Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: avställning för vintern, undran.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Bergvik/ Hälsingland
    Inlägg
    28

    avställning för vintern, undran.

    Hej alla glada!

    Börjar bli dags för mig att ställa av hojen för säsongen, ska blanda i medel i bensinen så den inte åldras, MEN, ska man köra förgasarna tomma? eller finns risk för att det blir korrosion i dem om de står torra?

    Är ju inte så hemma på det där

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Bästa är att tömma dom via avtappnings skruven i botten på flottörhusen för om man kör dom tomma klarar man inte få ut all bensin tyvärr.
    Skulle inte tro att dom skulle bli korrosion om dom står tomma för det är ju vad dom gör ifrån fabrik och nått som dom flesta gör med sina förgasare över vintern.
    Själv skal jag plocka ur förgasarna och stoppa in mina andra som jag har rengjord med ultraljudstvätt mm för dom som sitter i vill inte gå riktig på 4an på tomgång , feljusterad flottörnivå eller smuts i lågfartsmunstycket ...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Bergvik/ Hälsingland
    Inlägg
    28
    Tack Baggen, för svaret
    Får kolla om jag hittar skruvarna.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ulgrath Visa inlägg
    Hej alla glada!

    Börjar bli dags för mig att ställa av hojen för säsongen, ska blanda i medel i bensinen så den inte åldras, MEN, ska man köra förgasarna tomma? eller finns risk för att det blir korrosion i dem om de står torra?

    Är ju inte så hemma på det där
    Frågan jag har är hur hojen ska förvaras i vinter och hur länge? Kommer den att stå kallt så är det viktigt med full tank för att undvika kondens + att batteriet är laddat (+ glykol i kylarvätska om sådan är aktuell). Eventuell täckning tunn och luftig så att man inte bjuder in små möss..
    Varm förvaring är lite knepigare för då kommer problem med torkning och beläggning i bränslesystem så då är det bra att tömma om möjligt.
    Jag har själv inte haft problem med kall förvaring typ 4 månader i kallgarage, bara lite tjurigt med att starta upp första gången på våren.
    Ove

  5. #5
    Jag har en ceteckladdare kopplad hela vintern har funkat bra, startar vid första försöket.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Bot i Kävlinge
    Inlägg
    6
    Precis, som Jan-Olov säger. Skaffa en underhållsladdare om du inte har, och ha den inkopplad över vintern. Det gör att batteriet håller betydligt längre. Det är dyrt med batteri.Jag brukar starta och varmköra den ett par gånger under vintern för att smörja cylindrarna (och höra det ljuva ljudet förstås . Alternativet är att ta ur tändstiften (byte samtidigt?) och spruta in lite motorolja i cylindrarna och dra runt motorn så det blir oljefilm på cylinderväggarna. Beror lite på hur länge hojen ska stå.
    Senast redigerat av HalvDan den 2020-11-22 klockan 21:46.

Liknande ämnen

  1. Batteri under vintern?
    Av Ulgrath i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-01-30, 21:46
  2. Inför vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 17:03
  3. Var är Vintern??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 00:23
  4. Scooter på vintern?
    Av Ove i forum Scooter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:39
  5. Undran…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •