Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bensin i motoroljan Suzuki Savage LS 650

Medlem
    Reg.datum
    jul 2020

Bensin i motoroljan Suzuki Savage LS 650

När jag ställde in hojen för vintern upptäckte jag att det var bensin i motoroljan.
    Tömde bensintanken. Fyllde upp motorn med fräsch olja.
    Nu är det snart dax att plocka fram hojen igen, men vill då gärna inte att bensin återigen rinner in i motorn.
    Vad kan det vara för fel? Tar gärna emot alla förslag på åtgärd för att lösa problemet.
    Tack

Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Finns 2 möjligheter.
    Är det vakuumstyrd bensinkran kan packningarna som finns i bensinkranen gå sönder så bensinen rinner ner i förgasaren via vakuumslangen och vidare ner i motorn via insuget.
    Bensinkranen som inte håller tätt och den läcker ner i förgasarna där flottörventilen inte håller tätt så bensinen fortsätter och komma och rinner in i motorn via insuget.

Jag vet att det med läcka ifrån vakuumslangen är ett problem på den hojen jag har.

Tips på att kolla om bensinkranen är tätt , kolla så det finns bensin i tanken , dra av bensinslangen och vakuumslangen och kolla om det droppar , kan ju bara vara någon droppe ibland så låt den stå en stund med nått under som samlar upp det som kommer ut.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Hej,
    Tack för ditt inlägg. Ja, bränsletillförseln är vakuumstyrd. Har kollat slangar och bensinkran. Inga läckage vad jag kan se.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Om det inget droppar ur bensinkranen när slangarna är av och den står i on läget och inget ur den lilla vakuum hålet hellre så skal den ju funka.
    Då återstår att flottörerna kan ha blivit fel på så dom inte hamnar i rätt läge eller att flottörventilen inte tätar och då kan det rinna bensin igenom förgasarna och in i insuget eller bakvägen och in mot luftfiltret så det borde du märka rätt fort.
    Kan hjälpa knacka på utsidan av flottörhusen om det är flottörerna som fastnad i fel läge.

Helt 100 att det var bensin i oljan och inte lite kondensvatten pga du inte kört den riktig varm?

Liknande ämnen

1. Suzuki Savage 650 Kopplingsbyte
    Av RockabillyMonk i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-26, 11:05
  2. Suzuki Savage 650 - Bobber projekt
    Av _Laban_ i forum Min hoj
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 21:47
  3. Mekhjälp Savage 650
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 10