Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 71 till 80 av 82

Ämne: Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?

  1. #71
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om du skruvar av locket och kollar på hur det rör sig på insidan borde du ju se om det är mekanismen rör sig som den skal , gör den det låter det som om det är nått konstigt med monteringen av det innanför.

  2. #72
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Kanske är jag en klåpare, kanske. Har troligen inte förstått hur man skall justera kopplingen iaf, det är tydligt det!
    Skrev ju att jag tyckte allt verkade bra när det var nere. Tog ner det igen nu och allt är fin fint där inne! Bifogar film där man ser att det fungerar.


    https://youtu.be/dfLkdy5qZRU

    Den nya vajern är längre än den gamla vilket kanske kan strula till det? Dragningen är lite annorlunda med pga ett annat styre.
    Skall byta tillbaks till den gamla vajern igen.

    Enligt instruktion skall man skruva in justeringen helt vid handtaget och sedan släppa max vid kopplingsarmen, inga problem.
    Man skall sedan justera med centrumskruven som sitter i kåpan.

    Därefter justera vid armen.

    Det är justeringen på centrumskruven som jag troligen inte gör rätt på.
    När man skruvar på den så påverkar det glappet på armen. Skruvar man den för långt så får man inte fjädringsfunktionen korrekt. För lite så glappar det och fjädringsfunktionen fungerar men då går armen lite för högt upp enligt mig.

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  3. #73
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ser ju ut att fungera som det skal tycker jag.
    Som jag förstått skal man :
    1. skruva kabeln helt in uppe vid handtaget och nere vid motorn.
    2. skruva justerskruven tills man känner lite motstånd , backa 3/4 varv och låsa den där.
    3. justera sen på kabeln så du får 10-20mm spel uppe vid handtaget innan du känner motstånd.

    Om kabeln är längre borde inte göra nått så länge inte den delen av kabeln som inte är i strumpan inte är så lång att du inte kan justera den så den tar.

  4. #74
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Tveksam på längden ändå så byter tillbaks bara för att...

    Ja så långt är det inga problem men... Ett visst motstånd, innebär det? Vart skall motståndet komma? I början på rörelsen uppåt eller nästan längst upp för armen?
    För det skall ju vara ett frispel på armen också enligt beskrivningen.

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Du skruvar justeringsskruven i hålet till du får lite motstånd sedan backa 3/4 varv , sen justerar du kabeln tills du har 10-20mm free play på handtaget

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Ja men vart skall motståndet kännas? På skruven känns aldrig något motstånd utan det är enbart på växelarmen man kan känna skillnad. Då funderar jag på om motståndet skall kännas när armen är uppe eller nere i viloläget.

    Behöver försöka hitta lite mer info om hur exakt och vart motståndet skall kännas för annars kan jag aldrig lyckas justera wiren rätt.

    Får prova båda alternativen å leka mig fram lite men känslan är att motståndet skall kännas när armen är uppe för annars blir den för slapp och fjädern på insidan går runt och man får riva ner igen.
    Motstånd när armen är i viloläge så försvinner fjädringen från armen.

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  7. #77
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Enligt som det står skal kabeln vara helt slapp , men justeringsskruven i hålet skruvas med klockan tills du känner motstånd och då skal du Backa 3/4 varv.
    Efter det skal du börja strama vajern och börja nere på armen och resten uppe vid handtaget som till slut skal ha lite rörelse i den innan du ser armen på motorn börjar röra sig.
    Motståndet skal kännas när du skruvar in skruven , så glöm kabeln innan du hittat det.
    Blir det ingen motstånd i skruven så låter det som om det saknas eller nått sitter fel på insidan

  8. #78
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Nu kommer jag med roliga besked!
    Gamla wiren är helt kass, kärvar som fan så blev tvungen att ta den längre ändå.
    Drog om kabeln lite med då den var trädd lite fel från början.

    Nu blev det faktiskt motstånd i den lilla justerskruven. Verkar som att jag fått till det hyfsat med frispelet å allt. Vet inte vad jag gjorde annorlunda än att dra om kabeln lite samt skruva in/ut allt några gånger för att få lite känsla på det.

    Skall försöka ta mig tid att fylla på med olja och se om den rullar

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  9. #79
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Underbart
    Skruvade nog helt plötsligt tillräckligt långt in möjligen , hoppas allt funkar nu sen när du får i olja och skal testköra lite.

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Ibland går det bra ibland inte. Fått wire å allt att fungera visuellt men... Får fasen inte det att frikoppla alls hur jag än gör. Växlarna fungerar men och neutralen fungerar men frikopplar inte. Får inte kopplingshandtaget att göra det den skall.

    Nu börjar tålamodet tryta känner jag. Är tillbaks exakt där jag började.

    Lamellerna kan väl inte redan ha klibbat ihop på 1.5 till 2 veckor?

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

    Edit

    Får den dock att växla lite mjukare även om den inte frikopplar men då är justerskruven längst ut vid handtaget. Känns som att kanske vajern är för lång ändå? Kanske åka å köpa en ny som har samma längd som den gamla? Tror den nya är ca 4-8cm längre.
    Senast redigerat av timebandit den 2020-08-14 klockan 18:52.

Liknande ämnen

  1. Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.
    Av Conan Van Tieren i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 10:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-20, 15:27
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:03
  4. Bromsproblem, Honda 250N -81. HJÄLP!!!
    Av Jonas T i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:56
  5. hjälp med små fix till yamaha rd 125
    Av Lunkan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •