Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 82

Ämne: Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Ja det var riktigt roligt men med roliga saker kommer tråkiga men jag har humöret uppe.
    Den vill inte starta kall. Med startgas så går det.
    Ljummen eller varm så startar den dock.
    Vad brukar detta bero på?

    https://youtu.be/5XwllRl5V-4

    Detta stämmer nog in bra på mitt ljud. Verkar vara kopplingen då? Kommer få riva ner det iaf å börja göra så som du skrev. Kanske har något blivit löst eller något med där inne.
    Dessutom verkar inte kopplinhsvajern korrekt justerad heller. Har inte riktigt förstått hur man skall justera på rätt sätt men kanske bäst att ta det efter man fixat lamellerna?

    Fråga: Måste man tömma oljan innan man river ner lamellerna osv?
    Antar man behöver något specialverktyg och nya packningar med?

    Det fula staget sitter tajt till så får köpa typ en tigersåg fast i handverktyg å kapa bort den.


    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kul att den startade och går rätt så bra , inget skrämmande oljud i filmen som jag tycker men kan vara svårt höra.
    När det gäller kopplingen är det nog bara så att den klibbat ihop och lösningen på det brukar vara att låta den stå igång så oljan blir god och varm.
    Stäng av motorn , lägg i en växel , rulla hojen fram och bak med kopplingen intryckt så borde den släppa.
    Om inte starta och kör försiktigt och jobba kopplingen , lite läskigt utan koppling så ha fingret redo på nödstoppen.
    Om inget av detta hjälper så blir det bara skruva av motorkåpan och skruva ur kopplingen , sära på lamellerna och tryckplattorna , lägg lamellerna i ett oljebad "mc olja till våtkoppling" i en stund och montera igen.
    Rätt lätt jobb egentligen , gäller bara komma ihåg sätta sista lamellen offset i sitt eget spår för att den skal funka.

    Angående fästet som sticker ut så måste det vara hemma gjort så bara kapa bort , svårt att se dom skulle svetsa så illa ifrån fabriken.

    Edit:
    Kommer behöva hjälp med vad som kommer behövas för att fixa kopplingen, har dessa i inköpslistan just nu:

    https://www.davidsilverspares.co.uk/...A/part_322629/
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...A/part_146713/
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...A/part_224316/
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...A/part_236915/
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...A/part_146777/


    Skickat från min GM1913 via Tapatalk
    Senast redigerat av timebandit den 2020-06-28 klockan 20:16.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om du har samma ljud som i youtube klippet så är det inte kopplingen men start clutchen och då kan det räcka med att dra åt dessa 3 bultar som du ser här https://www.youtube.com/watch?v=24GEcbOwNsE

    För att fixa clutchen för att frikoppla och växla räcker det nog med det jag skrev innan om varmkörning mm , om inte plocka isär och ny olja , låt ligga i oljebad , montera och det funkar nästan garanterad och massor med pengar sparade.
    Att den inte frikopplar är antagligen att den gamla oljan torkad mellan lamellerna och skivorna så dom klibbar ihop så då räcker det med vad jag skrev.
    Funkar den inte efter detta så skruva upp och mät lamellerna och stålskivorna ifall dom ligger utanför spec.

    För att komma åt staget kan man ju lossa ena gaffelbenet så räcker det nog med en bågfil , 15 minuters svettande så borde den vara kapad.

    Svårstartad kall , hmm vet inte vad jag skal säga.
    Min är samma och det jag vet är att mina lågfartsmunstycken är ett snäppt för stort , startar men går dåligt tills den blir varm , skal byta snart igen , varit för varmt nu för att fixa bara.

    Skulle nog vilja ha testad och kört med den en stund och med lite injection clean i tanken för att möjligen få ur lite skit.
    Funkar chocken som den skal ?
    Bra batteri?

    Lyssnade på ditt youtube klipp och jämförde med det du länkade till och din har inte det bankande ljudet så tror du kan vara lugn.
    Senast redigerat av baggen1970 den 2020-06-29 klockan 12:22.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    God morgon

    Jäkla jobb som håller mig upptagen, vill ju hellre vara i garaget
    Låter faktiskt som det ljudet i klippet tycker jag. Har försökt lyssna men svårt med ljud men tycker det hörs mest på vänster sida innanför fotväxelspaken men kan inte garantera.

    Skall tömma oljan och göra som du nämnt först för lyckas inte få det att släppa. Den har väl stått stilla för länge antar jag.
    Ser ut att kunna bli ganska så oljigt å kladdigt å jag som jobbar med hela kroppen å ansikte, haha

    Osäker om det LHD och RHD på hojar som bilar så antar att clutchen sitter på vänster sida och lamellerna på höger sida?
    Då behöver jag iaf 2 nya packningar sedan då för att få ihop det samt packningen till växelarmen nere på lådan vid vajern för det verkar läcka där.

    Duger det att lägga lamellerna I vanlig syntetolja för mc då antar jag? Kanske borde köpa 1 liter till och lägga dom i oljatyp som jag tänkt använda i hojen? Motul olja är det Johans mc rekommenderade mig.

    Hade tänkt försöka slippa ta loss så mycket för att kapa stsget men skall köpa en typ tigersåg fast ett handverktyg. Den borde kunna komma mellan där Biltema har mycket skit men också mycket bra saker

    Har hällt i karburatorskydd från start faktiskt och tänker fortsätta med det tills allt är klart för hellre kasta bort några tior att prova än inte.

    Pga mycket jobb har jag inte haft så mycket tid men har provstartat den varje dag och dom här senaste gångerna har kallstarten fungerat klockrent! Chocken verkar känslig i vilket läge den hamnar i och måste verkligen dras upp hela vägen, då verkar han starta och man kan gasa lite lätt en stund innan den lägger sig på tomgång.
    Kan vara då att choken trögar men ser man till att den verkligen är i ändläget så verkar han starta.

    Bytte stiften också, lika bra tänkte jag. Dom vart jämnt fint svarta iaf.

    Ja, inte skönt väder att skruva i, vad man än gör så svettas man ju 100 liter

    Är det skadligt att låta den stå på tomgång säg en 20 minuter?

    Batteriet är helt nytt för dom gamla var ju totalt skräp.

    Lyckas inte spela in ljudet riktigt, kanske för dålig telefon men det låter inte riktigt rätt men skall skruva åt skruvarna som du länkade till i filmen samt ta loss lamellerna.

    Det är väl dessa som skall separeras å läggas i oljebad?

    https://www.davidsilverspares.co.uk/...A/part_146713/


    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Om du har samma ljud som i youtube klippet så är det inte kopplingen men start clutchen och då kan det räcka med att dra åt dessa 3 bultar som du ser här https://www.youtube.com/watch?v=24GEcbOwNsE

    För att fixa clutchen för att frikoppla och växla räcker det nog med det jag skrev innan om varmkörning mm , om inte plocka isär och ny olja , låt ligga i oljebad , montera och det funkar nästan garanterad och massor med pengar sparade.
    Att den inte frikopplar är antagligen att den gamla oljan torkad mellan lamellerna och skivorna så dom klibbar ihop så då räcker det med vad jag skrev.
    Funkar den inte efter detta så skruva upp och mät lamellerna och stålskivorna ifall dom ligger utanför spec.

    För att komma åt staget kan man ju lossa ena gaffelbenet så räcker det nog med en bågfil , 15 minuters svettande så borde den vara kapad.

    Svårstartad kall , hmm vet inte vad jag skal säga.
    Min är samma och det jag vet är att mina lågfartsmunstycken är ett snäppt för stort , startar men går dåligt tills den blir varm , skal byta snart igen , varit för varmt nu för att fixa bara.

    Skulle nog vilja ha testad och kört med den en stund och med lite injection clean i tanken för att möjligen få ur lite skit.
    Funkar chocken som den skal ?
    Bra batteri?

    Lyssnade på ditt youtube klipp och jämförde med det du länkade till och din har inte det bankande ljudet så tror du kan vara lugn.


    Skickat från min GM1913 via Tapatalk
    Senast redigerat av timebandit den 2020-06-30 klockan 08:10.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Din hoj är väl luftkyld så låta den stå på tomgång 20 min är väl inte det bästa kan jag tänka mig tyvärr , har för mig att i boken till min som var vätskekyld och med fläkt på stod det i boken att tomgångskörning max 10 min eller så , kan ju ha lite med oljetryck mm att göra för oljetrycket är inte optimalt på tomgång.

    Kopplingskorgen med lameller och stålskivor sitter på höger sida , när jag skruvar av min motorkåpa så brukar jag använda en
    papperskartong med hål i som jag sticker bultarna i så dom kommer i samma mönster/plats som dom sitter i kåpan för säker skuld , brukar vara lite olika längder på dom.

    Ny packning på båda sidor är att föredra så slipper man lossa allt och göra om igen , lägg lite fett på packningen mot motorsidan
    så lossar den lätt nästa gång och du kan använda den igen för den är antagligen hel då.

    Jag skulle ha lagt mina lameller i samma olja som jag skulle använda till motorn , till din gamla så skulle jag nog bara använda halv syntet och inte hel syntet pga vissa äldre hojar och kopplingar gillar inte det med följ att dom kan börja slira har jag hört/läst.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Misstänkte att det var såpass. Hade det på känn men skadar inte att fråga.
    Räcker med 3-4 minuter då kanske för att få oljan varm så det rinner ut lättare.

    Har beställt packningar å annat som jag vill ha så det kommer väl nästa vecka. Så det blir att göra som du skrivit i första skedet.

    Det var ju ett smart tips! Då slipper man också sprida ut alla skruvar/bult

    Vad för fett rekommenderar du att man använder och vad rekommenderar du att tvätta av lamellerna med innan dess oljebad?
    Hur länge skall dom ligga i badet?

    Mannen som hade hojen hade helsyntet i då jag tog med dom flaskor han hade kvar. Dock byter jag ut märket till bättre.
    Johans MC sålde mig Motul 7100 T som är för våta kopplingar så fortsätter med det tills det blir problem igen.

    Lite OT, jag letar efter fram och bak blinkers (helst ej led) som liknar originalet så mycket som möjligt eller några som ser bra ut på äldre hojar. Kan ju inte sätta dit 2000 tals grejer på 80 tal
    Har du några tips på några?


    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Din hoj är väl luftkyld så låta den stå på tomgång 20 min är väl inte det bästa kan jag tänka mig tyvärr , har för mig att i boken till min som var vätskekyld och med fläkt på stod det i boken att tomgångskörning max 10 min eller så , kan ju ha lite med oljetryck mm att göra för oljetrycket är inte optimalt på tomgång.

    Kopplingskorgen med lameller och stålskivor sitter på höger sida , när jag skruvar av min motorkåpa så brukar jag använda en
    papperskartong med hål i som jag sticker bultarna i så dom kommer i samma mönster/plats som dom sitter i kåpan för säker skuld , brukar vara lite olika längder på dom.

    Ny packning på båda sidor är att föredra så slipper man lossa allt och göra om igen , lägg lite fett på packningen mot motorsidan
    så lossar den lätt nästa gång och du kan använda den igen för den är antagligen hel då.

    Jag skulle ha lagt mina lameller i samma olja som jag skulle använda till motorn , till din gamla så skulle jag nog bara använda halv syntet och inte hel syntet pga vissa äldre hojar och kopplingar gillar inte det med följ att dom kan börja slira har jag hört/läst.


    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Här har du 3 blinkers som skulle passa din hoj tidsenligt tycker jag.
    https://www.brands4bikes.se/catalog/...category/1397/
    https://www.brands4bikes.se/catalog/...category/1397/
    https://www.brands4bikes.se/catalog/...category/1397/

    Om inte så ta en tur till gamla RN mc service i partille http://www.rnmc.se/ finns massor av grejor till äldre hojar så borde inte vara några problem hitta nått till din.

    7100 är en bra olja så inget fel på den.

    Lamellerna kan du väl dra en trasa med rödsprit över typ och sen om du vill för att vara säker låt dom ligga i oljan över natten men borde räcka att bara doppa dom i oljan innan du monterar "om du återanvänder dom gamla".

    Använd vad du har ungefär bakom packningen , själv har jag använt hjullagerfett nu sista gången.

    Inför oljebytet räcker det med några minuter , känn på motorkåpan så känner du när den börjar bli varm så den flyter lättare vid bytet.

    Men prova köra lite runt på parkeringen eller nått innan för att känna om kopplingen släpper , gör den det slipper du öppna.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Kul projekt TB det ska bli kul att följa tills du har den på vägarna!

    Guld värt är det att Baggen har hittat dig , han har varit en ständig källa till bra tips och trix för mig under mina projekt de senaste åren.
    Han var på besök hos mig och hjälpte mig med förgasarstrul på min Bandit och det är en Go gubbe!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Den grå Visa inlägg
    Kul projekt TB det ska bli kul att följa tills du har den på vägarna!

    Guld värt är det att Baggen har hittat dig , han har varit en ständig källa till bra tips och trix för mig under mina projekt de senaste åren.
    Han var på besök hos mig och hjälpte mig med förgasarstrul på min Bandit och det är en Go gubbe!
    Tackar och bugar till den Grå för dom goa orden
    Provar så gott jag kan , som sagt ingen mekaniker eller proffs men snappat upp lite här och där så ibland gissar även jag rätt
    på grejorna.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Ja det är faktiskt väldigt roligt och tiden flyger så snabbt iväg, speciellt när man är lite försiktig och inte så mc kunnig ännu, vill ju inte göra dumma tabbar. Därav vissa enkla frågor

    Instämmer och har skrivit det med. Helt fantastiskt att det finns personer som hjälper å delar med sig av det dom kan.
    Kul att han har fler närjungar

    Citat Ursprungligen postat av Den grå Visa inlägg
    Kul projekt TB det ska bli kul att följa tills du har den på vägarna!

    Guld värt är det att Baggen har hittat dig , han har varit en ständig källa till bra tips och trix för mig under mina projekt de senaste åren.
    Han var på besök hos mig och hjälpte mig med förgasarstrul på min Bandit och det är en Go gubbe!
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Tackar och bugar till den Grå för dom goa orden
    Provar så gott jag kan , som sagt ingen mekaniker eller proffs men snappat upp lite här och där så ibland gissar även jag rätt
    på grejorna.
    Ödmjuk är du också


    Har faktiskt en fråga till nu när jag väntar på delar.
    Kikat lite med fästen bak till blinkers och insett att jag saknar den där bågen man håller i när man är passagerare. Vad heter den på svenska? Bifogar bild på den.
    Verkar riktigt SVÅR att få tag på, finns inte ens eftermarknads?
    Att betala 3000 för att importera en är ju inte av intresse
    Dessvärre sitter ju blinkers på denna original men det verkar jag då helt kunna Glömma.
    Nu varande blinkers sitter på ramen till paxkboxarna men hade tänkt ta bort allt med pack boxarna att göra...

    Vad tycker ni är en snygg lösning? Skall jag försöka hitta ny nummerplåtshållare där det finns fästen för blinkers (om det finns där dom hamnar snyggt till).

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Som sagt kolla med ss bike parts http://www.rnmc.se/ om dom inte har en sådan liggande om du har tur.
    Om inte behövs det ju inte mer än en böjd plåtbit med hål i änderna som du fester bakom nummerplåten.
    Typ som jag har gjort på min , efter jag kapade bort bakskärmen och fästen till blinkers.
    tt.jpg

    Personligen gillar jag inte när dom som åker med håller i dom , plockade bort mina med , vikten på passageraren blir så bakflyttad och dom åker fram och bak så jag säger att dom får allt hålla i mig så vi blir mera ett.

    3000kr var inte billigt men dom börjar väl bli lite ovanliga och svårt att få tag i med stigande priser som följd.
    Vad dom heter på svenska skulle jag vilja säga : bakre passagerare handtag .

Liknande ämnen

  1. Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.
    Av Conan Van Tieren i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 10:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-20, 15:27
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:03
  4. Bromsproblem, Honda 250N -81. HJÄLP!!!
    Av Jonas T i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:56
  5. hjälp med små fix till yamaha rd 125
    Av Lunkan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •