Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Kawasaki Z500 -81 Cafe Racer nytt objekt??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301

    Kawasaki Z500 -81 Cafe Racer nytt objekt??

    Jag har ett nytt projekt i garaget !!
    Nåja!
    Nytt sedan i våras!
    Jag stack iväg till Jönköping och införskaffade en Kawa till .denna gången med tanken att bygga om till Cafe Racer eftersom jag tänker sälja av min Honda CX till våren om jag kan finna rätt köpare.

    Det går ju inte att tömma garaget helt på objekt men nu står jag med lite för många bågar är jag rädd!!

    Jag har varit väldigt dålig på att skicka in bilder i mina trådar på det senaste så jag ska göra ett seriöst försök att bättra mig i denna tråden så den inte blir totalt ointressant att följa , hoppas någon hakar på helt enkelt

    Jag har haft den ståendes i garaget orörd men började i helgen med att kolla gnista och då att den ger respons på batteriet , vilket den gjorde efter lite pillande!
    Det var mycket ärg i tändhattar och stift så till en början fanns det ingen gnista på 2 av cylindrarna (Vänster sida)
    men efter lite brutalt våld och test med en skruvmejsel i tändhatten så vet jag numera att det finns krut i den, vilket är en fröjd att se ..
    Förgasarna är avplockade och där kommer nog att behövas en hel del Carbcleaner är jag rädd!
    På min väg till förgasarna så fick jag gräva mig fram i musbon och spindelnästen som hade gjort vilken Halloween guru som helst avundsjuk så detta är utan tvekan ett äkta Barnfind med massor av jobb.
    Bromsarna sitter så fast att det inte gick att släppa på dem alls när jag hämtade bågen, så den gav inte med sig utan en fight, det är vad jag kallar ett bra prutläge vid inköpet

    Hoppas det finns intresse att se vad som ska ske med den under kommande månader av Svensk vinter!!
    Senast redigerat av Den grå den 2020-11-24 klockan 20:13.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter som ett spännande vinterpyssel , längtar att få följa byggandet här på sidan.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301

    Cool

    DSC_4335.JPGDSC_4343.JPGDSC_4346.JPGDSC_4342.JPG

    Här har vi lite bilder på när jag plockade ner bromsoken från Kawan!
    Jag har sett bättre motionerade bromsar helt klart
    På ena bilden så syns bakre skivan med bromsklossarna fortfarande på plats , när jag såg detta trodde jag att skivan skulle vara upp äten innanför men väl bort petade så visade det sig att skivan klarat sig lika bra där som i övrigt så jag tror att jag kommer kunna behålla den såvida den inte pulserar!!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    DSC_4274.JPGDSC_4284.JPGDSC_4299.JPGDSC_4301.JPGDSC_4303.JPGDSC_4308.JPGDSC_4329.JPG

    En ny omgång bilder på Förgasarna före och under storstädning!!

    Vid mina försök att starta upp bågen så gick inte ens startgas att få igenom dem så de var duktigt igengrodda som säkert syns på bilderna.

    Jag försökte hitta Youtube klipp på rengöring av denna modellen (Tk ) men den enda som öht gick in i övre delen av förgasarna var lite väl petig så jag gjorde vad jag kunde med flottörer och jettar med mera och har hittills lämnat den övre delen för kommande arbete om jag inte lyckas få det att fungera.
    Jag öppnade naturligtvis och spolade rent så gott jag kunde utan att skruva loss för mycket eftersom jag inte riktigt har koll på hur petiga inställningarna i övre delen är.

    Lite färg och puts på utsidan har de fått och jag menar att de blev rätt schyssta av det lilla

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301

    Unhappy

    DSC_4321.JPGDSC_4271.JPGDSC_4269.JPG

    Här har vi några överblicksbilder på den renblåsta bågen och hur den ser ut i dagsläget, tyvärr ingen bild på före arbetets början.
    Jag är lite dålig på att ta de bilderna har jag märkt

    Jag ska försöka ta någon bättre överblicksbild med tank och sadel osv så man har en referens lite längre fram i jobbet!!

    Dg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ojdå , länge sedan den fått lite TLC så den har kommit till ett gott hem nu.
    Hoppas du får ihop den och startad upp nu.
    Överdelen på förgasarna behöver väl inga inställningar som jag vet.
    Kör man med samma munstycken så räcker det ju med att ha koll på flottörnivån och antal varv på luft/bland skruven som jag vet.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Jag hoppas helt klart att den ska trivas hos mig
    Tänkte jag skulle skaffa renoverings kit till bromsarna men har än så länge gått bet på att hitta det
    Några tips på var jag vänder mig??

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Prova söka på kz och kh istället för z , ibland säljs dom under olika bokstaver i andra länder.
    Maila dessa och kolla om dom kan hjälpa med måtten på grejorna , dom har bak med men tyvärr säger dom 79-80

    https://www.ebay.com/itm/Kawasaki-Z5...wAAOxyhXRTKMMB

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Prova söka på kz och kh istället för z , ibland säljs dom under olika bokstaver i andra länder.
    Maila dessa och kolla om dom kan hjälpa med måtten på grejorna , dom har bak med men tyvärr säger dom 79-80

    https://www.ebay.com/itm/Kawasaki-Z5...wAAOxyhXRTKMMB
    Tack Baggen!
    Jag ska kolla på denna!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    DSC_4358.JPGDSC_4357.JPGDSC_4348.JPG

    Här kommer översiktsbild med och utan tank , jag tänker att det får bli före bilden så det finns något att jämföra med även om den blev lite arrangerad..
    Vidare så finns en bild på vad jag hittade i en liten smidig låda under sitsen
    I Lådan låg en liten behändig handbok och inköpskvittot från när Bågen köptes ny samt lite annat!! , lite Kuriosa helt enkelt!

Liknande ämnen

  1. ljuddämpare till cafe racer bygge ?
    Av Foosi i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-04, 13:28
  2. XJ 650 blir Café
    Av jrutgers i forum Min hoj
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 03:03
  3. XV 750 Cafe Racer
    Av Rosten i forum Min hoj
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 00:37
  4. Osram Night Racer...
    Av RobbeS i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 18:24
  5. Tydingesjöns MC-Café
    Av asterix i forum Träffar & Körningar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •