Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nybörjarhoj för övningsköra m.m

  1. #1

    Question Nybörjarhoj för övningsköra m.m

    Hej

    Jag vill ev. ta MC-kort och vill först och främst inte lägga ner pengar på en dyr hoj som jag ska övningsköra+behålla.

    Tvärtom så ser jag mig köpa en billig 10-15k som jag blir van med att hantera för att sedan skrota. Därefter lär jag bestämma mig för om man ska ta riktigt MC-kort.

    Har googlat lite på tips och sett CB750, Suzuki SV650, Kawasaki någon Xj tror jag? De verkar inte helt lätt att finna i mitt prisintervall. Så någon annan hoj även ett dåligt märke funkar.


    Tack

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Köper man en hoj för 15.000 så får man ju nästan garanterad pengarna åter när man säljer sen bara den startar och går.
    Kolla på blocket och sök på max 20 så kan du pruta lite , hittar fler där ute som skulle vara bra första hoj för att övningsköra och sen byta ut efter.
    Om du kan leva med lite äldre hojar har du ju lite mera att välja på , skippa sporthojar och glidare för dom är lite svårare på låg och högfartsbanan .

  3. #3
    Ok det blev en glidare som jag fick för bra peng. Helt okej ändå nu är jag bara glad att jag har något att köra på . Vad menar du att den skulle vara svårare på L+H banorna?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Tänker på hjulbas och svängradien och möjligen att man måste sträcka sig för att nå ytteränden på styret på lågfarten men det beror ju lite på hur hojen är , brukar vara lättare på dom hojarna som man sitter rakare på typ Honda hornet , Suzuki bandit , Kawasaki er6 och liknande.
    På högfarten skal man ju svinga lite i fart och komma runt längst ner i banan inom konerna , har åkt bakom glidare som i vissa rondeller har behövd ta den som flera kurvor för att komma runt.
    Min första hoj som jag övningskörde med var en Kawasaki zr7 som många körskolor använde .
    Var ute på en tur med kompisen som körde glidare och så ville han testa min så jag fick köra hans och det första jag gjorde var att skrapa fotpinnar mm i första kurvan på rätt så stor väg.
    Bromsar skal man inte prata om , min gick spikrakt medans hans hoj som kostade 5x så mycket som min var som en hal ål när man bromsade hårt.

Liknande ämnen

  1. Tips på nybörjarhoj?
    Av JII i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 13:53
  2. Nybörjarhoj
    Av gnaget63 i forum Custom
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 12:36
  3. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 05:46
  4. MC att övningsköra med
    Av DalRot i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 17:17
  5. bra nybörjarhoj/tjejhoj
    Av zoidberg i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •