Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 82

Ämne: Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Är den genomgående är det bara borra ut den och montera typ nya gänga https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...caAo4eEALw_wcB

    Finns att köpa lösa i olika storlekar med så man sliper hela satsen.
    Om du har tur så får du plats med en mutter på baksidan och sen använder du bara en längre bult igenom hålet efter du borrat ur den som sitter där.

    Börja inte med det som kallas grispitt eller slå in en torx i hålet när du borrat för går dom av så blir det jättesvårt att borra om det änns går pga dom är härdade.

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Den är genomgående som tur är. 2 av 8 bultar är genomgående.
    Tack för tipset. Är det "svårt" att göra nya gängor i i det hårda godset för att sedan få dit en gänginsats?
    Tyvärr går det inte så plats med mutter, för ytan bakom är inte plan så det sket sig direkt vilket man var första tanke.

    Lovar att inte använda grispittar fast jag har sådana.

    Skall först köpa ett 2mm borr för att se om jag lyckas borra igenom bulten, har en förhoppning att bulten kanske vill skruva sig med borret?
    Kan visserligen köpa en sådan sats för att lämna tillbaks om den inte behövs.

    Det är enM6 bult som gått av, skall jag då ha en sats för M6 eller M8? Hade hoppats att man bara kan borra ut befintligt men man Måste kanske alltid gå upp en storlek?


    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Är den genomgående är det bara borra ut den och montera typ nya gänga https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...caAo4eEALw_wcB

    Finns att köpa lösa i olika storlekar med så man sliper hela satsen.
    Om du har tur så får du plats med en mutter på baksidan och sen använder du bara en längre bult igenom hålet efter du borrat ur den som sitter där.

    Börja inte med det som kallas grispitt eller slå in en torx i hålet när du borrat för går dom av så blir det jättesvårt att borra om det änns går pga dom är härdade.


    Skickat från min GM1913 via Tapatalk
    Senast redigerat av timebandit den 2020-08-04 klockan 01:42.

  3. #53
    Detta verktyg är också väldigt bra, expanderar inte skruven så mycket.
    https://www.brider.se/verktyg/verkty...xoCICYQAvD_BwE
    Det svåra är att veta reda på nytt borr, lite udda storlekar.
    Jan-Olov

  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Detta verktyg är också väldigt bra, expanderar inte skruven så mycket.
    https://www.brider.se/verktyg/verkty...xoCICYQAvD_BwE
    Det svåra är att veta reda på nytt borr, lite udda storlekar.
    Dom funkar bra och inte så spröda som grispittar mm .

    Här har du video på hur du använder insatsgängan https://www.youtube.com/watch?v=9rtiFBC0wms

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Köpte satsen för M6. Började borra med mindre borr och bulten började röra på sig men tyvärr satt den för hårt.
    Men tror fasen jag lyckades med insatsgänga! Nu vågar jag knappt dra åt skruvarna bara för det.

    Fanns såklart ingen ny bult i Sverige men Honda hittade en begagnad som jag fick så tack vare dom är jag på banan igen

    Kåpan å packningen på plats, nu börjar arbetet med kopplingen på riktigt. Behöver mer eller mindre få ihop det mesta idag för hundvalpen kommer imorgon

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Grattis till väl utfört arbete.

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Tack

    Men nu har jag ytterligare ett problem, tror jag.
    Försöker få dit korgen med lammerna. I handen eller bordet ligger allt fin fint men på plats så glappar lamellerna in/ut. Får inte in center disken mer vilket man kan tycka man borde kunna?
    Se kort filmsnutt.


    https://www.dropbox.com/s/ukdo8f8fvo...95803.mp4?dl=0

    Visst borde inte glappet finnas?
    Eller så är det tryckplattan som fixar till detta sedan då den fästs korgen?

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk
    Senast redigerat av timebandit den 2020-08-04 klockan 20:05.

  8. #58
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hoppas det blir som det skal vara när du skruvar fast allt med fjädrarna , bara en fråga som jag undrar över.
    På min sitter sista lamellen "längst ut" i sitt eget spår och inte samma som dom andra så det kan vara det som är ditt fel med.
    Kollar du på bilden av min så ser du vad jag menar.koppling.jpg

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Blev bra när det skruvades åt. Synd att sådan information inte står i rep manualen faktiskt för jag klurade länge på det.

    Du har helt rätt. Den översta med större flik har inte sitt egna spår men kan inte byta plats för spåret för dom andra lamellerna är smalare så att säga
    Det enda som man kan göra fel med den översta är att vända slitsen åt fel håll.

    Nu sitter allt på plats och inte överdragit denna gången.
    Allt är återmonterat.
    Nu behöver jag byta koppllingsvajern med för den är skitslapp och säkert sliten som allt annat. Har en ny liggandes.


    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Hoppas det blir som det skal vara när du skruvar fast allt med fjädrarna , bara en fråga som jag undrar över.
    På min sitter sista lamellen "längst ut" i sitt eget spår och inte samma som dom andra så det kan vara det som är ditt fel med.
    Kollar du på bilden av min så ser du vad jag menar.koppling.jpg


    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Skall justera frispelet på kopplingen men får inte loss clutch cover cap... Bifogar bild.
    Det är ett brett spår som är typ halvmåneformat.

    Har provat diverse saker som passar någorlunda men går inte. Sitter så hårt att all plåt jag provat tillslut böjer sig. Tips på något bra man kan köpa för att få loss den?
    Kan inte fylla på olja osv innan jag fått loss den antar jag?

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.
    Av Conan Van Tieren i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 10:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-20, 15:27
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:03
  4. Bromsproblem, Honda 250N -81. HJÄLP!!!
    Av Jonas T i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:56
  5. hjälp med små fix till yamaha rd 125
    Av Lunkan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •