Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Därför som jag inte kört hoj så mycket

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Därför som jag inte kört hoj så mycket

    Anledningen stavas höftartros.

    Jag har haft lite ont i höften på vänster sida senare tiden, varit stel och bara tänkt att det är åldern, man blir stelare med åldern. Men snart började jag få värk, inte hela tiden utan som i skov. Stelheten blev värre, främst när jag skulle börja gå så haltade jag och det var igångsättningssmärta. Ju mer jag gick desto mindre värk.

    Men…

    Mina långa promenader blev kortare och kortare för jag fick mer och mer värk. Grensla en hoj gick inte heller så bra. Så jag körde hoj allt mindre och mindre, för det gör fasligt ont att sätta sig upp. Den som ramlat på sin svanskota vet hur smärtan känns. Man tappar andan för en stund. Precis så är det i min höftled. Pang så gör det fasligt ont att jag kippar efter andan en längre stund.

    Sjukgymnastik fick höften att må lite bättre, jag sa till på jobbet också om problemet med den och fick sitta på övervaket lite mer och slippa behöva gå, stå och ta så tunga lyft. Det gjorde susen för höften, den blev så pass bra att jag gick obehindrat, det där haltandet försvann. Och jag fick sova på nätterna också, det var kalas.

    Värken var så pass att det spelade ingen roll om jag låg på vänster eller höger sida, satt upp eller låg på rygg eller bytte till soffan. Det bara värkte oavsett. Tröstlöst och hopplöst kändes det men anpassning av arbetsuppgifterna och sjukgymnastik gjorde susen så jag sa till efter en tid att jag nog kan börja jobba som vanligt. Och blev placerad på annan del av avdelningen, med fler tunga lyft och det blev många steg på stegräknaren. Härligt, och då kan jag nog köra hoj i sommar.

    Jag såg mig själv på en hoj kommande säsong, började planera rundturer i tankarna vart jag kunde tänkas köra. Söderköping och glass var en tanke, Flygvapenmuseum i Linköping en annan, till Nordkap på hoj med några som vill göra sällskap en annan tanke.

    Ja det var ju att ropa hej innan jag var över bäcken. Höften gjorde sig påmind igen, hojturerna försvandlades från planerade turer till bara drömmar. Och där står jag nu.
    Sjukgymnastik verkar inte hjälpa mycket, gissar att brosket är så pass utslitet i leden att det spelar ingen roll hur mycket jag tränar muskulaturen runt området så kommer det inte hjälpa mig nåt särskilt.

    Men, jag ska upp på hojen igen. Hur får bli en annan fråga, men jag ska köra hoj igen.

    Ha en fortsatt fin julhelg och ta hand om varandra, var försiktiga med möten så här i pandemin.
    4160.jpgIMG_7080.jpg

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Skit att höften skal strula till det för dig men helt rätt inställning att du skal upp på hojen igen , håller tummarna för dig att det går snabbare och bättre än vad du tror att gränsla sadeln igen och njuta av friheten.
    God fortsättning

    Själv skal man förhoppningsvis hitta orken och kraften att få fixad lite på hojen som skal underlätta min körning , blir byte av huvud clutch cylinder som förhoppningsvis gör den lättare.
    Sänkte hojen för att få ner fötterna lite extra på backen pga min fot så det är bättre men skal prova förbättra växelmekanismen så den blir lite mera precis med pga foten.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Själv skal man förhoppningsvis hitta orken och kraften att få fixad lite på hojen som skal underlätta min körning , blir byte av huvud clutch cylinder som förhoppningsvis gör den lättare.
    Sänkte hojen för att få ner fötterna lite extra på backen pga min fot så det är bättre men skal prova förbättra växelmekanismen så den blir lite mera precis med pga foten.
    Ja skam den som ger sig, jag hoppas jag kan hoppa upp på hojen igen.

    Hoppas du får till det så du kan köra hojen bra och utan problem.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    0
    Hej Nina.
    Detta blir både till dig och till mig. Jag är ny på forumet och har aldrig skrivit något förut så jag är osäker på hur man gör. Detta blir en dubbeltest.
    Jag tror att du kommer tillbaka. Min mor bytte både höft- och knäleder och hon kom tillbaka varje gång och kunde åka skidor, simma och vandra i skogen och plocka bär.
    Bilden på de fd. militärhojarna gjorde mig lite nyfiken. Har du en sådan. Har just sålt min. Har inte hunnit använda den på 10 år. Skall även sälja våra tre Honda hojar. Frugans pga. att hon blivit rädd. Hon kör buss och har sett för mycket i trafiken. Mina eftersom jag köpt en ny hoj, Honda Africa Twin, för första gången i livet. Den skall levereras på fredag.
    Hoppas att Coronan lugnar ner sig. Har bokat en resa till Manx GP på Isle of Mine i augusti. Om den blir inställd så blir det Sverige runt i stället.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hej Gubbe i hatt (kul pseudo!),

    Ja jag har den gröna kvar, en Husqvarna 256 från -68. Har haft den sen maj 2008 och den säljer jag aldrig. Den var skitful tyckte jag när jag såg den men dess funktionalitet övertygade mig hur kul den är och är den långsammaste i garaget men dock den roligaste.

    Jag ska in nästa vecka på operation, jag siktar på full återställning så jag kan köra hoj igen. Kommer ta sin lilla tid att bli bra igen men jag ser verkligen fram emot det nu (har sån fruktansvärd värk nu).

    Välkommen till forumet ska du vara.

    Citat Ursprungligen postat av Gubbe i hatt Visa inlägg
    Hej Nina.
    Detta blir både till dig och till mig. Jag är ny på forumet och har aldrig skrivit något förut så jag är osäker på hur man gör. Detta blir en dubbeltest.
    Jag tror att du kommer tillbaka. Min mor bytte både höft- och knäleder och hon kom tillbaka varje gång och kunde åka skidor, simma och vandra i skogen och plocka bär.
    Bilden på de fd. militärhojarna gjorde mig lite nyfiken. Har du en sådan. Har just sålt min. Har inte hunnit använda den på 10 år. Skall även sälja våra tre Honda hojar. Frugans pga. att hon blivit rädd. Hon kör buss och har sett för mycket i trafiken. Mina eftersom jag köpt en ny hoj, Honda Africa Twin, för första gången i livet. Den skall levereras på fredag.
    Hoppas att Coronan lugnar ner sig. Har bokat en resa till Manx GP på Isle of Mine i augusti. Om den blir inställd så blir det Sverige runt i stället.

Liknande ämnen

  1. Kört mycket i sommar? (2010)
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 12:51
  2. Inte mycket.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 20:18
  3. Hur mycket har ni kört i år?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 11:32
  4. Inte mycket.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 11:30
  5. Inte mycket åka.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •