Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Hojen startar inte efter fall

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Hojen startar inte efter fall

    Tappade hojen (Suzuki vx800 1996)när jag mekade så den låg ner en stund. Allt verkar helt men den vägrar att starta. Gnista på stiften finns. Tycker att oljenivån blivit lägre. Kan oljan gått bakvägen in i förgasarna? Nån som har tips?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Gissar nog hellre på att oljan kommit in i cylindern och därför orkar inte tändstiften att tända till pga all olja.
    På nyare hojar finns det en tipp kontakt som gör att hojen stannar när den välter , lite osäker på om den skulle finnas på din.
    Ut med båda tändstiften och kör lite på starten , kolla om det kommer olja ur tändstiftshålen , kolla om tändstiften är oljiga eller våta när du tar ut dom.
    Torka ren dom , stoppa in dom , testa starta och hoppas ..

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för tips. Plockade ur stiften och drog runt med lite hushållspapper i hålen. Ingenting kom upp vare sig olja eller bensin. Sprutade startas i ena cyl o satte i nya stift. Lite liv i den cylindern. Sen slut på batteri.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Är nog bara ladda batteriet och starta antagligen , spruta lite startgas i luftfilter burken samtidigt så skal du nog se att det kommer.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Jodå. Med lite startas i luftburken startar den fint- men dör direkt. Så då är det väl antingen förgasarna eller bränslepump som felar antar jag. Några tips?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Är väl ingen elektriskt bensinpump på den så det jag kan tänka mig är att någon vakuumslang lossat när du tappade den så den inte öppnar så bensinen flödar.
    Möjligen kommit åt bensinkranen så den står i off läge?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Kollade bränslekranen och den är på hela tiden så här har vi ju ett fel iaf. Den skall ju vara vacumstyrd.
    Teori: när hojjen föll öppnade flotörventilerna av gravitationen och halva tanken rann in i förgasare cylinder ? Borde iofs inte hindra den att starta när den väl står upp igen?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om det runnit bensin in i cylinderna borde du ha märkt det när du körde utan tändstiften i , eller att det rinner ur luftburken , kolla så inte det är massor av bensin i oljan om du tror det runnit igenom förgasarna.
    Vakuumstyrd bensinkran brukar vara 3 lägen med on , res och pri .
    On och res skal det inte komma bensin men på pri skal det komma.
    Men kollade lite snabbt och du verkar ha någon extra bensinpump/vakuum grej mellan förgasarna och tanken så kolla om alla slangar sitter på där med.

    Läste lite nu när du hade ute tändstiften att du torkade runt hålen , körde du på startmotorn så det som fanns "om det fanns nått" sprutade ut tändstiftshålen ?

    Själv råkat ut för att bensin runnit igenom förgasarna och in i cylinderna så fick ta ur tändstiften och köra lite på startmotorn medans man såg bensin sprutade ur hålen tills det var tomt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Är väl ingen elektriskt bensinpump på den så det jag kan tänka mig är att någon vakuumslang lossat när du tappade den så den inte öppnar så bensinen flödar.
    Möjligen kommit åt bensinkranen så den står i off läge?
    Låter även enligt mig som den troligaste orsaken.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Nej. Ingen vacumslang har hoppat. Däremot hittade jag vattenblandad bensin i båda flottörhusen. Låter förgasaren vädra över natten så blir det nytt försök imorgon.

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow startar inte efter vintern.
    Av bobhansson i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-09, 18:52
  2. Hojen startar inte!
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 19:23
  3. Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 17:07
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 09:41
  5. Hojen.nu tillbaka efter krasch
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •