästan nyskick och min Drifter 800 var pedantskött av förre ägaren som jag var personlig vän med.

    Som sagt, Viragon kändes helt OK men 6000 mil låter mycket, men det kan ju vara jag som är kinkig också, helt enkelt Sen kostar den inga jättesummor heller så jag kanske kräver för mycket, och det är väl varken första eller sista gången, hehe.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Allt beror på hur den har körts och sköts om under sina dagar så åk och kolla på den , lyssna på motorn , be om alla papper på oljebyte , ventilkoll mm , rätt pris och den känns bra så köp och njut.
    Själv köpte jag en hoj som rullat 6000 mil med dålig service historik , fick den billigt och den lät bra i motorn och såg fin ut så jag köpte den utan att ha provkört den pga blankis ute.
    Har fortfarande samma hoj kvar efter 5 år med hård körning , inte alltid varit snäll mot den men alltid bytt olja i god tid och skött ventilkoll och ventiljusteringen , den har nu rullat 10000mil och lär rulla många till om man sköter den lite.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Allt beror på hur den har körts och sköts om under sina dagar så åk och kolla på den , lyssna på motorn , be om alla papper på oljebyte , ventilkoll mm , rätt pris och den känns bra så köp och njut.
    Själv köpte jag en hoj som rullat 6000 mil med dålig service historik , fick den billigt och den lät bra i motorn och såg fin ut så jag köpte den utan att ha provkört den pga blankis ute.
    Har fortfarande samma hoj kvar efter 5 år med hård körning , inte alltid varit snäll mot den men alltid bytt olja i god tid och skött ventilkoll och ventiljusteringen , den har nu rullat 10000mil och lär rulla många till om man sköter den lite.
    Det där låter ju iofs väldigt betryggande.

    Samma dag som jag provkörde 1100:an var jag också och provkörde en 750. Sistnämnda hade bara gått hälften så många mil (3000) men kändes rent allmänt mycket mer slapp. Bromsen var lite svajig och motorn hackade vid låga varv. 1100:an däremot, med 6000mil på mätaren alltså, kändes ändå tight, styrningen var rak, fjädringen var mjuk men inte slapp och den kändes allmänt bra faktiskt. Möjligen tog bromsarna lite dåliga och oljelampan lös upp en gång, men jag antar att detta är smågrejer...

    Ska nog dig och kika på den idag igen. Jättetack för input.
    Senast redigerat av Reject den 2021-04-19 klockan 09:08.

Liknande ämnen

  1. En mycket bra dag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 11:11
  2. Mycket vilt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 20:04
  3. Det är mycket nu...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 20:28
  4. Mycket tid.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •