Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hojsäsong i sommar?

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Hojsäsong i sommar?

    Nu är det nära, jag ska opereras nästa vecka och få en höftledsprotes. Gissa om jag ser fram emot den nu, jag har så fruktansvärt ont nu att det är snudd på outhärdligt. Det är tur att jag har möblerna att stödja mig på när jag ska ta mig från sovrummet till badrummet, morgnarna är värst när jag ska få igång rörligheten i leden och innan smärtlindringen går i.

    Det kommer ta sin tid att återhämta sig, sjukskrivningen är på 3 månader och det kommer så klart vara med sjukgymnastik. Apropå sjukgymnastik, jag anmälde mig till en artrosskola, man sa att ca 87% blir hjälpta och slipper protes. Nja, inte jag. Jag med min vanliga tur och som tydligen verkar vara bästa kompis med Murphy utan att veta om det men numera misstänker det, blev bara sämre ju mer jag övade på med övningarna. Efter några veckors övande var jag tvungen att avsluta detta och säga till att det blir bara sämre ju mer jag går på sjukgymnastiken.

    Så nu ska det bli av och jag siktar på en tur med nån hoj i sommar, det är i alla fall målet. Och också skogsrundan jag har i ett naturskyddsområde på runt 5,5 km som ger både flås och pulshöjning samt bränner både fett och kalorier i ett svep. Detta är de två mål jag har just nu.

    Nej tre mål är det:
    • en bra återhämtning (så klart)
    • hojturer i sommar
    • långpromenaderna i skogen igen.



    Två av hojarna har körförbud nu, jag har ju inte kunnat besikta dem pga höftleden. Kommer jag upp på dem så lär jag inte komma av dem. Man är ganska stel i höftregionen vid artros, så lyckas jag idag klänga mig upp på en hoj så lär jag inte lyckas komma av den sen. Husqvarnan behöver inte besiktas, den är 53 år gammal och besiktningsbefriad.

    Så det blir till att besikta hojar och köra dem i år. Det är hemskt så man saknar hojkörningarna när man inte kan, tidigare så hade man valet att kunna välja – köra hojen eller köra en annan gång. Nu har jag inget val, de har fått stå och då saknar jag det ännu mer bara för att jag inte kan.

    Härom kvällen varnade kollegan mig för snöstorm, pendeltågen var inställda pga ovädret. När jag kom ut så var det…

    Husqvarna-väder!

    Någon snöstorm kunde jag inte uppleva, var ju som ett vanligt vinterväder med snö, plogbilar ute som saltade vägarna och lite snö på marken. Jag med friktionsdäck på bilen upplevde inte alls att det skulle vara snöstorm. Men jag tänkte på Husqvarnan, tänk att få ta en tur nu med den, skidorna på och ut och köra. Det var Husqvarna-väder, inte snöstorm.
    Jag har kört den hojen i snöstorm, det snöade nåt hemskt och mycket den gången, men inte så att det var ett outhärdligt snöstormande. Man fick torka av gogglarna lite oftare så man såg vart man var bara.
    Senast redigerat av Nina den 2021-03-14 klockan 09:16.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg

    Man är ganska stel i höftregionen vid artros, så lyckas jag idag klänga mig upp på en hoj så lär jag inte lyckas komma av den sen. .
    Ett tips, du kan ju prova.... Om man lägger bröstet på tanken så går det lättare att lirka knäet över dynan. Ser nog lite kul (eller handikappat) ut men det fungerade för mig när jag började använda mc som rehabiliteringsredskap. Lättast om det är högerbenet som krånglar.
    Prova i garaget först - både på och av. Sen, när man är på rull, är det inga problem.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hoppas du får en snabb tillfrisknande så du kan fixa dina 3 mål och många fler under sommaren.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ett tips, du kan ju prova.... Om man lägger bröstet på tanken så går det lättare att lirka knäet över dynan. Ser nog lite kul (eller handikappat) ut men det fungerade för mig när jag började använda mc som rehabiliteringsredskap. Lättast om det är högerbenet som krånglar.
    Prova i garaget först - både på och av. Sen, när man är på rull, är det inga problem.
    Jodå, det är vänster sida där protesen sitter, bävar lite över att kicka igång Husqvarnan, men det ska väl gå. Jag får komma på en lösning på det. Allt löser sig. Jag ska prova sitta upp och kliva av i garaget så jag får in rätt känsla, tack för tips om garageprovning först.

    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Hoppas du får en snabb tillfrisknande så du kan fixa dina 3 mål och många fler under sommaren.
    Tack! Ja redan dagen efter var den mesta värken som bortblåst, jag var alldeles paff och förvånad. Och imponerad. Det är som natt och dag, eller som att släcka en lampa. Jag klarade inte ens av att gå 500 m sista tiden. Några dar efter operationen gick jag 5 km. Men musklerna har förtvinat pga begränsningar av rörelse så sista kilometern är jag rätt trött ännu. Så jag tar 2-3 km bara, det blir lagom så tills jag får upp lite styrka i benen.

    Jag fick upp och stå redan på uppvaket, så fort jag slagit upp mina melerade kom de med gåbord och sa jag ska upp och stå. Jag tog t o m några steg där. Sen behövde jag lägga mig igen, det började göra ont i själva såret där de satt ihop mig, inte i leden.

    Men, allt går bara kalas. Jag behöver inte ha två kryckor nu, jag går med en och ibland glömmer jag t o m att ta den. Det är 3,5 vecka sen jag opererades och allt går jättefint. Jag är bra sugen på att köra hoj, speciellt när jag hör grannen som just köpt en hoj starta sin utanför mitt fönster… Och när andra kör förbi när jag är ute och går.

    Ja ja, tids nog, tids nog. Snart är jag ute och kör hoj. Ska bara garageträna först.

Liknande ämnen

  1. Sommar :)
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 09:58
  2. Sommar nån gång?
    Av Jourtjänst i forum Off topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 09:34
  3. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33
  4. Nästa sommar.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:20
  5. Sommar
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •