Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Inte så mycket hojkörning i år

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Inte så mycket hojkörning i år

    Det kom en pandemi i vägen och jag som har förkylningsastma vet ju inte hur jag skulle reagera om jag drabbades av Covid -19. Så jag har inte vågat ge mig ut bland folk, kör jag hoj vill jag gärna ta en sväng in på ett fik men då utsätts jag så klart. Så hojarna har fått stå parkerade mer eller mindre. Jag har inte vågat chansa.

    Å andra sidan så kan jag jobba med patienter med influensa, jag blir inte drabbad och inte heller om de har magsjuka. Så kanske jag tål Covid -19, men jag törs inte chansa ändå.
    Dock så har en kollega drabbats av det men inte haft symtom. Nån fick sämre lukt- och smaksinne, men det var också allt. Jag tog ett blodprov och även ett svalgprov och jag har inga antikroppar, alltså har jag inte haft det och ska vara försiktig bland folk.

    Men, jag for ner till Borås och hämtade vinterhjul till hundkojan och jag tänkte på hemvägen att jag svänger in i Gränna och tar en kaffe på Amalias. Men när jag svängt in i Gränna häpnade jag över så många människor det var överallt. Pandemi? Verkade inte så i Gränna, och när jag rullar förbi Amalias insåg jag att det är bättre jag fortsätter hem och dricker kaffe hemma. För det var kö in, det var fullt med folk vid borden utanför. Och min semester är snart slut, dumt att riskera hälsan lagom tills man ska börja jobba.

    Men visst har det sugit i mc-tarmen mellan varven och jag HAR kört hoj men inte så mycket. Både Streeten och Scramblern har fått luftas lite. Husqvarnan står där den står i garaget. Kanske skulle jag damma av den och ta en tur?
    En grustur vore nåt! Ingen raket, tror de flesta tycker den är pinsamt långsam i grupp, alla andra kör ju moderna hojar och så kommer jag på min hysteriska 15-hästars Husqvarna som gör max 80 km/tim…

    Tänk, när jag såg den första gången tyckte jag den var så gräsligt ful. Till råga på allt var den militärgrön också. Men, den vann mitt hjärta tack vare sin mångsidighet och att den är så kul att köra ändå. Och när jag tog den till Älvdalen och körde på vintern var bland det roligaste jag gjort. En vurpa och sönderslagen hjälm och blå längs hela högersidan med sömnbrist som följd för det gör ont att vända på sig under natten men kul var det ändå minsann. Så pass att jag kom tillbaka året efter. Det året knölade jag till ena skidan mot ett vägräcke, skidan rätades ut i ett skruvstäd sen.

    Vinterkörning är grymt kul. Det är halt, det är kallt och man fryser om kinder. Ja tår och fingrar får sig en släng av det också. Det gäller att klä sig.

    Hej

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Förstår dig helt och hållet men man behöver ju inte stanna fika hela tiden , dra ut hojen och njut lite bara räcker.
    Har inte kört så mycket hellre i år och hållit mig undan när det har varit för mycket folk samlade.
    Känner såhär att kan jag minimera risken att bli smittad så gör jag det och även om att jag skulle ha smittan behöver jag inte trängas med alla andra och sprida den.
    Men haft mina korta goa turer och njutit av hojen , vädret , vyerna och healingen för själen man får vid hojkörningen

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja det har du rätt i, att ta en tur och köra, fika kan man göra hemma.

    Ha ha, apropå det. Var till Borås och köpa vinterhjul och tänkte på hemvägen ta en sväng in i Gränna och ta en fika. Nja, det var knökfullt överallt: ingen parkering, en ringlande kö in till cafét jag tänkte besöka. Så jag for bara igenom och vidare hem, utsikten var ju fin längs med vägen nedanför Brahehus. Vore trevlig att köra hoj på, kanske skulle man när allt lugnat ner sig ta hojen söderut och ta den fina vägen ner till Gränna och fika på Amalias.

    De som har Amalias idag är de forna ägarna till väldigt populära Rosenhills Café i Grödinge som var fullpackad med mc varje onsdag och helger. Minns så väl en gång för några år sen när jag tänkte ta en fika där. Jag kom dit, knökfullt med hojar och inte en endaste plats så det var bara att ta en runda och komma tillbaka senare och hoppas det finns en plats att ställa hojen på. Var ofta det var så här på Rosenhill.

    Idag kan det stå nån hoj där och inga problem alls att hitta en plats för hojen. Däremot har fler upptäckt Eldtomta, det är ett trevligt fik. Riktigt goda mackor och smarriga bakelser som de tillagar själva. Där finns det gott om platser och det har varit en hel del hojar där, så fler upptäcker stället.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    För min del så sattes vi i karantän i mars så jag passade på att åka till landet.

    Blev en del ”stigletning” och bekantade mig med lite slingriga vägar i närheten av stugan. Blev ett antal turer.

    Blev en tur till Gotland med fd. SR500 klubben där man höll ett ”behörigt” avstånd till resenärer på färjan och på ön. Det var en mycket trevlig tur med lokal guide.

    Jag passade på att ta tidiga luncher på Sjökrogen på Ankarudden då det inte var så många gäster vid 11-tiden och på eftermiddagarna så kunde det bli en tur till Eldtomta eller till Västerby Bygdegård på vardagarna då det var lite mindre gäster.

    Jag hade sett fram mot en tur till Flygvapnenmuseet i Linköping som du flaggade om innan C19 drabbade oss....
    Senast redigerat av oliven den 2020-09-21 klockan 23:58.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja vi får ta Linköping längre fram när allt det här lugnat ner sig.

Liknande ämnen

  1. Därför som jag inte kört hoj så mycket
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-03-14, 08:51
  2. Inte mycket hoj.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 21:00
  3. Inte mycket.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 20:18
  4. Inte mycket.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 11:30
  5. Inte mycket åka.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •