Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bensin i motoroljan Suzuki Savage LS 650

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    3

    Bensin i motoroljan Suzuki Savage LS 650

    När jag ställde in hojen för vintern upptäckte jag att det var bensin i motoroljan.
    Tömde bensintanken. Fyllde upp motorn med fräsch olja.
    Nu är det snart dax att plocka fram hojen igen, men vill då gärna inte att bensin återigen rinner in i motorn.
    Vad kan det vara för fel? Tar gärna emot alla förslag på åtgärd för att lösa problemet.
    Tack

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Finns 2 möjligheter.
    Är det vakuumstyrd bensinkran kan packningarna som finns i bensinkranen gå sönder så bensinen rinner ner i förgasaren via vakuumslangen och vidare ner i motorn via insuget.
    Bensinkranen som inte håller tätt och den läcker ner i förgasarna där flottörventilen inte håller tätt så bensinen fortsätter och komma och rinner in i motorn via insuget.

    Jag vet att det med läcka ifrån vakuumslangen är ett problem på den hojen jag har.

    Tips på att kolla om bensinkranen är tätt , kolla så det finns bensin i tanken , dra av bensinslangen och vakuumslangen och kolla om det droppar , kan ju bara vara någon droppe ibland så låt den stå en stund med nått under som samlar upp det som kommer ut.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    3
    Hej,
    Tack för ditt inlägg. Ja, bränsletillförseln är vakuumstyrd. Har kollat slangar och bensinkran. Inga läckage vad jag kan se.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om det inget droppar ur bensinkranen när slangarna är av och den står i on läget och inget ur den lilla vakuum hålet hellre så skal den ju funka.
    Då återstår att flottörerna kan ha blivit fel på så dom inte hamnar i rätt läge eller att flottörventilen inte tätar och då kan det rinna bensin igenom förgasarna och in i insuget eller bakvägen och in mot luftfiltret så det borde du märka rätt fort.
    Kan hjälpa knacka på utsidan av flottörhusen om det är flottörerna som fastnad i fel läge.

    Helt 100 att det var bensin i oljan och inte lite kondensvatten pga du inte kört den riktig varm?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2021
    Ort
    KALIX
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Om det inget droppar ur bensinkranen när slangarna är av och den står i on läget och inget ur den lilla vakuum hålet hellre så skal den ju funka.
    Då återstår att flottörerna kan ha blivit fel på så dom inte hamnar i rätt läge eller att flottörventilen inte tätar och då kan det rinna bensin igenom förgasarna och in i insuget eller bakvägen och in mot luftfiltret så det borde du märka rätt fort.
    Kan hjälpa knacka på utsidan av flottörhusen om det är flottörerna som fastnad i fel läge.

    Helt 100 att det var bensin i oljan och inte lite kondensvatten pga du inte kört den riktig varm?
    Hej jag har samma problem.
    Beror nog på avlagringar då den stått i flera år.
    Vad tror ni kan kopplingen ta skada?
    Bör jag byta olja flera gånger?
    /R

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av RobTjotji Visa inlägg
    Hej jag har samma problem.
    Beror nog på avlagringar då den stått i flera år.
    Vad tror ni kan kopplingen ta skada?
    Bör jag byta olja flera gånger?
    /R
    Fixa problemet med att bensinen kommer in i motorn och gör ett extra oljebyte.
    Alla tillsatser i motoroljan bryts ner under tiden och speciellt gammal använd olja så inte fel att byta ändå , all smuts som oljan samlad upp innan bytet försvinner ju med ett snabbt olje och filterbyte extra så fixar man det själv så blir det ju inga stora pengar
    för att känna ett lugn :-)
    Hitta billigaste mc oljan som du använder som sköljoljan.
    Kopplingen skal inte ha tagit skada av detta men med tanke på att den stått stilla en längre stund så kan den klibba ihop så lösningen på det brukar vara att låta hojen gå sig go och varm så brukar det ordna sig , med varm olja och motor utan att ha motorn igång sätt den i växel in med kopplingen och gunga fram och bak så känner du när kopplingen släpper.
    Funkar inte detta så montera av kopplingen , rengöra lamellerna och låta dom ligga i lite ny olja en stund , montera och var glad för gott arbete

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2021
    Ort
    KALIX
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Fixa problemet med att bensinen kommer in i motorn och gör ett extra oljebyte.
    Alla tillsatser i motoroljan bryts ner under tiden och speciellt gammal använd olja så inte fel att byta ändå , all smuts som oljan samlad upp innan bytet försvinner ju med ett snabbt olje och filterbyte extra så fixar man det själv så blir det ju inga stora pengar
    för att känna ett lugn :-)
    Hitta billigaste mc oljan som du använder som sköljoljan.
    Kopplingen skal inte ha tagit skada av detta men med tanke på att den stått stilla en längre stund så kan den klibba ihop så lösningen på det brukar vara att låta hojen gå sig go och varm så brukar det ordna sig , med varm olja och motor utan att ha motorn igång sätt den i växel in med kopplingen och gunga fram och bak så känner du när kopplingen släpper.
    Funkar inte detta så montera av kopplingen , rengöra lamellerna och låta dom ligga i lite ny olja en stund , montera och var glad för gott arbete
    Tack för det, det blir ett extra oljebyte.
    Kopplingen fungerar, jag hann provköra en runda när jag tog fram den. Detta hände efter det så jag fyllt upp bensin i tanken och lämnat kranen på. 😊
    Skall nog tanka alkylatbränsle första tanken som löser upp och rengör.
    Tack
    /R

Liknande ämnen

  1. Suzuki Savage 650 Kopplingsbyte
    Av RockabillyMonk i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-26, 11:05
  2. Suzuki Savage 650 - Bobber projekt
    Av _Laban_ i forum Min hoj
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 21:47
  3. Mekhjälp Savage 650
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 13:19
  4. Sänkfjädrar Savage 650
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 20:07
  5. Suzuki LS650 Savage som första hoj
    Av skrynklig i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •